Ophængning af CD-R/CD-RW/DVD ... støjdæmpn~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-05-02 16:10

Tænkte på ... er det monstro meget vigtigt at ens CD-R/CD-RW/DVD drev sidder
spændt fast ? Altså hvis man selv lavede et kabinet hvor der var mulighed
for at hænge dem op, ville det evt. ku' få drevene til at gå i selvsving,
hvilket i sidste ende ville ende med et stort hopperi !?

Ja altså bare lige en tanke ... nogen der har erfaring !?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 16:21

On Mon, 20 May 2002 17:09:34 +0200, "Peter Farsinsen"
<spam@farsinsen.dk> wrote:

> [...]
>hvilket i sidste ende ville ende med et stort hopperi !?
>
>Ja altså bare lige en tanke ... nogen der har erfaring !?

Med de hastigheder drevene kører med i dag er det vist ikke en god ide
at lave blødt ophæng.

Jeg har hørt om flere der har været udsat for eksploderede skiver og
det kan sagtens skyldes at de har skubbet til computeren mens disken
snurrede, skiven virker jo som et gyroskop.

--
Jens

Four minus two is one and the same.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 20-05-02 17:34

Jens Petersen wrote:

> [...]
> det kan sagtens skyldes at de har skubbet til computeren mens disken
> snurrede, skiven virker jo som et gyroskop.

Næppe, jeg læste faktisk om at over 50x deformeres skiven og der er fare
for at den springer i 1000 stumper pga. rotationshastigheden.
Selv 48x drev er udsatte.
40x drev skulle ikke være noget problem.
Små revner i skiven er meget medvirkende til at den springer.
Det bedste man kan gøre, hvis man allerede har købt et 48x+ drev, er at
bruge programmer til at sætte hastigheden ned, jeg tror bare ikke at det
nytter noget hvis der sidder en skive i når man tænder..
Personligt ville jeg aldrig købe et 48x+ drev, netop på grund af dette.

Fra : Devast8or

Dato : 20-05-02 17:46

Dejligt at vide. Så er men lidt mere glad for sit 32x speed drev :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-05-02 19:20

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> skrev ..."

> [...]
> nytter noget hvis der sidder en skive i når man tænder..
> Personligt ville jeg aldrig købe et 48x+ drev, netop på grund af dette.

Så kan man jo kun være glad for at man har et af ASUS' luksus 40x drev :)

Men kom lige til at snakke med en kammerat om hvor mange RPM et CD-R drev
egentlig tager ved 1x, altså det omdrejningstal må jo så ku' ganges op med
(X)x faktoren. Vi ville da begge mene at der skal noget af en
centrifugalkraft til at gøre en CD deform!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 20-05-02 19:41

Peter Farsinsen wrote:
> Vi ville da begge mene at der skal noget af en
> centrifugalkraft til at gøre en CD deform!

Ikke varigt, kun mens den spinner ved den hastighed - og det var nok til
at gøre CD'en ulæselig ved den hastighed, så jeg kan slet ikke se
fordelen ved 52x og 56x drev..

Fra : Leony

Dato : 21-05-02 07:30

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (X)x faktoren. Vi ville da begge mene at der skal noget af en
> centrifugalkraft til at gøre en CD deform!

1x = 200 (yderste spor) og 530 (inderste spor) i minuttet.
http://www.karbosguide.com/hardware/module4c1b.htm

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 21-05-02 14:41

Leony wrote:

> 1x = 200 (yderste spor) og 530 (inderste spor) i minuttet.
> http://www.karbosguide.com/hardware/module4c1b.htm

og der står at 40x CAV svarer til 8900 omdr/min = rpm, dvs. mere end
7200 rpm IDE-diske.
50x CAV vil så ifølge min lommeregner være 11125 rpm..

Så undrer det mig slet ikke at en CD kan gå i smadder.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-05-02 23:50

[Odense] Jens C. Hansen wrote:
> 50x CAV vil så ifølge min lommeregner være 11125 rpm..
> Så undrer det mig slet ikke at en CD kan gå i smadder.

Vilket svarer til ca 280 km/timen. Kan godt forstå at sådan et cdrom drrev lamer.

mvh
Henning

Fra : [SANTA]-MuffDiver

Dato : 20-05-02 17:54

Jens Petersen <jp@c.dk> skrev i

> [...]
> det kan sagtens skyldes at de har skubbet til computeren mens disken
> snurrede, skiven virker jo som et gyroskop.

Jep, har oplevet en eksploderet skive i mit Aopen 52x......

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-05-02 19:16

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev ..."

> Jeg har hørt om flere der har været udsat for eksploderede skiver og
> det kan sagtens skyldes at de har skubbet til computeren mens disken
> snurrede, skiven virker jo som et gyroskop.

Hvis nu man IKKE skubber til PC'en mens drevene arbejder, må det alt andet
lige ku' fjerne en del resonans støj at hænge dem op, altså det er jo ik'
ligefrem sytråd jeg har tænkt mig at hænge dem op i :) Og såfremt man sørger
for at få dem til at hænge nogenlunde vandret, er der jo ikke sandsynlighed
for at det gyroskopiske ophæng får skiven til at gå på noget af ind maden!

> Med de hastigheder drevene kører med i dag er det vist ikke en god ide
> at lave blødt ophæng.

Mener du dermed at der er stor sandsynlighed for at drevene kan gå i
selvsving ?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 19:28

On Mon, 20 May 2002 20:15:49 +0200, "Peter Farsinsen"
<spam@farsinsen.dk> wrote:

>Mener du dermed at der er stor sandsynlighed for at drevene kan gå i
>selvsving ?

Jeg mener at hvis drevet er ophængt i cykelslange se der større chance
for at det bliver sat i svingninger, enten af rotationen eller hvis
gulvet giver sig lidt når man går forbi (jeg bor i et gammelt hus .

--
Jens

It's illegal to make liquor privately, or water publicly.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-05-02 19:53

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev ..."
> Jeg mener at hvis drevet er ophængt i cykelslange se der større chance
> for at det bliver sat i svingninger, enten af rotationen eller hvis
> gulvet giver sig lidt når man går forbi (jeg bor i et gammelt hus .

Ja ok, point taken ... jeg tror nu alligevel jeg gør et forsøg, mon ikke det
sku' ku' lade sig gøre ...

mvh

Peter Farsinsen