VHF kanaler?
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 20-05-02 19:44

Hej NG!

Vi har for nyligt erhvervet os en bærbar VHF, og stødte ind i nogle mystiske
problemer - Den stationære VHF og den bærbare VHF kan ikke snakke sammen på
alle kanalerne. Fra kanal 1-5 kan de f.eks. ikke snakke sammen, kanal 6 kan
de godt, og 7-8-9 kan de heller ikke... Sådan fortsætter det lidt tilfældigt
opad...

Det mest mystiske er, at når Lyngby Radio siger noget på kanal 5, kan det
høres på begge VHF-er... Men de kan stadigvæk ikke snakke sammen?

Kan der være forskel på hvordan de er kodede i frekvenserne? Er det meningen
at de ikke skal kunne snakke sammen på nogle kanaler?

Kort sagt: Er der nogen der kender noget til nogen regelementer eller
"opskrifter" på sådan noget med VHF-kanaler?

Venlig hilsen
Lasse

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 20:19

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

kan
> de godt, og 7-8-9 kan de heller ikke... Sådan fortsætter det lidt

Har du erhvervet dig licens til at anvende radioen...?

Her er lidt du kan studere omkring anvendelsen af diverse kanaler:
http://www.dkscan.dk/maritim.htm

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-05-02 20:42

På en VHF er der duplex- og simplexkanaler. Simplex er beregnet til samtaler
skib til skib. Duplex er beregnet til samtaler mellem skib og land. To
skibsradioer kan ikke snakke på duplexkanaler - de har ikke en fis der at
gøre.

Dette er forklaringen.

Du bør erhverve dig et radiotelefonicertifikat. På kursuset lærer du sådanne
elementære ting. I øvrigt er det ulovligt at fifle med VHF'er uden at være i
besiddelse af certifikat.

Ivar Holm

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 20:46

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du bør erhverve dig et radiotelefonicertifikat. På kursuset lærer du
sådanne
> elementære ting. I øvrigt er det ulovligt at fifle med VHF'er uden at være
> besiddelse af certifikat.

Sådan kan man også udtrykke det....

Hr. Bjørn

Fra : CO

Dato : 20-05-02 20:54

> sådanne

Jeg er lige kommet i besiddelse af en VHF Radio i forbindelse med bådkøb, og
nu da snakken
herinde går på at få et radiotelefonicertifikat til sådan, kunne jeg godt
tænke mig at høre lidt mere
om hvad man egentlig lære på sådan et kursus, ud over hvad de forskellige
kanaler er til ?

mvh
Claus

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 20:57

"CO" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> tænke mig at høre lidt mere
> om hvad man egentlig lære på sådan et kursus, ud over hvad de forskellige

Det er en mindre redegørelse.

Da jeg ikke ved, hvor du har hjemmehavn, har jeg nappet den første og bedste
hjemmeside: http://www.vhf.subnet.dk/

Hr. Bjørn

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 21:01

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er en mindre redegørelse.

Som en ekstra service kan du også læse dette dokument:
http://www.itst.dk/wimpblob.asp?objno=95026725

....ellers må du spørge i http://www.tst.dk

Hr. Bjørn

Fra : CO

Dato : 20-05-02 21:12

> Som en ekstra service kan du også læse dette dokument:
> http://www.itst.dk/wimpblob.asp?objno=95026725
>
> ...ellers må du spørge i http://www.tst.dk

Tak for hjælpen Bjørn, og inden året er omme har jeg forhåbenligt også
sådanne et cetifikat !

mvh
Claus

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 21:13

"CO" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for hjælpen Bjørn, og inden året er omme har jeg forhåbenligt også
> sådanne et cetifikat !

God fornøjelse .... det er ikke så slemt som det ser ud til......og ikke
at forglemme....også god vind...

Hr. Bjørn

Fra : CO

Dato : 20-05-02 21:02

> Da jeg ikke ved, hvor du har hjemmehavn, har jeg nappet den første og
bedste
> hjemmeside: http://www.vhf.subnet.dk/

Tak for linket, jeg kommer fra sydsjælland, og her er mange der annoncere
med kurset,
som jeg sandsynligvis også hopper på, skal lige være helt færdig med
duelighedsprøven

Men det eneste der omtales er VHF radio og tilladelse fra telestyrrelsen,
men hvad går
kusert grundliggende ud på, det er vel ikke kun at lære de forskellige
kanaler ??

mvh
Claus

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 21:06

"CO" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det eneste der omtales er VHF radio og tilladelse fra telestyrrelsen,
> men hvad går
> kusert grundliggende ud på, det er vel ikke kun at lære de forskellige
> kanaler ??

Vi har postet næsten samtidig (ekstra service), så for en sikkerheds skyld
svarer jeg dig også her:

http://www.itst.dk/wimpblob.asp?objno=95026725

Dette dokument giver, efter min ringe mening, stort set svar på "dass ganze
mollevitten"....

eller for yderligere info: http://www.tst.dk

Hr. Bjørn

Fra : CO

Dato : 20-05-02 21:14

> [...]
>
> http://www.itst.dk/wimpblob.asp?objno=95026725
>
> Dette dokument giver, efter min ringe mening, stort set svar på "dass

Tak for hjælpen !

mvh
Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 20-05-02 21:12

tak for en fin forklaring

VH lars

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 20-05-02 21:57

Hej igen NG!

