Angående brug af DISTINCT i SQL
Fra : nhi

Dato : 18-05-02 09:20

Hej

Her er min SQL:

SQL = "SELECT distinct land FROM land where
relationer="&Request.QueryString("landkode")

Fejlen:

Microsoft JET Database Engine (0x80040E21)
Der kan ikke medtages et felt af typen Memo, OLE eller Hyperlink Object, når
du markerer de unikke værdier (Land).

Databsen er en access og teksttype er notat.

Kan det passe at distinct kun kan bruges samme med talværdi???

På forhånd tak.

Mvh

Nhi

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-05-02 09:32

nhi wrote in news:3ce60ef2$0$3769$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> [...]
>
> Databsen er en access og teksttype er notat.
>
> Kan det passe at distinct kun kan bruges samme med talværdi???

nej ... men det den siger er, at du ikke kan bruge felter af typen Notat
når du forsøger at udtrække de unikke indgange i din tabel via DISTINCT.
Det er i øvrigt det samme med GROUP BY, ORDER BY, JOIN og nogle andre,
der heller ikke kan anvendes på Notat-felter.

Og det leder jo hen på spørgsmålet:

Hvorfor har du valgt "Notat" til felttype for dit Lande-felt ?

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : nhi

Dato : 18-05-02 10:05

Landfelt er der hvor land navn står, hvis det var en SQL-server vil jeg have
valgt varchar, kender ikke access så godt. Er der en anden jeg kan bruge i
access??
Hvordan kan jeg lave en distinct af relationerfelt og skal have udskrive
landnavn????
SQL =" select distinct landid (kan jeg her tilføje landnavn??) from land
where........."

Takker

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-05-02 10:31

nhi wrote in news:3ce61968$0$3791$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Landfelt er der hvor land navn står, hvis det var en SQL-server vil
> jeg have valgt varchar, kender ikke access så godt. Er der en anden
> jeg kan bruge i access??

Du skal bruge den felttype, der hedder "tekst" [1]. Den kan du
specificere længden på op til 255 tegn. Felter med typen "Notat" er til
lange tekststrenge - vist nok op til 2^16 (65k) tegn.

> Hvordan kan jeg lave en distinct af relationerfelt og skal have
> udskrive landnavn????
> SQL =" select distinct landid (kan jeg her tilføje landnavn??) from
> land where........."

Det kommer jo stærkt an på, hvordan du har lavet din tabel. Det kunne
være, at

SELECT DISTINCT
   Land,LandID
FROM
   Table1
WHERE

vil virke ... men det bliver kun et gæt, da jeg ikke ved, hvordan dine
tabeller er skruet sammen.

.... og hvis du lige vil kigge på denne side, inden du poster det næste
indlæg, så gør du mig meget glad.

[1] Den hedder "Text" i min engelske Access, så det er et gæt på den
danske formulering fra min side.

:)

Fra : nhi

Dato : 19-05-02 20:33

Hej
takker

Her er lidt ide om min tabel:

land relationer

Danmark 1
Danmark 1
Usa 2
Usa 2

Jeg kun have at danmark og USA optræde en gang i visningen.

Håber at du forstår

Nhi

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-05-02 22:45

nhi wrote in news:3ce7fe3e$0$10880$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> [...]
> Usa 2
> Usa 2
>
> Jeg kun have at danmark og USA optræde en gang i visningen.

har du prøvet med den SQL-kode jeg gav dig ... og skiftet felttypen fra
Notat til Tekst ?

.... og jeg spørger lige igen: Vil du ikke læse
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html inden du poster det næste
indlæg ?

:)

Fra : nhi

Dato : 20-05-02 07:37

> har du prøvet med den SQL-kode jeg gav dig ... og skiftet felttypen fra
> Notat til Tekst ?

Ja den har jeg prøvet, men jeg har fundet en løsning, jeg kan jo bare send
land videre til næste side og vi alle info om f.eks. Danmark, har jo ikke
brugfor deres unikID.

Er det rigtig det jeg har gjort???

Nhi

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-05-02 09:16

nhi wrote in news:3ce899c7$0$10891$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Ja den har jeg prøvet, men jeg har fundet en løsning, jeg kan jo bare
> send land videre til næste side og vi alle info om f.eks. Danmark,
> har jo ikke brugfor deres unikID.

ok ... jeg må erkende, at jeg stadig ikke helt har forstået, hvad dit
problem er ... men hvis det virker for dig, så er det jo bare i vinkel.

> Er det rigtig det jeg har gjort???

jeps ... det er _præcist_ rigtigt ...

:)