Div. mail-ting. :)
Fra : Niels Andersen

Dato : 07-02-01 13:58

Jeg har en debian stående, som jeg gerne vil bruge som mail-server.

Dvs, jeg vil kunne bruge den som smtp-server, pop3-server og imap-server.
Jeg har yderligere det krav, at den skal kunne håndtere flere domæner, med
helt selvstændige mailboxe.
(Serveren skal bla. bruges som et mikro-webhotel af nogle venner)

Hvad vil i foreslå jeg skal installere? Pakkenavne til apt-get ville være
genialt... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-02-01 14:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Hvad vil i foreslå jeg skal installere? Pakkenavne til apt-get ville være
> genialt... :)

Jeg har ingen erfaring med pop3 og imap, men har selv overvejet at
skulle til at bruge noget imap-dims til min mail.

Et godt råd er dog at kikke på apt-cache komandoen. "apt-cache search
pop3" giver et godt overblik over hvilke pop3-pakker der er
tilgængelig. En række af disse er så servere en række primært
klienter. Selvfølgelig får man så ikke andres erfaringer med, som vi
forhåbentligt gør her, men det er en god begyndelse hvis man selv vil
gøre sig sine erfaringer.

(Jeg har hørt godt om cyrus og har selv planer om at begynde med
den. Pakkenavn: cyrus-imapd og cyrus-pop3d. Den er bare non-free)

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-02-01 14:14

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> Et godt råd er dog at kikke på apt-cache komandoen. "apt-cache search
> pop3" giver et godt overblik over hvilke pop3-pakker der er
> tilgængelig.

Ja, men der står intet om, hvor gode de er til at håndtere flere uafhængige
domæner, og hvilke pakker der er bedst.

Og nu ER det jo ikke en unik situation jeg står i, så der må da være nogen
der har erfaringer. :)

Navne som "postfix" og "Qmail" fiser rundt i hjernen på mig, det er vist dem
der bliver brugt på det webhotel jeg selv betaler for at benytte.

Er der nogen der kan sige "ja, installer de to!", eller "det er for
avanceret/besværligt til dit sparsomme behov"... :)

Jeg har tidligere installeret en imap-server, pakken hed vist "task-imap".
Det, jeg har fået ud af det, er en imap-server der fungerer meget dårligt. I
listen over mapper kommer filer som .bash_profile frem, sikke noget værre
noget. Desuden er den enormt langsom.
Den oplevelse har taget modet fra mig, mht. til bare at finde noget godt
mailsoftware med apt-cache.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 07-02-01 14:14

In article <jDbg6.33797$l57.1462834@news000.worldonline.dk>,
Niels Andersen wrote:
> [...]
>(Serveren skal bla. bruges som et mikro-webhotel af nogle venner)
>
>Hvad vil i foreslå jeg skal installere? Pakkenavne til apt-get ville være

postfix er din ven. den er ret nemt at sætte op og vedligeholde, kan
håntere virtuele domæner. så er det bare at køre en hviklen
som helst pop3 og imap demon ved siden af, bare at din inetd forstår
hvor forbindelsen skal pege henne

--
Erwin Lansing       --       abe.fnidder.dk

"Computers are useless. They only give you answers"
   -- Pablo Picasso

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-02-01 14:19

"Erwin Lansing" <erwin@bavian.fnidder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håntere virtuele domæner. så er det bare at køre en hviklen
> som helst pop3 og imap demon ved siden af, bare at din inetd forstår

Hov, du skrev jo også her i gruppen... :)

Men som jeg også skrev i mailen til dig:

Jeg har nu installeret postfix, og skal til at konfigurere den. Har i
øjeblikket en dårlig imap daemon, hvilken kan anbefales?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 07-02-01 14:23

In article <3Xbg6.33877$l57.1464066@news000.worldonline.dk>,
Niels Andersen wrote:
>"Erwin Lansing" <erwin@bavian.fnidder.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hov, du skrev jo også her i gruppen... :)

F eller f, what's the difference? :)

