Er hoppen ifolet?
Fra : Mona

Dato : 17-05-02 11:39

Hejsa Gruppe.

Min datter har købt en pony-hoppe, som efter sigende skulle være
ifolet med forventet foling til august eller september.

Men vi er i tvivl om, om det er rigtigt at hun er med føl. Hun er
en nordbakke-shetlænder-blanding, som er lidt rund i det, og
derfor synes vi ikke, at vi selv kan vurdere det på grund af
mavens omkreds. Hvis hun skal fole til august/september, hvornår
vil hun så være så tyk, at vi ikke længere er i tvivl?

Er der andre metoder vi kan bruge for at få svar på om hun er i
fol? (uden at involvere dyrlægen...)

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-05-02 12:21

In article <3ce4de7b$0$97314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Mona wrote:

> Hejsa Gruppe.
>
> Min datter har købt en pony-hoppe, som efter sigende skulle være
> ifolet med forventet foling til august eller september.

Det var sent.

> [...]
> mavens omkreds. Hvis hun skal fole til august/september, hvornår
> vil hun så være så tyk, at vi ikke længere er i tvivl?

Har i spurgt dem hvorfor de mener hun er i fol ??

> Er der andre metoder vi kan bruge for at få svar på om hun er i
> fol? (uden at involvere dyrlægen...)

Tja, teknisk set så kan man jo det på kvinder. Jeg husker da at
vi testede det i biologi i gymnasiet. Om man kan få samme slags
test til heste ved jeg ikke.

En anden måde er at chekke om hoppen er hingstegal, for så
burde den ivertfald ikke være ifolet.

JonB

Fra : Liz

Dato : 17-05-02 19:53

"Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> vil hun så være så tyk, at vi ikke længere er i tvivl?
>
> Er der andre metoder vi kan bruge for at få svar på om hun er i

Hej Mona,
Når hoppen er ca. 8mdr. henne kan I nok se bevægelser i maven som ikke
skyldes luft!!!! Hun vil også blev mere svajryggede og selvom hun er godt
polstret i forvejen (prøv at slanke hende lidt inden fødslen) vil I nok
synes at hun har taget på trods jeres anstrengelser med at holde igen med
fodret.
Dette er min erfaring - fandt ud af at min hoppe var med føl til påske og
skal nedkom ca. 18.juni. Det der med hingstegal skal du ikke læg for meget
i, da min hoppe har vist sådan tegn hele vinteren, til trods for at hun er
med føl. Nu gik hun lige ved siden af hingsten (for dobbelt hegn) hele
tiden også, og det kan have noget at sige. Det kom helt bag på mig at hun
var med føl - hingsten gik igennem hegnet ca. 5 uger efter den sidste føl,
det var inden vi kom dobbelt hegn op!!! Så nu venter jeg føl igen og det
var ikke mening! Nu er hingsten kastreret!!! Til skræk og
advarsel............!!!

Mvh Liz

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-05-02 20:08

Hej!

Man kan da ikke sulte en hoppe i fol?!!! Kvinder bliver da heller ikke
sulted når de er gravide!!!
Ring da alligevel til en dyrlæge,det kan da ikke være rigtigt at man skal
sulte en hoppe, som har et ekstra liv at give næring til?!!! Forklar mig
gerne nærmere om grunden til dette.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz

Dato : 17-05-02 20:31

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote in message
> [...]
> sulte en hoppe, som har et ekstra liv at give næring til?!!! Forklar mig

Hej Nina,
Rolig - jeg siger heller ikke at hoppen skal sulte, selvfølig skal hun ikke
det. Men fede hopper får mange flere folingsproblemer end normal eller
"lidt" overvægtig hopper. Ligesom kvinder ikke osse?? Derfor skal man være
påpasselig med fodret. Jeg synes nu at dyrlægebesøg er bedst, men
vedkommende spurgte jo om andre udveje - derfor mit svar.

Mvh Liz

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-05-02 08:31

Hej!

Okay, jeg synes bare at det lød så voldsomt lige da jeg læste det.
Selvfølgelig skal hoppen ikke være fed når den er i fol.
Fortsat god dag

Fra : Holm

Dato : 17-05-02 20:28

Mona <mismo@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce4de7b$0$97314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hejsa Gruppe.
>
> Min datter har købt en pony-hoppe, som efter sigende skulle være
> ifolet med forventet foling til august eller september.
>
> Men vi er i tvivl om, om det er rigtigt at hun er med føl.

Hej Mona

Ja det kan godt være ret svært at se om en hoppe er drægtig...så uden en
dyrlæge kan I komme til at vente længe!!
Jeg lod naturen gå sin gang med min hest og først omkring 8. måned kunne
jeg se at hun var blevet tyk.
Nu er der skønsmæssigt ca .3 uger tilbage,,,
Dyrlæger siger at hopper begynder at få ændringer i yveret, dvs I kan
se/mærke forandringer , ca en måned før foling og vokspropper i yveret
kommer ca. et døgn før.
Der er gode oplysninger om drægtighed på dette link :
http://www.netdyredoktor.dk/Hest/hest.html

og
http://www.dyrlaegevagten.com/

Sidstnævnte har flere artikler om drægtighed og føl mm.

Held og lykke
Holm

Fra : Mona

Dato : 17-05-02 21:39

> [...]
> vil hun så være så tyk, at vi ikke længere er i tvivl?
>
> Er der andre metoder vi kan bruge for at få svar på om hun er i

Hej igen.

Tak for jeres svar og hjælp.

Jeg har en veninde, som engang har sagt noget med at
skede-åbningen ligesom lukker sig, når hoppen er ifolet. Er der
nogen som ved noget om dette?

Med hensyn til hvor 'rund' hoppen er eller må være, får I lige en
kopi af noget tekst jeg har fundet på www.netdyredoktor.dk:

- CITAT START -
Det er en udbredt opfattelse, at hopper afmagres fordi de har
gået med føl, men sandheden er i mange tilfælde, at de ikke har
været ved godt huld på folingstidspunktet. Derudover har de fået
tildelt for lidt eller underlødigt foder, mens de producerede
mælk. Mange ejere er ikke opmærksomme på, at det kræver megen
energi at producere mælk i store mængder. Disse hopper skal have
ekstra opmærksomhed allerede fra efterårsmånederne, og deres
foderbehov skal dækkes. Søg hjælp til udarbejdelse af en
foderplan.

En hoppe, som skal ifoles, skal være ved godt huld uden at være
fed, og have et godt almenbefindende. Den skal, lige som alle
andre heste, passes med forebyggende behandlinger (vaccinationer,
ormebehandling, tandpleje) og beskæring.
- CITAT SLUT -

Med venlig hilsen

Mona

Fra : Jeanette

Dato : 19-05-02 19:58

HEJ DYRE VEN
hvis jeres hest er i fol kan i se det rigtig 1 md før den foler
nogen tegn kan også være at den drikker meget og at den er meget langsom om
at spise sin mad

der findes INGEN test til heste

i kan også se på hoppens patter / yver om de er hævet

når i ser der er små dråber på spidserne (voks) så er der ikke lang tid
tilbage 1 døgn

VH
J.N