"Lars & Mette Carlsen" <l.c@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce892a8$0$65029$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg ville lige have nogle kommentarer til nogle prøveoplæg til fysik/kemi
> jeg har lavet sammen med en kollega.
>
[Snip]
Kære Lars
Nu havde det været rart at kunne se prøveoplæggene.
Men jeg har nu alligevel følgende kommentar:
1) på skolekom`s fagkonference i faget fysik for folkeskolen en længere tråd
om netop det samme emne. Læs denne - jeg går ud fra du som underviser har
adgang til skolekom
2) fysiklærerforeningen har udgivet et hæfte om prøverne.
3) eva.totzki@skolekom.dk er mailadressen på fagkonsulenten i fysik og
kemi - måske kan hun hjælpe
4) jeg har nu været censor og afholdt prøver over 100 gange, og det der
irriterer mig mest, både i den ene og den anden rolle er de elever der møder
uforberedte til prøven. Så bliver prøven nemt noget der ligner : her finder
vi en opskrift - og så laver vi det. Evt. slæber eleverne bøgerne hen til
laboratorie afdelingen - og reproducerer så de forsøg - uden på nogen måde
at sætte tingene i sammenhæng.. Mange betragter emnet "magnetisme" som noget
forholdsvis simpelt, men det kræver overblik at lave en logisk forsøgsrække
( læs bare disposition) .
5) jeg lader som regel mine elever sidde at kvarters tid - eller deromkring.
Her kan de så spore sig ind på emnet - og med censors tilladelse går jeg
rundt og sikrer mig at alle i det mindste har forstået emnet og ordene i
spørgsmålet. Her er det så mit håb - at de bruger bøger og notater til at
komme videre fra - og når de så vil i gang - beder jeg om se en plan for
hvad de har tænkt sig - således helt håbløse projekter kan sorteres fra.
Eller hjælper nogle med at komme igang - i øvrigt har jeg den regel, at
ingen må tænde for forsøg der anvender spænding uden jeg har godkendt
opstillingen.
6) mine opgaver er godt nok af den kendte slags .. vis ved forsøg..., men
jeg synes de virker. Enkelheden kan sætte selv de mest svage elever i gang -
de har en ide om hvor de skal starte. Men det er jo ikke enkelheden vi
slutter med - alle elever skal jo gennem en afsluttende samtale der også
skal vise deres viden udenom det område de lige er kommet op i.
venlig hilsen
Carsten
www.fysikogkemi.dk