FTP-brugere og browse directories
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 20-05-02 11:15

Hvordan undgår jeg "alm" FTP-brugere kan "CDUP"'e til andre directories end
deres eget home-dir?

Bruger RedHat 7 og wu-ftp.

Vh, Lars.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-05-02 12:21

Lars Bonnesen wrote:

> Hvordan undgår jeg "alm" FTP-brugere kan "CDUP"'e til andre directories
> end deres eget home-dir?

chroot(2)

> Bruger RedHat 7 og wu-ftp.

Jeg kender ikke wu-ftp, så jeg ved ikke, hvordan du sætter den til at
chroot'e.

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-05-02 15:06

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
> Hvordan undgår jeg "alm" FTP-brugere kan "CDUP"'e til andre directories
end
> deres eget home-dir?
>
> Bruger RedHat 7 og wu-ftp.

Jeg ved ikke med Redhat og wu-ftp, men i FreeBSD og standard ftp'en, skal du
bare
skrive brugerens navn i /etc/ftpusers

mvh
db

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 20-05-02 21:48

Fandt ud af det - skal bare skrive /./ ud for brugeren i passwd samt skrive
"guestuser" i ftpaccess.

Hvad det så får af følgevirkning... tja... (?)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 21-05-02 09:27

> Fandt ud af det - skal bare skrive /./ ud for brugeren i passwd samt
skrive
> "guestuser" i ftpaccess.

Som sagt kender jeg ikke redhat.

> Hvad det så får af følgevirkning... tja... (?)

Men du er vel ude efter at når en bruger logger ind og skriver 'pwd',
så viser den brugeren at han/hun er i "/", selv om personen i virkeligheden
er i /home/brugernavn, skriver han/hun nu cd .. eller cd /etc vil personen
stadig være i hans/hendes mappe, da der kun er muligheden for at gå
ned i undermapper og ikke længere op end /home/brugernavn.

mvh
db

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 20-05-02 18:05

In article <3ce8cc93$0$97291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Lars
Bonnesen wrote:
> Hvordan undgår jeg "alm" FTP-brugere kan "CDUP"'e til andre directories end
> deres eget home-dir?
>
> Bruger RedHat 7 og wu-ftp.

Jeg ved ikke hvordan/om det kan lade sig gøre med wuftpd, men jeg ville
nok under alle omstændigheder ikke bruge den - så vidt jeg ved har den
en ret ringe sikkerheds historik, og " Since release, some fixes may
have been released." på deres hjemmeside lyder heller ikke specielt
lækkert i mine øre ;)

bruger selv proftpd som jeg er godt tilfreds med. Og i den er det btw:
Defaultroot ~

i conf filen.

Hygge,

Daniel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-02 19:50

"Daniel V. Pedersen" <daniel@rtfm.dk> wrote in

> bruger selv proftpd som jeg er godt tilfreds med. Og i den er
> det btw: Defaultroot ~

og det kan også begrænses til kun at være nogle enkelte brugere det
gælder for, det går svjh på bruger-grupperne

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/