Klassekvotient på 33 elever?
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-05-02 12:41

I sidste nummer af Gymnasieskolernes Lærerforenings fagblad
»Gymnasieskolen«, kan man se hvordan amter [og sandsynligvis også
kommuner] vil klare fremtidige sparekrav.

Sæt klassekvotienten op til 33!

I Sønderjyllands Amt har man besluttet at det var nødvendigt at spare
knap 7 millioner på lærerlønningerne på gymnasierne. Det vil give en
klassekvotient på 33, hvor den gamle grænse har ligget på 28 [lige som i
folkeskolen].

Den gamle grænse blev fjernet ved forrige overenskomst, som gennem
AC-fællesskabet blev vedtaget mod 97% af lærernes stemmer. I forrige
overenskomstperiode har man dog kun set enkelte eksempler på at den
fjernede grænse på 28 elever blev overskredet, og her har det drejet sig
om en eller to elever ekstra i en enkelt klasse, som ellers skulle rejse
meget langt til og fra skole.

Men nu får piben åbenbart en anden lyd. Betegnende for Sønderjylland Amt
er dog, at samtidig med at man finder det nødvendigt at spare 7
millioner på lærerlønningerne, så vil man bruge 800 millioner på en
amtslig motorvej ...

http://www.gymnasieskolen.dk/2002/10/gymnasieskolen.htm
http://www.gymnasieskolen.dk/homepage.asp?id=679

Personligt er jeg i øvrigt overbevist om at i samme omfang man indfører
universitetspædogik i gymnasiet, og klassestørrelser som de kendes fra
universitetet, så får man også dumpe- og frafaldsprocenter som svarer
til gymnasiets.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 20-05-02 13:53

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> I sidste nummer af Gymnasieskolernes Lærerforenings fagblad
> »Gymnasieskolen«, kan man se hvordan amter [og sandsynligvis også
> kommuner] vil klare fremtidige sparekrav.
>
> Sæt klassekvotienten op til 33!

Hvorfor mon det er sat så lavt?

> [...]
> knap 7 millioner på lærerlønningerne på gymnasierne. Det vil give en
> klassekvotient på 33, hvor den gamle grænse har ligget på 28 [lige som i

De gymnasielærere tjener da også alt for meget!

> [...]
> fjernede grænse på 28 elever blev overskredet, og her har det drejet sig
> om en eller to elever ekstra i en enkelt klasse, som ellers skulle rejse

Du går vel ind for de gældende sammenkædningsregler?

> [...]
> er dog, at samtidig med at man finder det nødvendigt at spare 7
> millioner på lærerlønningerne, så vil man bruge 800 millioner på en
'
Ja, hvad skal man dog gøre uden en motorvej mellem Haderslev og Esbjerg

> [...]
> universitetspædogik i gymnasiet, og klassestørrelser som de kendes fra
> universitetet, så får man også dumpe- og frafaldsprocenter som svarer

Jamen, så lad os da for guds skyld sørge for at det sker - så kan det være
at vi undgår at få gymnasielærere som f.eks. dig!

--
ahw

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-05-02 11:14

Arne Hertzsprung Wilstrup <ahw@ahw.dk> wrote:

> "Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mon det er sat så lavt?

Og nu hører jeg lige i Radioavisen at der er forslag om en holdkvotient
på /60 elever/. I folkeskolen.

http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=56978

> De gymnasielærere tjener da også alt for meget!

Og nu vil Kommunernes Lærerforening altså til at spare på
folkeskolelærerne. Med en klassekvotient på 60 kan man jo slå 3-4
parallelklasser sammen til én.

Eller du synes måske ikke at GRUNDskolelærerne tjener for meget,
overlærer Arne? Hvis to lærergrupper skal til at bekæmpe hinanden, er
der vist ingen tvivl om hvem der vil tjene på det.

Fra : René Bloch

Dato : 21-05-02 13:20

> Og nu hører jeg lige i Radioavisen at der er forslag om en holdkvotient
> på /60 elever/. I folkeskolen.
>
> http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=56978

Prøvede vi ikke det samme i 1822 med "den indbyrdes undervisning"??

Dengang var årsagen dyb økonomisk krise efter et par statsbankerotter.

Gad vide om Danmark er ligeså forarmet igen?

René

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 21-05-02 13:23

René Bloch wrote:

> Gad vide om Danmark er ligeså forarmet igen?

Om ikke økonomisk så moralsk

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : BN

Dato : 21-05-02 00:34

En af livet uforklarelig ting, er at man ikke kan blive valgt som politikere
på at vil gøre noget for undervisningen. Ikke kun gymnasierne, men hele
uddanelses systemet.
Resulatet er at vi idag har et uddannelsessystem, der ikke er godt nok. Og
skal vi give det karakter, når vi nu er indenfor faget, så må det være et 6
tal, højst 7.

Min holdning er at det er et samfundsmæssigt problem og at de 175 personer
inde på Tinget ikke har forstået at undervisning ikke er en udgift, men en
investering. Og tænk sig, Danmark opkrævede 24 milliarder mere end vi brugte
!!!
- det er ok at vi skal reducerer vore gæld, men behøver vi at være gældfri
om 20 år. Kunne vi ikke vente fx. bare 10 år til, og så have penge til skole
og andre steder der trænger.

BR BN
HHX, Adjunkt

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> skrev i en