>Men som jeg også skrev i mailen til dig:

du kan ikke sende mail fra mig fra den maskine du forsøgt fra før,
det er et åbent relay og der har jeg lukket for (endnu en feature i
postfix tjek www.orbs.org

>Jeg har nu installeret postfix, og skal til at konfigurere den. Har i
>øjeblikket en dårlig imap daemon, hvilken kan anbefales?

jeg tror jeg har wu-imapd, men det er vare "standard" i ports-collection
på freebsd. imap-dæmonen er ikke afh. af din smtp-dæmon, så
det kan være at nogen har et bedre bud til imapd.

/erwin

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-02-01 14:30

> F eller f, what's the difference? :)

At jeg ikke gider svare to gange... :)

> du kan ikke sende mail fra mig fra den maskine du forsøgt fra før,
> det er et åbent relay og der har jeg lukket for (endnu en feature i
> postfix tjek www.orbs.org

Nårh, det var DET du ville sige i mailen. :)

Tjah, når jeg får min egen smtp-server helt op at køre skulle jeg vel slippe
for den slags. :)

Det er ikke helt første gang en WOL-server kommer i ORBS...
Så vidt jeg kan se får WOL det automatisk at vide, og så er der vel ingen
grund til at jeg fortæller dem det?

> jeg tror jeg har wu-imapd, men det er vare "standard" i ports-collection
> på freebsd. imap-dæmonen er ikke afh. af din smtp-dæmon, så
> det kan være at nogen har et bedre bud til imapd.

Nu har Jonas sagt UW og du har sagt WU. Jeg tror det er den samme, og prøver
den. :)

Tak for de lynhurtige svar! :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-02-01 14:40

Niels Andersen skrev:

> Nu har Jonas sagt UW og du har sagt WU. Jeg tror det er den samme, og
> prøver den. :)

Man kommer ofte (fejlagtigt) til at sige WU IMAP, fordi University of
Washington, der udgiver UW IMAP, også udgiver det kendte serverprogram
WU-FTPd.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Lars Josephsen

Dato : 07-02-01 18:21

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:

> Man kommer ofte (fejlagtigt) til at sige WU IMAP, fordi University of
> Washington, der udgiver UW IMAP, også udgiver det kendte serverprogram
> WU-FTPd.

Nej, WU-FTPd blev udviklet på Washington University i St. Louis,
Missouri. UW-IMAP kommer fra University of Washington i Seattle,
Washington. Det er en naturlig fejltagelse, da de to universiteter
kun ligger cirka 3400km fra hinanden. Yahoo siger at man kan køre
turen på 39 timer og 35 minutter.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-02-01 14:24

Niels Andersen skrev:

> [...]
> imap-server. Jeg har yderligere det krav, at den skal kunne håndtere
> flere domæner, med helt selvstændige mailboxe.

Prøv med Postfix som SMTP-server og UW Imap som IMAP- og POP-server.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Martin Dalum

Dato : 07-02-01 17:11

Niels Andersen wrote:

> [...]
> (Serveren skal bla. bruges som et mikro-webhotel af nogle venner)
>
> Hvad vil i foreslå jeg skal installere? Pakkenavne til apt-get ville være

Måske var det en ide at installere qmail? Qmail er en vældig stabil
mailserver, som der end til videre ikke er fundet nogen sikkerhedshuller
i. Der er også debian pakker til qmail - Du skal bare sætte flg. linje
ind i din /etc/apt/sources.list:

deb ftp://ftp.innominate.org/gpa/Debian potato unofficial

Så kan du installere qmail med apt-get install qmail-run.

Der er også en pakke der hedder vchkpw, som så vidt jeg husker giver
support for virtuelle domæner i qmail.

--

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 07-02-01 18:38

> [...]

> helt selvstændige mailboxe.
> (Serveren skal bla. bruges som et mikro-webhotel af nogle venner)

Maaske er der noget paa 'http://freshmeat.net/projects/vhost/' du kan
bruge?

/Ole