Køleboks / Gas
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-02 14:20

Hej

Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?

Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige foranstaltninger
etc.

Mvh
JR

Fra : Peter

Dato : 18-05-02 14:51

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har erfaring med anvendelse af gas til køleboksen?
>
> Hvad er forbruget, hensyn til placering / sikkerhedsmæssige

- - - -

Der er tale om en "åben flamme", så mit umiddelbare bud vil være - lad være.
(Ellers skal der være tale om en "lukket" instalation med skorsten og hele
balladen)

mvh., Peter

Fra : Per Wittendorf

Dato : 19-05-02 17:27

Hej Jan
Jeg har en køleboks til gas, som jeg anvender når vi er på camping i vores
Camplet. Mine erfaringer med denne er gode (til Camping).
Mine erfaringer er følgende:
1: Den skal placeres helt vandret, hvis den ikke er det reduceres/forsvinder
køleeffekten. Jeg benytter et af de små vaterpas
2: Der virker ikke når vi køre i bil (12 Volt). Jeg formoder, at dette
skyldes at kølevæsken rystes rundt i systemet. 12 Volt og 230 Volt virker
nemlig fint på en campingplads.
Ud fra ovenstående erfaringer, vil jeg tro at den kun vil virke når du er i
havn.
Med venlig hilsen

Per

Fra : Andersson

Dato : 19-05-02 21:46

"Per Wittendorf" <per.wittendorf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1: Den skal placeres helt vandret, hvis den ikke er det
reduceres/forsvinder
> køleeffekten. Jeg benytter et af de små vaterpas
Det må være forskelligt fra model til model.. Jeg har aldrig haft problemer
med mit i en campingvogn-

> 2: Der virker ikke når vi køre i bil (12 Volt). Jeg formoder, at dette
> skyldes at kølevæsken rystes rundt i systemet.
Mit standart køleskab virkede også på gas når jeg kørte.. Kun hvis jeg var
uheldig at køre i kraftig sidevind blæste det ud.

12 Volt og 230 Volt virker
> nemlig fint på en campingplads.
> Ud fra ovenstående erfaringer, vil jeg tro at den kun vil virke når du er
> havn.
Klip

Men du skulle måske lige tænke dig om en ekstra omgang.. og så sammenligne
priser på køleskab på gas + gasflaske + forsvarlig installation (lovlig)

Det er sådan at du må ikke have ret meget gas med ombord. Køle/varme
elementet skal ud på siden af båden. der skal "skorsten" til flammen og
gasflasken skal være afskærmet i en metalkasse.
Du kan købe nogle udmærkede køleskabe som akkumulerer kulde når der er
landstrøm eller motor er i gang og ikke bruger strøm de første mange timer
du sejler og hvis du har lidt køleskabsdisciplin ikke bruger ret meget
strøm.
Der er mange der totalt undgår gas ombord på grund af eksplosionsfaren..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : oleballe

Dato : 05-06-02 21:00

"Peter" skrev d. 18-05-02 14:51 dette indlæg :

> [...]
være.
> (Ellers skal der være tale om en "lukket" instalation med skorsten og

Ham der med eksplotionen på åbent hav...det var mig...men det var med et
Electroluxkøleskab, som jeg havde lavet om til petroleumsdrift, som
fungerede perfekt.
Det var ikke køleskabets skyld at båden nu ligger på bunden af Atlanten,
men derimod klodsede mig og en dunk skoldhed solopvarmet benzin. men det
er en helt anden historie.
Petroleumsbrænderen havde jeg placeret under det rør som gasbrænderen
brændte under, og det kørte fint nok. bortset fra lidt sodproblemer pga.
dårlig petroleum, indkøbt i Spanien/ Portugal.
Meeeeget primitiv installation, i princippet en petroleumslampe under
røret, og så var der kolde øller (når vi havde råd)

Hilsen Ole Balle
Ballerina af Sletten

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Bonde

Dato : 20-05-02 20:12

Hej Jan
Man skulle mene at det var en god ide`,men et gaskøleskab har ikke nogen
pumpe
og virker kun ved at noget bliver opvarmet og dermed starter en bevægelse.
Hvis skabet ikke står helt lige kan det lige så godt begynde at køre den
anden vej og bliver dermed et varmeskab.

Så er der den lille flamme som ikke ser ud af meget. den kan i løbet af en
nat fylde hele båden med CO2 som er lettere end luft. Hvis du vil instalere
et
sådan skab skal det som nævnt instaleres med aftræk/skorsten. Og så er der
en historie om en større båd som havde et gasskab, han tabte lidt benzin
oppe
på dækket lang fra skabet da han skulle fylde lidt benzin på påhængsmotoren.
Efter noget tid havde benzinen fundet vej rundt i båden og BOM på åbent
vand.

Ta` en snak med en god Campingforretning. Det er dem der har fortalt mig
hvad jeg ved. De ville ikke sælge et gasskab til min båd da jeg havde samme
ide`.
Vi var forøvrigt mange der snakkede om det, men vi gik alle sammen væk fra
det,
specielt efter det med CO2 problemet.

VH Lars

Fra : Alis og Michael

Dato : 21-05-02 08:25

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> wrote in message
> CO2 som er lettere end luft.

Mener du ikke tungere end luft?

med venlig hilsen
Michael

Fra : Lars Bonde

Dato : 21-05-02 11:20

jo. Det er det jeg mener.

Fra : Magnus Sterky

Dato : 20-05-02 20:32

Jag har ett sådant kylskåp i min båt. Elektrolux har slutat tillverka denna
speciella båtmodell, RB180C, av gasolkylskåp, eftersom de hävdar att det
var för små serier för att det skulle löna sig. Modellen har balanserat drag
och en startfläkt och fungerar även vid krängning.

