En af livet uforklarelig ting, er at man ikke kan blive valgt som politikere
på at vil gøre noget for undervisningen. Ikke kun gymnasierne, men hele
uddanelses systemet.
Resulatet er at vi idag har et uddannelsessystem, der ikke er godt nok. Og
skal vi give det karakter, når vi nu er indenfor faget, så må det være et 6
tal, højst 7.
Min holdning er at det er et samfundsmæssigt problem og at de 175 personer
inde på Tinget ikke har forstået at undervisning ikke er en udgift, men en
investering. Og tænk sig, Danmark opkrævede 24 milliarder mere end vi brugte
!!!
- det er ok at vi skal reducerer vore gæld, men behøver vi at være gældfri
om 20 år. Kunne vi ikke vente fx. bare 10 år til, og så have penge til skole
og andre steder der trænger.
BR BN
HHX, Adjunkt
Per Erik Rønne <serse@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fchhdm.1jekuiw158671wN%serse@diku.dk...
> I sidste nummer af Gymnasieskolernes Lærerforenings fagblad
> »Gymnasieskolen«, kan man se hvordan amter [og sandsynligvis også
> kommuner] vil klare fremtidige sparekrav.
>
> Sæt klassekvotienten op til 33!
>
> I Sønderjyllands Amt har man besluttet at det var nødvendigt at spare
> knap 7 millioner på lærerlønningerne på gymnasierne. Det vil give en
> klassekvotient på 33, hvor den gamle grænse har ligget på 28 [lige som i
> folkeskolen].
>
> Den gamle grænse blev fjernet ved forrige overenskomst, som gennem
> AC-fællesskabet blev vedtaget mod 97% af lærernes stemmer. I forrige
> overenskomstperiode har man dog kun set enkelte eksempler på at den
> fjernede grænse på 28 elever blev overskredet, og her har det drejet sig
> om en eller to elever ekstra i en enkelt klasse, som ellers skulle rejse
> meget langt til og fra skole.
>
> Men nu får piben åbenbart en anden lyd. Betegnende for Sønderjylland Amt
> er dog, at samtidig med at man finder det nødvendigt at spare 7
> millioner på lærerlønningerne, så vil man bruge 800 millioner på en
> amtslig motorvej ...
>
>
http://www.gymnasieskolen.dk/2002/10/gymnasieskolen.htm
>
http://www.gymnasieskolen.dk/homepage.asp?id=679
>
> Personligt er jeg i øvrigt overbevist om at i samme omfang man indfører
> universitetspædogik i gymnasiet, og klassestørrelser som de kendes fra
> universitetet, så får man også dumpe- og frafaldsprocenter som svarer
> til gymnasiets.
> --
> Per Erik Rønne
> Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
> Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
> Homepage
http://www.diku.dk/students/xerxes