Betydningen av navnet Meyer/Meier
Fra : Arnt Erik Selliaas

Dato : 20-05-02 17:20

Hva er betydningen av det ganske vanlige tyske navnet Meyer eller Meier?

--
Arnt-Erik Selliaas
Vevelstadåsen 20, 1405 Langhus, Norge

Fra : Poul Andersen

Dato : 20-05-02 18:26

> Hva er betydningen av det ganske vanlige tyske navnet Meyer eller Meier?

Meier = avlsforvalter, forpagter, landmand, mejeribestyrer ( ty/da ordbog )

Ordet er i familie med f.eks.: mejeri, mejerske, at meje (høste) etc.
I mine indtastninger til DDA møder jeg i landdistrikterne ofte betegnelsen:
"meierske"
Dette er en person (oftest kvindelig), som var ansat på især store gårde med
meget kvæg, til at forestå efterbehandlingen af mælken. Heraf senere: Mejeri
mm.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Petersen

Dato : 20-05-02 19:15

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> meget kvæg, til at forestå efterbehandlingen af mælken. Heraf senere:

Det er muligt " Meier " kan henføres til din forklaring - men " Meyer "
stavet med " y " er af jødisk oprindelse. Jeg har ikke nogen forklaring på
om det kan have forbindelse til evt. erhverv.
Måske andre kan give en forklaring ?

Mvh. Poul Petersen

Fra : Inger Buchard

Dato : 21-05-02 07:21

Jamen, så enkel er forskellen vel ikke altid. Jeg kiggede forleden på
kirkebøger fra Sønderborg efter 1864, og her bemærkede jeg et par
navneændringer: Grenaa til Grönne og Meier til Meyer; umiddelbart tror jeg,
man har fortysket sine navne i overensstemmelse med det nye tilhørsforhold.
Inger

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-05-02 09:51

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce9e4f3$0$78780$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> [...]
> navneændringer: Grenaa til Grönne og Meier til Meyer; umiddelbart
> tror jeg, man har fortysket sine navne i overensstemmelse med det

Det tror jeg er et rigtig godt bud på de navneændringer der har fundet
sted.

Jeg vil så nødig starte en ny stillingskrig, men kan jeg få dig (og
andre) til at klippe overflødig tekst bort og bringe dine
bemærkninger - under - den tekst du citerer ) . Jeg skynder mig at
anbringe et par smileys mere for at vise jeg ikke mener det ondt )
)

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Jeg vil begynde at tro på Gud, når jeg bliver gammel,

Fra : Inger Buchard

Dato : 21-05-02 13:47

> [...]
> bemærkninger - under - den tekst du citerer ) . Jeg skynder mig at
> anbringe et par smileys mere for at vise jeg ikke mener det ondt )

Tak for påmindelsen - selv sønderjyder kan påvirkes af smileys!!
Inger Buchard