Stabil computer.
Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 10:21

Hej.

Jeg skal lave en stabil computer til min bror.

Den skal bruges til kontorprogrammer og internet samt DVD-film.

Han har fra den nuværende maskine:

Kabinet, monitor, 256 MB SDram, keyboard, mus, DVD-drev, netkort,
printer og scanner.

Han mangler altså et motherboard og en cpu i omegnen af 1,2 GHz og et
Matrox grafikkort.

Hvad skal vi gå efter når hovedkravet er stabilitet?

--
Jens

Analyzing humor is like dissecting a frog. Few people are interested,

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-05-02 12:48

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Han mangler altså et motherboard og en cpu i omegnen af 1,2 GHz og et
> Matrox grafikkort.
>
> Hvad skal vi gå efter når hovedkravet er stabilitet?

**************

XP eller Windows 2000.

Og vigtigst af alt, få de rigtigste drivere til alle enheder.

MVH

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 13:59

On Sat, 18 May 2002 13:47:30 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>**************
>
>XP eller Windows 2000.

Han kører allerede Win2000, det var nu motherboard og cpu jeg
efterlyser.

--
Jens

Acid -- better living through chemistry.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-05-02 16:22

Karsten Olesen wrote:

> XP eller Windows 2000.

Eller endnu bedre Linux, for så behøver man ikke betale penge for
softwaren.
Skal den tilmed bruges til seriøse dokumenter, får du ikke noget bedre
end LaTEX systemet.

--
/kenne
I dag laver jeg ikke noget, for i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 16:45

Hvad så med Excel regneark?

--
Jens

How do you get holy water?... Boil the hell out of it!

Fra : Hans Pedersen

Dato : 18-05-02 17:25

On Sat, 18 May 2002 17:44:32 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Hvad så med Excel regneark?

Til hjemme/kontorpc'ere er Linux ikke noget alternativ, med mindre man
vil bruge lang tid på at få tingene til at virke og anvende små
snørlede kommandoer. Sådan er det nu engang indrettet. Desværre.

--
Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 17:49

On Sat, 18 May 2002 18:25:22 +0200, Hans Pedersen <h2ns@nospam.dk>
wrote:

>Til hjemme/kontorpc'ere er Linux ikke noget alternativ, med mindre man
>vil bruge lang tid på at få tingene til at virke og anvende små
>snørlede kommandoer. Sådan er det nu engang indrettet. Desværre.

Det var også derfor jeg stillede det inkvisitoriske spørgsmål

Men det var slet ikke OSer vi skulle snakke om.

--
Jens

Even Murphy's Law doesn't work all the time.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-05-02 08:40

Hans Pedersen wrote:

> Til hjemme/kontorpc'ere er Linux ikke noget alternativ, med mindre man
> vil bruge lang tid på at få tingene til at virke og anvende små
> snørlede kommandoer. Sådan er det nu engang indrettet. Desværre.

Det er da vist længe siden du har arbejdet med Linux (om overhovedet).
Det er blevet meget nemmere med de grafiske værktøjer, der er kommet.
Jeg vil netop sige at på kontor pc'ere er Linux ideelt.
Se f.eks http://www.gnuskole.dk/

--
/kenne
"Programmet har udført en ulovlig handling".

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 12:05

On Mon, 20 May 2002 09:39:36 +0200, Kenneth Kristensen
<kenne@control.auc.dk> wrote:

>Det er da vist længe siden du har arbejdet med Linux (om overhovedet).
>Det er blevet meget nemmere med de grafiske værktøjer, der er kommet.
>Jeg vil netop sige at på kontor pc'ere er Linux ideelt.

Jeg har selv en Mandrake 8.2 installation.
Selvom den er blevet meget Windows agtig er der stadig mange ting der
er for 'nørdet' til at 'almindelige' brugere kan bruge det, men det
går den rigtige vej.

--
Jens

Brewed from only the finest aged ASCII characters.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-05-02 08:37

Jens Petersen wrote:

> Hvad så med Excel regneark?

Excel er jo en Microsnot ting, men Koffice har også regneark indbygget.
Er Koffice ikke godt nok kan man ofre en smule penge og købe Staroffice,
som virkelig er et godt program
(efter min mening bedre end Microsoft Office).

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 12:08

On Mon, 20 May 2002 09:36:38 +0200, Kenneth Kristensen
<kenne@control.auc.dk> wrote:

> [...]
>som virkelig er et godt program
>(efter min mening bedre end Microsoft Office).

Sikkert, men når man har Excel regneark der skal udveksles med folk
der kører Windows, så skal der være kompatibelt, 100%.

