hvor højt kan de hoppe?
Fra : Pia

Dato : 18-05-02 09:49

Jeg har fået fortalt gemalen, at når gårdkattene skal "fornyes", så kunne
jeg godt tænke mig en MC eller 2 - (vi så Harry Potter i går og der render
en rundt som ligner) - men at de ikke sådan sælges som frilandskatte selv
med flere kilometer til nærmeste vej.

Det gik egentlig ret godt. :)

Så begyndte vi at spekulere i hegnstyper, og jeg tænkte at man istedet for
strøm kunne sætte de her plastiktagplader i toppen af hundehegnet, som vi
alligevel skal lave, så det er umuligt at klatre udenom og over. Plast er jo
ikke sådan at sætte kløerne i, når man hænger med hovedet nedad.

Men så siger han, den tager da bare tilløb og hopper over!

Kan de det? Hoppe op på en skrånende (jeg forestiller mig nedad, ikke opad
som strømhegnene) glat overflade med 180 cm som højeste punkt?

Hundegården bliver større end jeg har lyst til at prøve at overdække, så
bliver den fyldt med stolper.

Der står i øjeblikket en gammel togvogn som hønsehus, og som jeg håbede at
kunne rense og renovere - så den ville nemt kunne indrettes til både hunde
og kattehylder/hængekøjer og andet, så de kan være ude i længere tid af
gangen. Og jeg vil gerne have mine dyr kommer godt ud af det med hinanden og
kan være sammen! ( http://max.fantopia.com/may02e.html )

:Pia

Fra : Sus Michaelsen

Dato : 18-05-02 10:09

On Sat, 18 May 2002 10:49:13 +0200, "Pia" <x@x.com> wrote:

> [...]
>gangen. Og jeg vil gerne have mine dyr kommer godt ud af det med hinanden og

Hej Pia

Jeg har netop været ude i et opdræt, hvor man havde sat skråpinde ind
mod gården og bekladt disse med løst hønsenet, kun ca. ½ m ind mod
gården. Kattene hopper ikke over og de bryder sig ikke om at kravle i
det løse net, hvorfor de bliver inde, vældig smart. Skal selv snart i
gang.

Sus

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 10:18

> gården. Kattene hopper ikke over og de bryder sig ikke om at kravle i
> det løse net, hvorfor de bliver inde, vældig smart. Skal selv snart i
> gang.

Jeg havde også overvejet noget løst, slaskende tråd eller lignende, det må
være sværere at klatre i, end noget fast, ligesom en rebstige.

:Pia

Fra : Preben Bohn

Dato : 18-05-02 10:22

Hej Pia, jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener... Men
vores ældgamle (11 år) rundkørsel kan tage 170-180 cm op ad vores hegn.
Men jeg tror ikke at han turde hvis han ikke vidste at han kunne holde
fast der oppe.

Jeg havde en kat for en 15 år siden der kunne springe mere end to meter
op på en afsats (da den var ung).

Med venlig hilsen

Preben Bohn

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 10:27

"Preben Bohn" <preben_bohn@yahoo.com> wrote in message
> Hej Pia, jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener...

http://fantopia.com/hegn.gif

Her er hvad jeg mener - stolpe + plastplade - venstre er indersiden af
indhegningen.

:Pia

Fra : Preben Bohn

Dato : 18-05-02 16:55

Pia wrote:
> http://fantopia.com/hegn.gif

Aha! Nu ser jeg det... Meget smart... Det ser da ret effektivt ud. Det
skal blot være så højt at katten ikke kan hoppe helt op på "spidsen" i
ét hop, der er 2 meter sikkert mere end rigeligt.

Med venlig hilsen

Preben Bohn

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 18-05-02 13:10

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en rundt som ligner) - men at de ikke sådan sælges som frilandskatte selv

Jep! Det er en MCO i Harry potter.....

Det er ikke alle MCo der har en kontrakt. Hvis det er en kælekat vi snakker
om, sætte opdrætter tit bare det karv at du kastere/steriliser katten inden
du slipper den løs! Men når det er sagt er der dog man fordele ved at vide
hvor misser er.

