Lav min egen komponent.
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 16-05-02 14:55

Jeg er på jagt efter en "opskrift" på hvordan jeg laver
min egen komponent, da jeg efterhånden har opbygget
en del kode som jeg genbruger på mange af min sider.
Ved godt at include er muligt og bruger det da også, men
vil alligevel gerne et skridt videre.

Allan Bach

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 15:32

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en del kode som jeg genbruger på mange af min sider.
> Ved godt at include er muligt og bruger det da også, men

Jeg vil anbefale dig at gå videre til .NET hvor du har meget bedre
faciliteter til at genbruge kode.

Men hvis du insisterer på at lave dine egne komponenter i klasiisk ASP er
her en lille artikel:
<http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=38&tech_i
d=12>

Alternativt kan du lave en klasse i VBScript og bruge include, hvilket giver
samme effekt som en komponent dog ikke kompilet.

--
Jakob Andersen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 16-05-02 15:45

> Alternativt kan du lave en klasse i VBScript og bruge include, hvilket
giver
> samme effekt som en komponent dog ikke kompilet.

Hele min ide var/er at have kompilet kode (dll) liggende på server, som så
kan kaldes
i ASP kode, med parameter.
Nu har jeg endnu ikke kikket så meget på .net, men vil da formode, at det
samme
bliver brugt der eller ????

Allan Bach

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 15:56

> Hele min ide var/er at have kompilet kode (dll) liggende på server, som så
> kan kaldes i ASP kode, med parameter.

Ok, det var jo også bare et forslag som netop ikke krævede adgang at
registrere komponenter på serveren

> Nu har jeg endnu ikke kikket så meget på .net, men vil da formode, at det
> samme bliver brugt der eller ????

Det samme hvad?

I .NET har man et bibliotek hvor man kan lægge sin compilede kode og derved
bruge det som et namespace fra sine sider. Alternativt kan man blot referere
til den ukompilede source fil og så bliver det kompilet første gang siden
der gør brug af dette køres.

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Due

Dato : 17-05-02 08:35

Nu har jeg ikke selv arbejdet med ASP ret længe, men jeg har
da fundet ud af egne komponenter er faktisk relativt lette at lave.
En komponent (hvis man ikke lige har brugt Script Components)
er faktisk bare et COM objekt, hvilket betyder at du kan skrive
din komponent i et hvilket som helst sprog som understøtter COM.
Det har den fordel at f.eks. en mange årig pascal programmør vil
sagtens kunne lave avancerede komponenter til ASP, selv om at
han først lige er begyndt på sidst-nævnte.

--
Thomas Due
Software Developer