Det hela fungerar extremt bra, en 11kg gasolbehållare räcker c:a 6 veckor i
oavbruten drift med försumbar elförbrukning. Så man behöver inte landström,
solceller, vindgenerator osv.

Alltihopa är ljudlöst och ger dessutom lite lagom spillvärme så att det blir
torrt och mysigt i ruffen.

Men använd INTE liknande husvagnskylskåp, de har inte balanserat drag, och
är farliga nere i en båt.

Vänligen
Magnus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-02 23:08

Tak for alle indlæggene...

Det lyder som om kun Electrolux har formået at lave et køleskab der kan
håndteres i en båd...

Omvendt må jeg jo nok indse, at risikoen med gas er stor.

Tja, hvad er der så tilbage... 12/220V desværre syntes jeg at priserne på et
sådan aggregat er voldsomme, de starter ca. ved 5000kr. og slutter lidt på
den anden side af 15000kr ved Kjøller...

Men det irritere mig voldsomt ikke at kunne tilbringe nogle dage i søen
uden at kunne opbevare maden...

Så er der nogen som har et godt alternativ, hører jeg gerne om det. Bemærk,
jeg er sejlbåds ejer, så ladestrøm fra en motor er ikke aktuelt, dog har jeg
3 stk 75 Amp. batterier... men da man kun må tømme den ca. 30% har jeg
således kun 67 Amp. at gøre godt med, til det hele... o g det når man jo
ikke langt med...

De bedste hilsner

Fra : Peter

Dato : 21-05-02 22:20

Hej Jan

Det lyder rigtig fornuftigt at opgive gassen, men der er da andre
muligheder.
For under 500 kr. kan du købe en lille kølebox der kører på 12V (og med
omformer 230V).
- Set f.eks. hos Tempo Både og Harald Nyborg - sjov farve - tykke vægge -
Hvis du køler den grundigt ned mens du har (land)strøm (læg evt. en liter
frossen juice ned også), så har du kold proviant længe med et minimalt
strømforbrug.

mvh. Peter

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-05-02 22:32

Hej Peter

De kølebokse man kan få de omtalte steder, mener jeg bruger mellem 3-4 Amp.
og tager slet ikke hensyn til hvor koldt der er i boksen... (ingen
termostat) så de tonser bare deruda... for fuld skrue... det bliver til
nogle Amp. i løbet af en dag.
Endelig skal den temp. de skriver boksen kan køle ned til tages med
forbehold, idet boksen kun køler X antal grader ned i forhold til udenoms
temp. så er der en sommer dag med temp. på f.eks. 25 grader oplever du
sikkert at der er 8-10 grader inde i boksen...

du har ret med hensyn til at pakke boksen rigtigt, med rigeligt frosne
genstande pakket i den... men er man afsted nogle dage holder det ikke i
længden... jeg er meget skeptisk med de billige bokse...

Jan

Fra : CO

Dato : 21-05-02 22:46

....... idet boksen kun køler X antal grader ned i forhold til udenoms
> temp. så er der en sommer dag med temp. på f.eks. 25 grader oplever du
> sikkert at der er 8-10 grader inde i boksen...

Det er korrekt at de små kølebokse okser derudaf og bevare en temperatur
sådan
ca 15 - 20 gr under dag temperaturen, det kan ikke anbefales, og de slides
hurtigt
op i blæseren, så heller en rigtig køleboks med automatik fra Coolmatic,
eller et
køleskab.

Alternativ løsning kunne måske være at lave en eller flere isoloret flamingo
kasser
som du køler ned med evt. frossen juice, 1,5 l. vand, køleelemeneter med
mere !

Alternativet til dette er at købe en ægte 12 v. kølekompressor, som
selvfølgelig køler
mest på land, og slår fra under en given spænding, eller slukkes !, desværre
er disse
også forholdvis kostbare, så det ville nok være billigere med et 12v
køleskab.

Håber du kan bruge svaret

mvh
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-02 00:41

> [...]

> genstande pakket i den... men er man afsted nogle dage holder det ikke i
> længden... jeg er meget skeptisk med de billige bokse...

Jeg har klaret mig udmærket med en sådan boks, blot har jeg monteret en
termostet på den.

Samtidig, når jeg var ude, og vidste, at jeg var mere end een dag i samme
havn, lagde jeg alle de varer, som kunne tåle det i butikkernes frost diske
den første dag. Næste dag hentede jeg så varene og lagde dem i min boks..

Kassedamen undre sig dog tit over, at min mælk, smør og spegepølse osv. var
dybfrossen

Dog skal det indrømmes, at jeg også havde masser af strøm..

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 22-05-02 18:57

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har klaret mig udmærket med en sådan boks, blot har jeg monteret en
> termostet på den.

Den variant har jeg også overvejet (har lige købt Iglo'en, der var på tilbud
i Magasin til 500,-). Kan du evt. skitsere, hvad du har gjort (hvilke
"dimser" hart du brugt)

mvh
Peter Ingsø Laursen

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-05-02 16:26

Hej
Vi kan jo kun håbe på at sæsonen bliver, så der er brug for et køleskab.
Selv bruger jeg en af de billige kølebokse, og den får lov at køre hele
tiden, når der landstrøm. Under sejlads holder jeg bare temperaturen lav med
købt dybfrost. OK - man skal ikke glemme den, for så er batterierne hurtigt
flade, hvis den får 12 V.
Ellers er kølsvinet også et fremragende køleskab.
Et 3. råd kunne være, at give konen så meget "røg", at man fik en "kold
skulder".
Summasummarium: At køle koster.
God vind - i håbet om en god sommerferie.
Hilsen
Steffen

Fra : oleballe

Dato : 05-06-02 20:50