> Det gik egentlig ret godt. :)

Godt! Han skal også bare møde en MCO én gange og han er forelskede!

> [...]
>
> Kan de det? Hoppe op på en skrånende (jeg forestiller mig nedad, ikke opad
> som strømhegnene) glat overflade med 180 cm som højeste punkt?

Det tror jeg nu altså ikke.... Kashmir er lidt over et år nu og vejer 7 kg.
Han kan ikke springe mere end højest 1,5 meter, og det tror jeg ikke engang
han kan, helt. Men hvis der står ting i gråden, de kan kravle op på, og så
springe ud over hegnet, er det en anden sag! Men mine erfaringer med MCO er
de altså ikke de store udbryder konger.

> [...]
> og kattehylder/hængekøjer og andet, så de kan være ude i længere tid af
> gangen. Og jeg vil gerne have mine dyr kommer godt ud af det med hinanden

Det kan de også fint! Jeg har haft mange katte og hunde på samme tid, til
stor fornøjelse for alle parter!

> :Pia

Med venlig hilsen Mette

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 13:35

"Anders Lorentzen" <al@it.dk> wrote in message
> Det er ikke alle MCo der har en kontrakt. Hvis det er en kælekat vi
snakker

De skal med 110% sikkerhed kastreres, tidligt. Ingen hovsamisser hos os tak.

> Godt! Han skal også bare møde en MCO én gange og han er forelskede!

fint - jeg har kun set dem på billeder og er det allerede :)

> springe ud over hegnet, er det en anden sag! Men mine erfaringer med MCO
er
> de altså ikke de store udbryder konger.

Jeg sidder lige og cirkamåler på et luftfoto. Vores nye hus ligger midt på
vores 7 tønder land. Der er ca. 100 m. grusvej som er vores, den støder til
en anden grusvej, hvor der ligger 4 andre huse. Den fører så op til
asfaldtvejen som også kun bliver brugt af beboere, ikke som gennemfart af
andre.

Som den er tættest på huset er der ca. 400 m. I de andre 3 retninger er der
2-3 km til nærmeste bilvej tror jeg. Så jeg har ikke planer om at hegne de 3
gamle misser ind, som allerede har boet der i 6 år - men jeg vil gerne
respektere en opdrætters ønsker i så vid udstrækning som muligt for at få
min ønskekat. FX ville jeg nok lade den rende løs og lege med mig og hundene
på marken, eller lade dem alle deltage i stald/havearbejde og holde lige
meget øje med kat som hund, men jeg ville ikke lukke den ud om natten.
Problemet er jo, om man kan få katten til at lystre og komme på kommando som
jeg kan med min hund. Han ønsker slet ikke at miste mig af syne, så det er
ret nemt. En hund kan jo også lære, hvor grænserne på ens grund er, der er
kattens jagtinstinkt nok for stort.

Spørgsmålet om det med at strejfe er jo nok individuelt for hver kat, uanset
hvor meget foder + mus de har til rådighed derhjemme - og man finder jo
først ud af det bagefter.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 15:33

hoho! Så er han sq gået med til at han godt vil besøge sådan nogen
kæmpemisser som jeg snakker om! Jeg havde regnet med at bruge et par år på
at introducere ideen... Og hvis den kan sove i stalden hos de andre, tror
jeg måske endda den kan få lov at være i mit kontor om dagen (jeg arbejder
mest hjemme), bare der er lukket til sengen og overetagen, men det er vi
enige om, ingen hår i sengetøjet, hunden bliver også pænt på gulvet
(undtagen hvis jeg sover længe - sådan efter 7.30 - så har jeg 44 kg på
brystkassen eller albuer i øret)

Eller mon den hellere vil sove i togvognen som bliver koblet på 6-800 m2
løbegård? Kan de bedst lide at sove sammen eller i bunker? De gamle
gårdmisser sov vist sammen med deres hund i dens kurv...

