Skille tvillinger
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-05-02 08:12

Kære forældre til tvillinger og såmænd også til Jer med "solister".

En diskusion i familien går på om man bør - ikke bør - skille tvillinger når
de skal i skole.
Selv mener jeg de bør være sammen i klassen, for hvorfor skulle de dog ikke
have den fornøjelse?

Selvfølgelig kan der opstå situationer hvor de må skilles for en stund, men
generelt mener jeg de er som eet menneske, i hvert fald de enæggede.
Spændt på Jeres mening.
Flemming Svendsen.

Fra : cloe

Dato : 18-05-02 08:34

Altså min personlige mening om det, er at jeg synes de skal blive sammen i
samme klasse og have de samme muligheder eller mangel på muligheder,
forstået på den måde, at en klasse på en skole kan være rigtig god, gode
lærer, gode kammerater osv, hvor en parallelklasse kan være stik modsat,
dårlige lærere, dårlige kammerater, det oplevede jeg på min skole. Jeg gik i
en dårlig klasse parallelklassen var god, set i bakspejlet. De syntes nu
senere de gik på en god skole selvfølgelig og jeg føler det var en dårlig
skole, netop det er min begrundelse for at jeg mener tvillinger skal gå i
samme klasse!

Cloe

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-02 10:24

In article <ac4v67$6bm$1@sunsite.dk>,
"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> wrote:

> Selvfølgelig kan der opstå situationer hvor de må skilles for en stund, men
> generelt mener jeg de er som eet menneske, i hvert fald de enæggede.

Det er en provokation og ikke noget du mener alvorligt, ikke?

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Milea

Dato : 18-05-02 10:41

> [...]
men
> generelt mener jeg de er som eet menneske, i hvert fald de enæggede.

Hej Flemming.

Jeg har godtnok ikke tvillinger, men har da alligevel en mening *S*

Tvillinger er 2 individueller mennesker, uanset om de er enæggede eller
tveæggede. Jeg har i min skoletid oplevet at tvillinger er kommet i hver
deres klasse, med det formål, at der ville blive lagt vægt på hver deres
person. Jeg tror, at hvis de er i samme klasse, vil lærerne være tilbøjelige
til at sammenligne dem, og selvom at de er tvillinger, er der jo ting, som
de begge både er gode og dårlige til *S*

Tvillinger 'bør' ikke være sammen for livet, men også lære hver for sig, så
de ikke bliver for afhængige af hinanden.

Når de bliver voksen, kan man jo heller ikke forvente, at de skal have den
samme uddannelse, job m.m.

Tror også det er godt, at de har hver deres venner, og selvfølgelig nogen
sammen.

Tvillinger er efter min mening, søskende, men derfor behøves de ikke blive
sammenlignet, _bare fordi_ de nu har delt livmoder sammen, og er ens
udadtil. *S*

De tvillingepar jeg kender, har været glade for, at gå i hver deres klasse,
og dermed opfattet som en person *S*

Mvh. Milea ---- mor til 3 piger

Fra : Nina Hald

Dato : 18-05-02 12:27

Hej.
Jeg mener det kommer an på hvilket forhold der er mellem de to børn, er de i
et forhold hvor den ene er meget afhængig af den anden ville jeg skille dem.
Hvis den ene dominerer så meget at hun/han taler på begges vegne, bestemmer
hvad de kan lide af tøj og mad og hvem de skal lege med, har den anden svært
ved at komme til orde.
I en klassesammenhæng bliver det nemt til at den ene kan brilliere og snakke
løs og være sjov, mens den anden er mere forsigtig og ikke føler behov for
at sige noget.
Min erfaring fra børnehaveklasser og SFO er at for de børn der er de
svage/stille bliver indlæringen nemmere hvis ikke søster/bror gør det for
dem.Og for den stærke/talende tvilling bliver livet lidt friere og de
behøver ikke at passe på den anden tvilling.
Hvis de derimod er lige hurtige til at tage beslutninger og skiftes til at
bestemme og begge ved hvad de selv vil også selvom det er forskellige ting,
kan de sagtens have glæde af at gå i samme klasse, hvor de netop vil få de
samme oplevelser og indtryk.
Der er den fordel ved at gå i hver sin klasse at børnene lærer at de ikke
behøver at opleve de samme ting og netop får hver deres venner så de ikke
behøver at lege sammen det gør dem mere individualister.
Det kan også være en fordel at skille dem i skolen og lade dem være sammen i
SFOén eller omvendt, hvem siger at bare fordi man er tvillinger skal man
kunne holde hinanden ud 24 timer i døgnet.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : Michael Westergaard

Dato : 18-05-02 22:04

"Milea" <MileaMillz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> udadtil. *S*
>
> De tvillingepar jeg kender, har været glade for, at gå i hver deres

Men det har jeg. De er nu 10 mdr. gamle, så selv om der er lang tid til, har
problemstillingen allerede været oppe. Og dine ord, Milea, er som talt ud af
min mund og i den ånd vi forsøger at opdrage vores skønne piger. Alligevel
er vi her 100% indforstået med at omstændigheder vi ikke er herre over kan
ændre vores grundholdning.

Så det jeg egentlig ville indsparke er at det må bero på et individuelt
skøn. Det kunne dog være sjovt at høre en tvillings mening om dette.

Mvh.

Michael

Fra : Ole Mose

Dato : 18-05-02 21:48

Det er en overvejelse, man allerede kan løbe ind i, når børnene skal i
børnehave.
Der er en hel masse indlysende fordele for børnene i, at de går i samme
klasse, men der kan være faktorer, som betyder, at det er bedre at skille
dem.
En faktor kan være, at de influerer så meget på hinanden, at de ikke kommer
i ordentlig kontakt med andre, en anden faktor kan være, at den ene er meget
dominerende i forholdet til den anden.
Vi er på et tidspunkt, blevet bedt om at overveje adskillelse i børnehaven.
Men vi valgte at se tiden an og de problemer, som var til stede, forsvandt
efter kort tid.
Min holdning er, at såfremt der ikke er tydelige tegn på et eller andet
"misforhold", så bør ungerne blive sammen.

Mvh

Ole