Problemer med multicast routing
Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 16-05-02 19:52

Hej!

Har et besynderligt problem som muligvis er relateret til multicast routing.

Har 3 net. Et fast ethernet (55/16), et FDDI (11/8) og et andet blandet fast
ethernet & FDDI (10/23). M.h.t. ejerskabet af de 2 første net, så er det
altså ikke mig der fik den "smarte" idé at brige netop disse IPs & subnet.
10 nettet er det der migreres til. Dette er videre delt op i 2, et gigabit
net til backup og et fast ethernet til resten. Gigabit nettet ser vi bort
fra i denne sammenhæng.

Der routes mellem de 3 med Enterasys 8600 switches. Disse tager sig samtidig
af fast ethernet & gigabit ethernet connections samt gigabit ethernet uplink
fra FDDI nettet. FDDI nettet er DAS der er connected til GIGAswitches med
switch moduler. Disse GIGAswitches uplinker som beskrevet til Enterasys
dåserne. D.v.s. alle 3 net er switched.
Alle netkort & switchporte er låst til fast til max hastighed, fuld duplex
og autonegotiation off.

Jeg har erfaret at jeg på en stor del af maskinerne (Tru64, Solaris & VMS)
(alle jeg har testet på nær 2) har problemer med trafikken den ene vej, og
kun den ene vej når jeg kopierer store filer fra en maskine på 10 nettet til
FDDI interfacet på en maskine på 11 nettet.
Typisk har jeg 50 MBit/s transfer rate den ene vej og 5 MBit/s eller
dårligere den anden vej.
Laver jeg samme test mellem 10 nettet og 55 nettet går det skidt den ene vej
(meget skidt endda.... op til 2 timer for 200 MB) for alle maskiner (incl.
de 2 der ikke havde problemer på FDDI) mens det går OK (50 MBit/s) den anden
vej.

Maskinerne har jeg tjekket, og routing setup, netværks setup, firmware for
netkort o.s.v. er identiske.

Jeg har studeret de 2 maskiner der ikke havde problemer på FDDI, og der er
intet i patchlevel niveau eller OS setup der forklarer hvorfor netop disse 2
fungerer fint via FDDI.
Problemet er på alle 3 platforme (Tru64, Solaris & OpenVMS). Uanset version&
patchlevel. Der er andre maskiner identiske med de 2 der fungerer OK som
ikke fungerer OK.

Jeg er mest tilbøjelig til at konkludere at det er netværksfolkene der har
lavet en eller andet hovsa i deres layer 3 routing setup, men de går og
mumler om at det måske er fordi de fleste af mine maskiner ikke fungerer
ordentligt med en multicast router.

Nogen her der har set noget tilsvarende ?

(måske dette mere hører hjemme i dk.edb.netvaerk.stort, i så fald followup
dertil)

/Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-05-02 20:05

Hej "Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com>

>Typisk har jeg 50 MBit/s transfer rate den ene vej og 5 MBit/s eller
>dårligere den anden vej.

Jeg havde en gang et lign. problem der var ved at give mig grå hår.
Hastighedsproblemer mellem maskiner på to forskellige ip-net, men kun
i den ene retning. Det viste sig at al trafik den ene retning
passerede en gammel sløv router fordi den (routeren) ikke sendte
redirects tilbage (som jeg fejlagtigt antog). En ganske banal fejl som
det tog ret lang tid og mange blindgyder at finde. Nogle gange kan man
ikke se skoven for træer.

>(måske dette mere hører hjemme i dk.edb.netvaerk.stort, i så fald followup
>dertil)

Jeg har sat followup til .stort.

--
Lars Kim Lund