--
Jens

Anatomically Correct beats Politically Correct!

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-05-02 14:27

Jens Petersen wrote:

> Sikkert, men når man har Excel regneark der skal udveksles med folk
> der kører Windows, så skal der være kompatibelt, 100%.

Det kunne det også nemt blive, hvis ikke Microsoft var så fedtede med
deres filformater.
Hvis det blev offentlig tilgængelig, hvorledes deres dokumenter var
opbygget, ville der sikkert også være flere programmer der ville
understøtte dem. Jeg mener at Staroffice kan læse Excel dokumenter, men
om den også kan skrive dem, er jeg ikke 100% sikker på.

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 15:53

On Mon, 20 May 2002 15:26:34 +0200, Kenneth Kristensen
<kenne@control.auc.dk> wrote:

> [...]
>Hvis det blev offentlig tilgængelig, hvorledes deres dokumenter var
>opbygget, ville der sikkert også være flere programmer der ville

Men hvorfor skulle Microsoft dog ønske det?

>Jeg mener at Staroffice kan læse Excel dokumenter, men
>om den også kan skrive dem, er jeg ikke 100% sikker på.

Jeg prøvede med Staroffice 5.2, teksterne og farverne var rigtige nok
men det var vist også alt

--
Jens

Don't rock the boat if you can't swim!

Fra : jakob

Dato : 18-05-02 22:57

> Skal den tilmed bruges til seriøse dokumenter, får du ikke noget bedre
> end LaTEX systemet.

Ahhh men altså, ikke fordi jeg gider men jeg kan altså ikke la være. Det
var da en usædvanlig meningsløs bemærkning. Kan man så ikke skrive en
sjov bog i latex, eller hvad med at skrive en fantastisk og gribende
roman i word. Hvordan opstod "seriøse" dokumenter inden latex kom på
banen ??

Jeg mener at notepad, på laptopcomputere fra før 1998 er det eneste
rigtige at bruge til uforpligtende dokumenter

latex er vel mest velegnet til matematiske dokumenter og streng styring
af layout, og først rigtigt godt når man har brugt det længe, klassisk
brugervenligt er det vel næppe.

Ku ikk la vær...

jakob

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-05-02 08:50

jakob wrote:

> [...]
> sjov bog i latex, eller hvad med at skrive en fantastisk og gribende
> roman i word. Hvordan opstod "seriøse" dokumenter inden latex kom på

Selvfølgelig kan man det, men man kan ikke skrive en teknisk rapport med
formler og grafer i word
(jeg har prøvet een gang, og det var een gang for meget).
Latex er jo en gammel opfindelse (midten af 80erne), og før det skrev
man det vel i hånden

> latex er vel mest velegnet til matematiske dokumenter og streng styring
> af layout, og først rigtigt godt når man har brugt det længe, klassisk
> brugervenligt er det vel næppe.

Det var det jeg mente med seriøse dokumenter, men din formulering er
meget bedre.
Det kommer vel også an på hvordan man definerer brugervenlig.
Der er ikke nogen risiko for, at alle billeder pludselig er erstattet af
røde krydser,
og heller ikke risiko for, at formler pludselig er væk (det sker ofte i
word).
Det er vel også en form for brugervenlighed, at man ikke behøver lave
det en gang til,
bare fordi word ikke kan styre store tekniske dokumenter.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-05-02 18:05

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> skrev:

> Selvfølgelig kan man det, men man kan ikke skrive en teknisk
> rapport med formler og grafer i word
> (jeg har prøvet een gang, og det var een gang for meget).

Selvfølgelig kan man da det og der findes utallige eksempler på, at
Word er blevet brugt til netop dette.

> Der er ikke nogen risiko for, at alle billeder pludselig er
> erstattet af røde krydser,
> og heller ikke risiko for, at formler pludselig er væk (det sker
> ofte i word).

Nej, det sker aldrig i Word, medmindre brugeren laver fejl.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-05-02 20:50

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]
Hvorfor diskutere software? Spørgeren har jo helt klart lagt ud at
det er et hardware spørgsmål. Og hvad med brugeren, som også fremgår
ikke er nogen ørn til EDB. Skal ved kommende sætte sig ind i et eller andet
"nørdet" program hvor man ikke kan gå ud på gade hjørnet og spørge om råd.

Ikke for at starte en flamewar, Jeg har intet i mod Linux eller Appel for den
sagsskyld. Hvis man er vokset op de de systemer vil windows garanteret virke
nørdet og uforståeligt.

mvh
Henning

Fra : jakob

Dato : 20-05-02 21:56

> Nej, det sker aldrig i Word, medmindre brugeren laver fejl.

