Remotecontrol på mysql databasen
Fra : Rune Nielsen

Dato : 17-05-02 21:32

Hej derude...

Jeg sidder her og er ret ny inden for MySql databasen, egentlig ved jeg kun
liiiige hvordan man installere den og bruger den igennem localhost! - Men nu
har jeg installeret den på min server, og vil gerne kontakte den gennem et
program der hedder MySql -Font. Men jeg kan ikke få adgang til MySql
databasen på serveren... -er der et eller andet sted man skal sætte den op
på servern til at kunne modtage remotekontrol eller hvad kan der være galt?

Med Venlig Hilsen
Rune Nielsen

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-05-02 14:38

"Rune Nielsen" <rune@bit-group.dk> wrote in message
> [...]
> databasen på serveren... -er der et eller andet sted man skal sætte den op
> på servern til at kunne modtage remotekontrol eller hvad kan der være

Det er en bruger indstilling i MySQL. Dvs. den bruger du forsøger at
connecte
som, skal altså have adgang fra din server eller fra alle servere. Normalt
ville
jeg oprette en bruger således:

GRANT ALL PRIVILIGES ON database TO 'user'@'localhost' IDENTIFIED BY
'password';

Så har brugeren adgang fra localhost. Hvis f.eks. jeg skal have adgang fra
en bestemt IP, ville jeg
gøre således:
GRANT ALL PRIVILIGES ON database TO 'user'@'192.145.120.3' IDENTIFIED BY
'password';

(IP'en er self. en eksempel IP - så nu håber jeg ikke jeg ramte nogen ;) ).

Vil du gerne give adgang fra alle host til din bruger skal du bare skrive %
som host:
GRANT ALL PRIVILIGES ON database TO 'user'@% IDENTIFIED BY 'password'

Du kan evt. rette det manuelt ved at anvende databasen 'mysql' og i tabellen
'user' rette 'host' til '%', for din bruger:
USE mysql;
UPDATE user SET host='%' WHERE User='user' AND host='localhost';

(Forudsat at hosten allerede er sat til 'localhost').

Du skal self. have GRANT priviliges for at foretage ovenstående operationer
(dvs. log ind som 'root'), og du skal
måske overveje om din user skal have ALL PRIVILIGES.

Det hvor du har installeret mysql (på serveren self.) burde du have
klient-programmet. 'mysql' som du evt. kan bruge for
få ovenstående queries fyrt af (http://www.mysql.com/doc/T/u/Tutorial.html).

Her kan du læse mere om brugerne i mysql:
http://www.mysql.com/doc/A/d/Adding_users.html

Jeg kender ikke MySQL-Font (mon egentlig ikke det hedder MySql-Front), men
jeg kunne forestille
mig at det gerne vil connecte som root, hvilket vil sige at du enten skal
give adgang til root fra alle servere -
Det ville min "almindelige sunde paranoia" aldrig tillade mig at gøre :).
Den (paranoiaen) ville måske tillade mig at give 'root' adgang fra _netop_
min maskine, men det kan jeg jo
kun gøre fordi jeg har fast IP, og jeg ville connecte på en "ikke typisk
port", som jeg så skulle sætte op i min
routers NAT tabel (måske også i serverens routers NAT tabel) - men det
er et helt andet kapitel :).

Jeg ville nok helst installere phpMyAdmin på serveren, som ihvertfald kan
alt det _jeg_ skal bruge.
http://phpmyadmin.sourceforge.net/
men det skyldes nok også at jeg kender phpMyAdmin godt, og er van til at
bruge det.

Håber det hjalp dig på rette spor, min viden om emnet er ca. dækket :).

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/