Database
Fra : Kåre Rasmussen

Dato : 18-05-02 09:41

Jeg sidder og leger med ASP og en Access database,hvor jeg laver en
forespørgelse ala

strSQL="SELECT * FROM personer"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Hvordan får jeg trukket informationer om antallet af rækker, der er kommet
ud af min forespørgelse?

Mvh.
Kåre Rasmussen

Ps: For PHP findes der en online-manual på www.php.net, men findes der noget
tilsvarende for ASP. Jeg har kigge lidt på msdn.microsoft.com, men jeg synes
ikke den side tilbyder det samme overblik (eller er det bare mig der ikke
fatter hvordan siden skal bruges?)

Fra : nhi

Dato : 18-05-02 10:06

SQL = "SELECT count(*) AS Antal FROM personer"
rs.Open SQL
tal = rs("antal")

Fra : Martin Kruse

Dato : 18-05-02 10:15

> [...]
> Set rs = Conn.Execute(strSQL)
>
> Hvordan får jeg trukket informationer om antallet af rækker, der er kommet

Således:

strSQL = "SELECT COUNT(*) AS antal FROM personer"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

antal_raekker = rs("antal")

--

MK
http://www.msdesign.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-05-02 10:25

On Sat, 18 May 2002 10:40:51 +0200, "Kåre Rasmussen"
<kmra99-NOSPAM-@i4.auc.dk> wrote:

>strSQL="SELECT * FROM personer"
>Set rs = Conn.Execute(strSQL)
>
>Hvordan får jeg trukket informationer om antallet af rækker, der er kommet
>ud af min forespørgelse?

Hej Kåre,

Der er flere metoder:

- du kan lave en ekstra SQL:
strSQL2 = "SELECT COUNT(*) AS Antal FROM Personer"
Har du en WHERE klausul på, skal du selvfølgelig bruge den samme til
de to SQL'er.

- Du kan bruge ADO'ens RecoudCount property:
Antal = objRecordset.RecordCount
(se fx:

- Hvis du alligevel skal løbe dit Recordset igennem (i en loop), kan
du indbygge en tæller

- Hvis du trækker dit Recordset over i et Array, kan du bruge Ubound
på Arrayet

Hvad der er smartest afhænger lidt af sammenhængen.

> [...]
>ikke den side tilbyder det samme overblik (eller er det bare mig der ikke

ASP adskiller sig bl.a. fra PHP ved, at det mere er et "miljø", hvor
man fx kan bruge flere scriptsprog (VBScript, JScript m.fl.), så nogle
gange skal man hente oplysningerne flere steder fra.
Og ja, MSDN er ikke altid lige overskuelig, men som regel får man
resultat, når man søger på et par forskellige måder.

Specifikt om Scripting, starter den her:

Det er en Windows Help File (altså ligesom når man trykker F1 i
Win95), som er rigtig rar at have installeret, hvis man, som jeg, ikke
lige kan huske alle parametrene på alle script-kommandoer (både
VBScript og JScript).

Good luck,
Jørn

--