SQL der kan fange brugeres stavefejl :-)
Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 14:51

Jeg sidder og udvikler en ver. 2 af en applikation og et af de store
problemer i ver. 1 er at brugerne er gode til at taste forkert og derved
skabe redundant data i databasen og gøre det umuligt at føre en fornuftig
statistik.

Nu er der blevet ryddet op i dataene manuelt og jeg tænkte så at jeg ville
gøre mit til at mine kollegaer ikke skulle igennem den oprydning igen, det
er blevet til følgende T-SQL (Jeg bruger SQL Server 2000) hvor jeg prøver at
finde forekomster der muligvis kunne være det der mentes i indtastningen:

DECLARE @Ord nvarchar(100)
SELECT @Ord = 'Sekretær'

DECLARE @OrdLaengde int
SELECT @OrdLaengde = LEN(@Ord)

IF (SELECT COUNT(*) FROM tblPersonTitler WHERE Titel = @Ord) <> 1 THEN
BEGIN
SELECT Titel FROM tblPersonTitler WHERE Titel LIKE ('%'+
SUBSTRING(@Ord, 0, @OrdLaengde/2) + '%')
UNION
SELECT Titel FROM tblPersonTitler WHERE Titel LIKE ('%'+
SUBSTRING(@Ord, @OrdLaengde/2, @OrdLaengde/2) + '%')
END
ELSE
BEGIN
SELECT Titel FROM tblPersonTitler WHERE Titel = @Ord
END

Er der nogle der har nogle forslag da ovenstående jo ikke just er smukt.
--
Jakob Andersen