Sikke da en diskussion man pludselig kunne sætte i gang. Jeg takker for
svarene, især fra Ivar Holm. For god ordens skyld skal i vide, at jeg HAR
VHF certifikat, og har brugt VHF i mange år. Jeg synes bare ikke jeg kan
huske at have lært, at 2 almindelige VHF stationer ikke kan tale sammen på
eksempelvis kanal 1-5. Men hvis det er som Ivan skriver - med simplex og
duplex - hvor hhv. tale og lyd kører på 2 forskellige frekvenser - giver det
jo mening. Kan bare stadigvæk ikke forstå at jeg ikke har lært det under VHF
kurset, eller ikke er stødt på problemet før. Det har jo nok noget at gøre
med at når jeg har snakket skib-skib har jeg brugt de dertil indrettede
kanaler.

Med venlig hilsen, og tak for svaret Ivar med flere
Lasse

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 22:16

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Dav.

> Sikke da en diskussion man pludselig kunne sætte i gang.

Synes du da det...?...

> Jeg takker for
> svarene, især fra Ivar Holm.

Ivar rundede i hvert fald af med at fortælle, hvor "skabet" skal stå.

> For god ordens skyld skal i vide, at jeg HAR
> VHF certifikat, og har brugt VHF i mange år.

Godt for det...

> Jeg synes bare ikke jeg kan
> huske at have lært, at 2 almindelige VHF stationer ikke kan tale sammen på
> eksempelvis kanal 1-5.

Hmmmm...

> Men hvis det er som Ivan skriver - med simplex og
> duplex - hvor hhv. tale og lyd kører på 2 forskellige frekvenser - giver
det
> jo mening.

Det er såmen blot hele essensen i "to-vejs samtidig" og "enkelt-vejs-skifter
og lytter" kommunikation...

Det håber vi andre så på....

God vind.

Hr. Bjørn

Fra : Gert

Dato : 20-05-02 23:01

> [...]

meningen
> at de ikke skal kunne snakke sammen på nogle kanaler?

Ja, ja - "køb dig et VHF certifikat" bla bla... det er da også rigtigt...
Der er dog en mulighed mere - udover simplex og duplex kanaler, på mange
vhf'er er der en US omskifter. Hvis denne er aktiveret, bruger den
amerikanske frekvenser, de ligger en lille smule forskudt af vores, det kan
også være at det er denne funktion der er aktiveret - og den ikke er på din
anden VHF. Så kan man på nogle kanaler høre og på andre ikke.
Faktisk kan du på nogle af US frekvenserne høre en anden simplex kanal !! Se
det var der ikke mange af vore kære certifikat lystne lystsejlere der
vidste.

Hilsen en Brødsejler...

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 23:20

"Gert" <gert.ditlevsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Se
> det var der ikke mange af vore kære certifikat lystne lystsejlere der
> vidste.

Som splat eller rent på frekvensen...?

Hr. Bjørn

Fra : Lars Bonde

Dato : 20-05-02 23:24

Det ved vi nu godt Lasse og jeg og vi har også leget med det men det gav os
heller ikke liget svaret på problemet. Efter at jeg her nærlæst tabellen fra
Ivan er jeg ret sikker på at det er der den ligger begravet.

men tak for idéen

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-02 00:09

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse news:acbg4o$991

> Kort sagt: Er der nogen der kender noget til nogen regelementer eller
> "opskrifter" på sådan noget med VHF-kanaler?

Ja, det gør du da! Det fik du med, da du tog dit VHF certifikat!

Hvis du ikke har noget certifikat, skal der et lille skilt på radioen (fås
hos telestyrelsen) og så må den kun benyttes, hvis der er tale om
situationer, hvor der er fare for menneskeliv...

Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 21-05-02 13:31

I 18 år drev jeg skipperskole. I samme periode havde jeg andel i omkring
1.000 radiotelefonicertifikater - af alle kategorier. Det er selvfølgelig
ret ensidigt, men jeg vil påstå, at samtlige 1.000 ,både proffer og
fritidssejlere, syntes, at det var lærerigt at gå til radiotelefoni.

I ovennævnte periode var det en kilde til stadig forundring, når jeg i
diverse sejlsportsblade læste om superkurser over et forbavsende kort
tidsforløb. Bare at lære det fonetiske alfabet tager tid. Dernæst kommer alt
om nød-, ill- og sikkerkedsmeldinger, uddrag af radioreglementet og
elementær radioteknik. Apparatbetjeningen er det mindste af det. De senere
år er der vel kommet DSC, Epirb, Sart og andre fancy indretninger til.

I bør gøre jer selv den tjeneste at gå på radiokursus, men vælg skolen med
omhu. Et kursus der ikke klarlægger forskellen på Simplex og Duplex (enkelt-
og tovejs kommunikation) kan ikke betegnes som et kursus.

VHF er et fantastisk instrument - 25 watt sendestyrke - indre danske
farvande dækket - forbindelse til kyststationer og andre skibe uden at kende
deres telefonnummer - ringe hjem over kyststationen eller direkte med DSC -
sikkerhedsudstyr - o.s.v. Der er kun godt at sige.

Ivar Holm