Orientaler - vægt
Fra : Denise

Dato : 20-05-02 19:32

Hej
Hvad er normalvægten for en hun orientaler på ca. 6½ måned, min svigermors
vejer 2 kg, er det for lidt ?
Camilla Scharff og Baird:
Det var den opdrætter i Nordsjælland med de mange racer, hun havde besøgt
(det vi talte om til træffet).
Hilsen Denise

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-05-02 20:14

Denise,
Jeg tror det kommer an på om du kan mærke rygradshvirvlerne og
ribbene... Det er svært at sige hvor meget katten skal veje... hvor stor
er den? En Korat hunkat på 6-7mdr er endnu ikke færdigudvokset - det
tror jeg heller ikke en Orientaler hunkat er i den alder. En voksen
Korat hunkat vejer ca 3 kg - jeg ved ikke med Orientalere, men de skal
vist være ganske meget tungere at løfte på end de ser ud.(Men hvis den
kommer fra det opdræt vi snakkede om kan man ikke altid være sikker på
at kattene har gennemsnitlig str. )
mvh Camilla

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 20-05-02 21:17

Siameser (og orientaler) hunkatte vejer ca. 3½ kg og opad som helt
udvoksede. D.v.s. ca. i 1½ års alderen. Vores tidligere avlshankat vejede
ca. 7 kilo uden at være for tyk, men der skal også være en vis forskel på
kønnene. Det er svært at sige om katten er for tynd, det kommer an på
bygningen, nogle er meget spinkelt byggede andre mere grove.
Man bliver jo helt nysgerrig m.h.t. den nævnte opdrætter, er det en der har
mange racer eller hva´?
Vibeke L

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-05-02 22:00

> Man bliver jo helt nysgerrig m.h.t. den nævnte opdrætter, er det en der har
> mange racer eller hva´?
> Vibeke L

Ja, han har 6 korthårsracer. Måske har han også haft Orientalere en
gang... de ville såmænd ikke overraske mig.
mvh Camilla

Fra : Denise

Dato : 21-05-02 09:09

Hej Vibeke
Den opdrætter vi mumler lidt om, er ikke der hun har købt den, men et sted
hun bare var ude og kigge, og blev noget chokeret.
Den er købt hos Winnetou (stavning?), som ifølge andre skulle være en god
nok opdrætter.
Hilsen Denise

NB! Jeg svarer ikke under dit indlæg, for det kan jeg ikke på grund af noget
med Re: Sv: ????? - fatter ikke en dyt.

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 21-05-02 09:22

Hej igen
Jeg håber da ikke at køberen kørte direkte fra den omtalte opdrætter og så
ud til Karin (Winnetou) ? Jeg kan ikke rigtig lide at katten også fik
øjenbetændelse,
efter at være flyttet.
Vibeke L

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-05-02 17:45

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cea03c6$0$10896$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
> Jeg håber da ikke at køberen kørte direkte fra den omtalte opdrætter og så
> ud til Karin (Winnetou) ? Jeg kan ikke rigtig lide at katten også fik

Nej, jeg tror, at man helst skal koge sig selv, når man har været dér

En dyrlæge jeg kender har berettet om et kuld dødsyge killinger hun
fik ind, efter at omtalte opdrætter havde været på besøg i hjemmet

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-05-02 20:10

Hej Denise

En orientaler skal vel veje nogenlunde det samme som en burmeser, måske lidt
mere, da de er en smule længere og højere, og så er 2 kg for en 6½ måned
gammel hunkat en ok vægt, men kunne godt være lidt mere... Mit *gæt* er, at
en voksen orientaler hun skal veje omkring 3-3½ kg når hun er i god
kondition - selvfølgelig med hensyntagen til, at nogle er er større og
tungere end andre.

Den opdrætter vi talte om, har hun købt katten der... eller var hun bare
forbi og kigge? - og havde vedkommende orientalere?! I så fald må
"sortimentet" være udvidet...

Mvh. Camilla

Fra : Denise

Dato : 21-05-02 08:25

Hej Camilla'er
Nej, den opdrætter vi talte om havde vist ikke orientalere, de var bare kørt
derop
fordi de havde så mange forskellige katte, men blev noget chokeret over alle
dem
der havde tyndskid og øjenbetændelse.
Den blev købt hos Winnetow (stavet rigtigt ??), og fejlede ikke noget da de
fik den,
men efter nogle dage fik den øjenbetændelse, som de ikke rigtig kan få bugt
med.
Den skal steriliseres på mandag i Skovlunde. Var ude og kæle og lege med den
i går.
Fuld fart og et madøre af rang, så jeg tror bare forbrændingen er god, så
vægten er
vel nok ok, har jo aldrig selv haft sådan et "knoglebundt", er vant til
nogle med gods i
Den har stadig noget "søvn" og trævler i øjnene, men øjnene er helt åbne.
Dyrlægen vil pode på
mandag for at se om det er Clamydia, men som sagt, den er frisk med fuld
fart på.
Hilsen Denise

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-05-02 21:14

Hej Denise!

Det behøver ikke være "for lidt". Orientalere kan svinge meget i
vægten, og en af mine er ganske fin og spinkel og ville være tyk hvis
hun vejede 3½-4 kg. Jeg har ikke haft hende på vægten for nyligt, men
jeg vil tro hun vejer 2½ kg (eller tæt derpå).
Hvis katten ser sund og rask ud, og virker spinkel i sin bygning, så
kan 2 kg. ikke siges at være lavt for en orientaler i den alder, men
hvis den er høj, lang og med en kraftig knoglebygning, så kan det
muligvis være i underkanten. Det er svært at sige uden at have set
katten.
Hvis man ved hvordan forældrene ser ud, kan det give en idé om, om
killingen virker normal for sin alder.

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Denise

Dato : 21-05-02 08:30

Hej Trine
Jeg synes den er lang og har kraftige knogler, men der er fuld fart
på den, så den virker helt fin. Den har/har haft nogle øjenproblemer
så det kan jo være den har tabt sig lidt tidligere. Men den har en
meget stor appetit, og det kan jo være den vil tage på efter den
bliver steriliseret på mandag (hvis den altså skal tage på).
Den har farven Lilla og helt grønne øjne, og en rigtig charmetrold,
bare en herlig pige.
Hilsen Denise