Udtrykket "aldrig" finder jeg ikke særligt anvendeligt når det drejer
sig om computerudstyr. Når man er vant til at arbejde med computere ved
man da også at det umulige før eller siden sker alligevel. Jeg har flere
gange været ude for at word er gået umotiveret ned og har revet et
dokument med sig i faldet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-05-02 22:40

jakob <ingen@spam.dk> skrev:

> Udtrykket "aldrig" finder jeg ikke særligt anvendeligt når det
> drejer sig om computerudstyr.

Nej der sker ret underlige ting en gang i mellem.

> Jeg har flere gange været ude for at word er gået
> umotiveret ned og har revet et dokument med sig i faldet.

Det samme her. Jeg mente bare det var nødvendigt med et modtræk til
Kenneths meget grove og forkerte generalisering.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-05-02 08:43

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det samme her. Jeg mente bare det var nødvendigt med et modtræk til
> Kenneths meget grove og forkerte generalisering.

Det kan godt ske at jeg er grov, men uret har jeg ikke.
Jeg læser på AAU, og de første 2 semestre skrev vi rapport i word.
Cirka halvvejs i projektet (begge gange), blev word pludselig mærkelig
og erstattede alle billeder/grafer med røde krydser.
Dette skete ca. et par gange om ugen (typisk under indlæsning af
dokumentet), og var yderst irriterende, da _alle_ billeder/grafer skulle
indsættes på ny. Derefter gik vi over til at skrive i wp8, som bedre
kunne styrre billeder/grafer, men havde problemer med kapitelnumre,
indholdsfortegnelse osv.
Først da vi gik over til Linux maskiner og LaTEX, blev alle vores
problemer løst.
Det er mit grundlag for at påstå, at word ikke kan bruges til tekniske
rapporter (150 - 200 sider) med _mange_ formler og grafer.

Jeg er klar over, at LaTEX ikke er for menigmand, men umulig at lære er
det ikke.
Det kræver ca. en uge med intensiv brug af Emacs, og Hundebogen.
Men er man ikke parat til at smide musen væk, og bruge tastaturet i
stedet, må man hellere holde sig til Bill's peg og klik programmer.

--
/kenne
"En computer har til formål at lette dig i det arbejde,

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-05-02 09:38

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> skrev:

> Det kan godt ske at jeg er grov, men uret har jeg ikke.

Tja jeg har i forbindelse med mit studie indtil videre skrevet mindst
500 sider i Word med formler, grafer, figurer, billeder mv. og jeg har
aldrig oplevet, at tingene er forsvundet af sig selv.

Det problem du beskriver tyder enten på, at I kun har lavet en
henvisning til figurerne i Word og ikke indsat dem i selve dokumentet,
hvilket giver mindre filer men tilgengæld den ulempe, at hvis man
sletter de indsatte filer eller flytter dem til en anden mappe så vil
Word naturligvis ikke kunne finde de indsatte filer.
Alternativt kunne problemet være mængden af hukommelse for her er Word
noget forslugen.

Mit største irritationsmoment angående Word er autokorrektur, der er
stort set umulig at slippe af med næsten uanset, hvad man gør. En anden
ting er til tider stabiliteten, hvor man en sjælden gang imellem
risikerer at Word styrter men det giver normalt ikke datatab da Word
hele tiden gemmer nogle midlertidige filer på harddisken, hvorfra
programmet kan genskabe et ikke-gemt dokument.
Til gengæld er Word brugervenligt og det kan man ikke just sige om
Latex og lignende sidebeskrivelsessprog (HTML undtaget).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-02 12:51

On Sat, 18 May 2002 11:20:34 +0200,
Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:
> [...]
> Matrox grafikkort.
>
> Hvad skal vi gå efter når hovedkravet er stabilitet?

Intel chipset og Intel CPU. Det vigtigste er god driversupport,
og VIA chipset sutter i Windows. Kører perfekt under Linux.
EN del Athlon maskiner har også problemer med DDR RAM, og kan
kun køre dette ved en lavere hastighed end det er beregnet til.

Jeg ville overveje at købe en maskine fra f.eks. Dell. Der får
du relativt meget for pengene.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 14:15

On Sat, 18 May 2002 11:51:17 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

>Intel chipset og Intel CPU. Det vigtigste er god driversupport,
>og VIA chipset sutter i Windows.

Okay, vi siger Intel. Og lad os så sige Pentium III ~1200MHz

Hvem har et bud på et godt motherboard til den?

>Jeg ville overveje at købe en maskine fra f.eks. Dell. Der får
>du relativt meget for pengene.