:Pia

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 15:36

Grunden til al den ståhej er at manden muligvis er allergisk mod katte - da
vi passede et hus i Bagsværd med kat og høns blussede hans gamle astma op -
men om det var støv, stress eller det hele er lidt uvist)

:Pia - som syntes det måske lød bizart med al den hårfobi i forrige indlæg

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-05-02 16:18

"Pia" <x@x.com> writes:

> [...]
> enige om, ingen hår i sengetøjet, hunden bliver også pænt på gulvet
> (undtagen hvis jeg sover længe - sådan efter 7.30 - så har jeg 44 kg på

Griner... jamen tillykke med at opdragelsen af manden ser ud til at
være lykkedes i det mindste på ét punkt *ggg*
Men der er så vidt vides noget med at langhårede katte ikke udskiller
så meget allergifremkaldene stof..??? Men jeg er ikke helt sikker på
det..

Men om det er kattene finder i jo ud af, når i besøger et kattehjem med
de store mitter...

> Eller mon den hellere vil sove i togvognen som bliver koblet på 6-800 m2
> løbegård? Kan de bedst lide at sove sammen eller i bunker? De gamle
> gårdmisser sov vist sammen med deres hund i dens kurv...

Øhh det er i nogen grad individuelt og handler så vidt vides også om
hvad de er vant til.., men flytter i sammen med en miv så vil den nok
gerne være sammen med de andre mitter..

> :Pia

Men noget som lige slog mig er at de gårdkatte som er på stedet nu,
skal de så også i indelukket, fordi du nok skal regne med at de både
holder bestanden af mus nede og i nogen grad holder andre katte væk
fra deres territorie...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 16:38

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message
> [...]
> skal de så også i indelukket, fordi du nok skal regne med at de både
> holder bestanden af mus nede og i nogen grad holder andre katte væk

De gamle katte får lov at leve som de har gjort hidtil, med base i stalden
som musefælder. Det er simpelthen nødvendigt når man lever omgivet af
kornmarker! Men de må vel kunne introduceres til en ny lille mis? De er helt
tamme og meget kælne (jeg har selv rendt rundt med den ene på armen under
rundvisningen), det siges de sover til middag på ryggen af hestene... de har
aldrig været inde og savner det formentlig ikke.

Hvis de ikke er kastrerede, vil jeg dog sørge for de bliver det.

Hvis jeg får en MC vil den ikke skulle BO i løbegården, denne vil blive
brugt som legestue til alle "ungerne" når jeg har for travlt til tennisbolde
på tastaturet hvert 5. minut eller de skal være alene en hel dag, når
bondemanden høster min mark etc. Vi bor i lejlighed nu og får hund nr. 2
1/6 - de vil fortsat bo inde i huset hos os når vi flytter. Jeg vil ikke
købe kat nu her inden vi flytter - måske til næste år - hvor den skal
opholde sig vil komme an på det med allergien. Men den bliver kun anskaffet
som udekat hvis jeg har tid og lyst til at aktivere og nusse med den - den
kan jo komme med på hundeluftetræningsture!

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-05-02 17:21

"Pia" <x@x.com> writes:

> [...]
> rundvisningen), det siges de sover til middag på ryggen af hestene... de har
> aldrig været inde og savner det formentlig ikke.

Oki, jae det er jeg ganske klar over, boede før på landet skønt om
sommeren knap så fedt om vinteren *gg* Men da havde jeg også udemisser
som tilbragte en hel del tid med at jage mus osv..

Om de kan introduceres er et andet spørgsmål, det er ret svært at sige
noget bestemt om på forhånd...

> Hvis de ikke er kastrerede, vil jeg dog sørge for de bliver det.

Nok en god ide, for de vil jo stadig holde de andre katte fra territoriet..

> [...]
> som udekat hvis jeg har tid og lyst til at aktivere og nusse med den - den
> kan jo komme med på hundeluftetræningsture!

Ok var bare ikke lige så klart i det foregående indlæg. Nok også ret
fornuftigt at komme "lidt" på plads først inden i anskaffer jer en
kat. Men mht allergien synes jeg at i skulle prøve at besøge et
MCO-hjem, for at se hvordan manden reagerer symptom-mæssigt. Fordi det
så vil være ulige nemmere at vide hvad i går ind til. Mht, hvor og
hvordan missen/misserne skal bo...