Problem med RAM til gammel P166
Fra : Peter Garlov

Dato : 17-05-02 09:06

Jeg har en (æld)gammel P166, som har fire RAM-slots. Oprindeligt sad
der 2x8MB, og jeg fyldte yderligere 2x8MB, og det har hidtil fungeret
fint med en total på 32MB. Nu har jeg så købt 4x16MB, men da jeg satte
dem i som erstatning for 8MB-klodserne, startede maskinen op og viste,
at der kun var installeret i alt 16MB. Jeg har prøvet forskellige
kombinationer - fx. at sætte to 16MB-klodser i sammen med to
8MB-klodser. Så kørte den pludselig med 32MB.

Jeg fatter ingenting. Hvorfor kan maskinen tilsyneladende kun bruge én
af 16MB-klodserne ad gangen, men uden problemer fire 8'ere eller for
den sags skyld 8'ere sammen med den ene 16'er? Kan det evt. være et
eller andet i BIOS, som jeg skal ind at ændre? Og i givet fald hvad?

Jeg håber, at der er nogen, som kan/vil hjælpe.

På forhånd tak.
- Peter

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 17-05-02 10:21

> [...]
> den sags skyld 8'ere sammen med den ene 16'er? Kan det evt. være et
> eller andet i BIOS, som jeg skal ind at ændre? Og i givet fald hvad?

Er de 4 16 mb moduler ens? Mange gange skal de sidde parvis som er helt ens.

/Thomas

Fra : Peter Garlov

Dato : 17-05-02 16:00

Ja, de fire moduler er helt ens. Oven i købet "mærkevarer" fra
HP...gad vide, om det er problemet???

- Peter

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-05-02 19:28

"Peter Garlov" <petergarlov@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller andet i BIOS, som jeg skal ind at ændre? Og i givet fald hvad?
>
> Jeg håber, at der er nogen, som kan/vil hjælpe.

Så vidt jeg husker..... kan du møde problemer af den art hvis du monterer
EDO ram i en computer der ikke understøtter det.

Umiddelbart eneste bud på dit problem...

/Henning, Sydfyn.

Fra : Peter Garlov

Dato : 17-05-02 21:04

Det kan så vidt jeg kan se ikke være forklaringen på mit problem, da
de gamle 8MB-moduler faktisk er EDO. Men tak for budet

- Peter

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-05-02 21:05

> Det kan så vidt jeg kan se ikke være forklaringen på mit problem, da
> de gamle 8MB-moduler faktisk er EDO. Men tak for budet
>
> - Peter

Kommer da lige i tanke om, at nogle boards har mulighed for at indstille
RAM hastighed (60-70 ns) - måske ligger problemet dér...

/Henning, Sydfyn.

Fra : Peter Garlov

Dato : 18-05-02 07:38

Jeg har muligvis selv fundet en forklaring, men jeg kan fortsat godt
bruge hjælp til at forstå betydningen.

I manualen til mit bundkort står der følgende:
"If you use Double-Bank SIMMs, only one bank will be detected."

Konsekvensen - at maskinen kun bruge ét modul - passer vist godt med
min situation, men jeg fatter ikke helt forklaringen...og er der noget
at gøre ved det???

- Peter