Bundkort og / eller CPU brændt af .. ?
Fra : Jesper KA

Dato : 16-05-02 20:16

Køleren sad formentligt ikke ordentligt / plant på CPU`en ved første
montering
Slukkede ret hurtigt da jeg så ( og hørte ) at maskinen ikke reagerede..

CPU er prøvet i anden maskine => starter ikke op
CPU fra anden maskine prøvet på bundkort => starter ikke op

Alt er pillet fra .. dvs. intet andet end PSU og processor monteret
Der kommer ingen bip fra den interne højtaler

PSU`en starter ( blæseren kører )
CPU blæser starter ( der er strøm på bundkortet )
CPU`en bliver varm ( slukker ret hurtigt igen .. lader den kun køre
så længe at jeg kan mærke den bliver lun )

CPU der er problemer med => AMD Duron 950
Bundkort der er problemer med => ESC K7S5A

Nogle forslag til hvad det er der er brændt af ?

Regards

Fra : Kenneth Højlund

Dato : 16-05-02 20:51

"Jesper KA" <news@arning.dk> skrev i en meddelelse

> CPU er prøvet i anden maskine => starter ikke op
> CPU fra anden maskine prøvet på bundkort => starter ikke op

Både CPU & Bundkort er nok brændt af og ja det tager ikke længere end et par
sek.
Har selv prøvet at den ene ledning til cpu blæseren var røget af det tog
3-4 sek inden jeg flåede strømstikket ud men da var det allerede for sent
både cpu og prosessor var brændt af

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-02 21:02

"Kenneth Højlund" <hitme@vip.cybercity.dk> skrev
[cut]
> både cpu og prosessor var brændt af

Pyha. Godt bundkortet overlevede ;oP

/Chr

Fra : Madsen

Dato : 16-05-02 21:01

Kenneth Højlund skrev:

> både cpu og prosessor var brændt af

Mener du ikke cpu og bundkort, eller?

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 17-05-02 14:36

> Nogle forslag til hvad det er der er brændt af ?

Jeg har ingen forslag til hvad der kan være i vejen.

Vil bare påpege at jeg synes det lyder underligt, at cpu'en skulle brænde af
pga. at køleren har været slukket eller ikke ordentligt monteret i kun 3
sekunder. Det tror jeg simpelt hen ikke på. Kredsløbene begynder først at
smelte omkring de 100 grader. Jeg ved godt at amd's processorer hurtigt
bliver varme, men alligevel. Man må da kunne forvente at der er lidt mere
tolerance på amd's cpu'er. Hvad hvis ens køler pludselig svigtede ved normal
operation (hvilket jo kan ske) skulle man så acceptere at ens cpu skulle dø
ved samme lejlighed.....Nej så vil man vel forvente at ens maskine blot
bliver ustabil og måske går ned, men da ikke at cpu'en brænder af.

Hvis det er rigtigt, at cpu'en er brændt af pga. varme og ikke fordi den
f.eks. har fået forkert spænding osv. Synes jeg godt nok at amd har et stort
problem mht varmeudvikling i deres cpu'er.

mvh Peter

ps Cpu= central processing unit = processor på almindelig dansk :)

Fra : Jens U. K.

Dato : 17-05-02 16:18

"Peter" <t_h_o_r42{remove_this}@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> problem mht varmeudvikling i deres cpu'er.
>
> mvh Peter
>
> ps Cpu= central processing unit = processor på almindelig dansk :)

Se evt. <http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-03.html>

/Jens Ulrik

Fra : Peter

Dato : 17-05-02 16:50

"
> stort

> Se evt. <http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-03.html>
>
> /Jens Ulrik

Okay... Jeg har lige set videoen på nævnte link. og jeg må sige at jeg er
blevet overbevist, om at det rent faktisk ikke tager ret lang tid for cpu at
brænde af.. Rimelig vildt hvor meget køleribber betyder, anede ikke at det
gjorde så kolossal en forskel. Rimelig grineren at der går ild i Amd
processoren. hehe. Må siges at Intel selv om deres processorer er noget
dyrere generelt er af en bedre kvalitet end amd, når man tager den væsentlig
større tolerance i betragtning, hvilket jo bla. vil forlænge cpu'ens
levetid.

mvh Peter