ny usr partition
Fra : Asmus U2

Dato : 17-05-02 20:55

hej, jeg har fået fyldt min /usr partition fyldt næsten helt op.

er det muligt at lave en ny partition og få den til at køre sammen med
den /usr jeg allerede har?

eller er jeg nødt til at installere linux forfra igen?

jeg bruge mandrake 8.2

Hilsen

Asmus

--
min u2 bootleg hjemmeside
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-05-02 03:24

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote in

> hej, jeg har fået fyldt min /usr partition fyldt næsten helt op.
>
> er det muligt at lave en ny partition og få den til at køre sammen med
> den /usr jeg allerede har?

Hvis du kører ext2 er der i (hvert fald) disse to muligheder :

(1)
Boote til dos og bruge partitionmagic til at resize/flytte rundt på dine
partitioner. Boote fra install-cd'en og lade den køre så langt at den
spørger, hvilken type installation du ønsker. Skifte til vt02 med
<CTRL><ALT><F2>. mounte din / (eller hvor du nu har /etc liggende) under
/mnt, f.eks /mnt/sysimage. Her vil 'man mknod' og 'man mount' og 'man
chroot' udført _inden_ operationen udføres hjælpe dig. 'cd <mountpoint>',
'chroot .' , 'vi /etc/fstab' for at tage højde for ændringer i partitions-
numre.

(2)
Boote fra install-cd'en som ovenfor. Mounte / og /usr og /ny-usr et sted
under /mnt (e.g /mnt/sysimage, /mnt/sysimage/usr, /mnt/sysimage/mnt/ny-usr
). find programmerne dump og restore og kopier det til f.eks /tmp.
Her vil 'man dump' og 'man restore' udført _inden_ operationen hjælpe dig.
Dumpe /usr og pipe output til restore på /ny-usr (så vidt jeg husker er det
her godt at give -urf til restore, men brug man-siden). Tilpas /etc/fstab,
så den nye usr partition bliver mountet på /usr ved reboot fra hd.

Hvis du _ikke_kører ext2 (reiserfs, jfs, ...) er der (i hvert fald) denne
mulighed :

(3)
Cirka som (2) men brug tar, evt kombineret med gzip i stedet.
Noget á la :

cd /mnt/sysimage/usr \
&& <sti_til></>tar -zcvf -./ | \
<sti_til></>tar -C /mnt/sysimage/mnt/ny-usr -zxvf \
&& echo -e "\n\n\t\aSuccess"

Efterfulgt naturligvis af
"Tilpas /etc/fstab, så den nye usr partition bliver mountet på /usr ved
reboot fra hd."

> eller er jeg nødt til at installere linux forfra igen?

Nej

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Asmus U2

Dato : 18-05-02 07:29

On 18 May 2002 02:24:17 GMT, Jacob Gaarde <dont@dev.null> wrote:

> [...]
>
>cd /mnt/sysimage/usr \
>&& <sti_til></>tar -zcvf -./ | \
><sti_til></>tar -C /mnt/sysimage/mnt/ny-usr -zxvf \

tak for hjælpen, jeg glemte desværre at fortælle at jeg ville tage det
fra en fat parttition, hvis man kunne det ved at bruge nummer 1?