Men hos Dell kan man vist kun købe færdige systemer, det var jo ikke
meningen.

--
Jens

It's a great day to be alive.

Fra : nevermind

Dato : 18-05-02 18:01

On Sat, 18 May 2002 15:15:23 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Okay, vi siger Intel. Og lad os så sige Pentium III ~1200MHz
>
>Hvem har et bud på et godt motherboard til den?

et med et BX chipsæt feks. aldrende men absolut stabilt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-02 19:30

Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Men hos Dell kan man vist kun købe færdige systemer, det var jo ikke
> meningen.

Men du kan selv skræddersy til et vist punkt. Det hele er
bygget efter dine krav, så du får ikke en gammel maskine
Til gengæld er der ca. 14 dages ventetid.

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 12:12

On Sun, 19 May 2002 18:29:49 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

>Men du kan selv skræddersy til et vist punkt. Det hele er
>bygget efter dine krav, så du får ikke en gammel maskine

Det er da spild af penge at købe en helt ny computer hvis det kun er
motherboard og cpu der skal udskiftes.

--
Jens

I am having an out of money experience.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-05-02 14:00

Jens Petersen wrote:

> Hvad skal vi gå efter når hovedkravet er stabilitet?

non-Windows måske?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 14:23

On Sat, 18 May 2002 14:59:51 +0200, "Søren C. Fischer"
<usenet@fischer-streton.dk> wrote:

>non-Windows måske?

Naaahhh... det er mig der er hotline så vi nøjes med Win2000, den har
jeg selv og så er det nemmere at supportere.

--
Jens

Any sense in this posting is entirely accidental.

Fra : Esben

Dato : 18-05-02 17:19

> [...]
> Matrox grafikkort.
>
> Hvad skal vi gå efter når hovedkravet er stabilitet?

Til det brug har det vel næppe den store betydning om det er 800 eller 1200
MHz - hvad med at finde et gammelt BX-bundkort (stabilt) i og proppe den
største Celeron/PIII i det kan æde?

--
Esben

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-05-02 17:58

On Sat, 18 May 2002 18:18:40 +0200, "Esben" <sordiahp@hotmail.com>
wrote:

>Til det brug har det vel næppe den store betydning om det er 800 eller 1200
>MHz - hvad med at finde et gammelt BX-bundkort (stabilt) i og proppe den
>største Celeron/PIII i det kan æde?

Jaee.. det skal nu heller ikke være for gammelt, en IDE66 controller
må være minimum, onboard lyd skal vi ikke have og netkort har han
allerede.

--
Jens

A proud member of PETA - People Eating Tasty Animals.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 18-05-02 17:28

On Sat, 18 May 2002 11:20:34 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Han mangler altså et motherboard og en cpu i omegnen af 1,2 GHz og et
>Matrox grafikkort.

Til min hjemmepc anvender jeg selv ECS K7S5A med en AMD Tbird 1,2 GHz.
Motherboardet er helt vildt godt til prisen (ca. 600), kan køre enten
DDR eller SD-RAM, har onboard lyd og netkort.

Så bliver I billigt kørende, og meget stabilt, hvis altså de
resterende komponenter er af god kvalitet.

--
Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 18-05-02 21:57

Jeg har lige været i samme situation!
Jeg har købt et ECS K7SEM Motherboard hos Datatel til 569,-kr og ja det er
billigt , men det er et kanon bundkort , hvor du sagtens kan bruge de
eksisterende SD-Ram ! Dette bundkort har endvidere onboard Lyd/Lan/ og
Grafikkort 32MB ! Jeg bruger her win2000
også kun til kontor osv - samt en AMD Duron 1.2GHz som jeg også købte hos
Datatel . www.datatel.dk
denne cpu kostede ca 699,-kr - billigere kan det ikke gøres , hvor du
samtidig får kvalitet for pengene!
En go ´løsning der virker! Kan anbefales!

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 19-05-02 19:49

Jens Petersen wrote

> Han mangler altså et motherboard og en cpu i omegnen af 1,2 GHz og et
> Matrox grafikkort.

Jeg har længe kørt med

Epox, EP-8K7A-Plus
Athlon Thunderbird 1 Ghz @ 1.2 Ghz
Matrox Millennium G450 Dualhead
2x Apacer DDR-SDRAM PC2100 256MB

Det er godt nok DDR ram. Det køre stabilt.
Jeg bruger winxp nu, men har brugt win2000 begge kører stabilt. Computeren
bruges under windows til grafik 2D så den bliver brugt godt. Under Linux
køre den også stabilt afhængig af distribution og evner. Bla. har den stået
og beregnet flere dage uden problemer.

Martin