Aloe Vera side på nettet ?
Fra : HALLUM

Dato : 16-05-02 13:50

Jeg har prøvet at spørge i dk.helbred.behandling.alternativ
- men fik ingen svar - så jeg prøver her i denne gruppe *S*

Kære Gruppe

Jeg leder efter en god side, hvor jeg kan lære og læse
mere om brugen af den kaktusagtige plante; Aloe Vera
- som er en sukkulent i liljefamilien.

Jeg har lavet en del søgninger - men 99,9% af det jeg
finder er sider, hvor folk forsøger at sælge en Aloe Vera
produkter - og der står egentlig ikke meget om brugen
af planten - men mere om, hvordan man bruger det
fabrikerede Aloe Vera produkt .

Det jeg søger er en god oversigtsside - hvor jeg kan
læse om hvordan man kan bruge rå-planten - hvilket
jo er 100 gange bedre end de fabrikerede produkter
som naturligvis ikke er lige så gode som den ægte vare.

Kan man f.eks selv fremstille drikke Aloe Vera ? osv. ....

Er der nogle der kan anbefale en rigtig god
Aloe Vera side på nettet ? - Gerne med opskrifter osv.

På forhånd mange tak for hjælpen til Alle !

mvh. Hallum

Fra : Jette

Dato : 16-05-02 14:25

> Jeg har prøvet at spørge i dk.helbred.behandling.alternativ
> - men fik ingen svar - så jeg prøver her i denne gruppe *S*

Der står lidt fakta på disse sider:
http://www.vinca.dk/aloevera.htm
http://www.aloevera.dk/hvad_er_aloe_vera.htm
Mvh Jette

Fra : HALLUM

Dato : 16-05-02 15:27

> Der står lidt fakta på disse sider:
> http://www.vinca.dk/aloevera.htm
> http://www.aloevera.dk/hvad_er_aloe_vera.htm
> Mvh Jette

Kære Jette
Tak for dit hurtige svar - men jeg har desværre
allerede været på siderne og især den sidste
er da rimelig informationsfyldt.... men stadig
ingen konkrete opskrifter på brug af planten....

Så forslag udbedes stadig *S*

Er der nogle herinde i gruppen der går op
i Aloe Vera og måske kunne give nogle gode
råd og opskrifter ?

mvh. Hallum

Fra : Jette

Dato : 16-05-02 15:37

Hej igen
Nej, det kan jeg jo godt se. Jeg var lidt for hurtig der. Jeg har netop selv
fået en aflægger af en Aloe Vera og kigger intresseret med om der nogen der
har noget godt svar. Min datter på 7 år har psoriasis og derfor er der en
der har foræret mig denne plante. Det skulle dog være til at bruge rent.

Jette

Fra : Line Illum

Dato : 22-05-02 15:55

Hej Hallum og Jette.
En tilføjelse til de faktasider, I har læst:

Jeg dyrker selv aloe-planter til eget brug, og den gule saft med
laksativ-effekt, som den sidste faktaside beskriver, findes altså ikke i min
sort,- tjek selv efter på Jeres egne planter, og hvis der ikke er noget
gult, kan I måske bruge nedenstående anvisninger :

Ved eksem og mindre hudrevner:
Anvend aloe vera saften udvortes og stryg den ud over det ramte hudparti
flere gange dagligt. Saften fremskynder lægningen og regenereringen af
hudceller. Den mindsker også risikoen for ardannelse. Det er egentlig meget
enkelt,- skær et af de fedeste blade af med en lille, skarp kniv, læg et
snit hele vejen på langs ad det afskårne stykke, fold det ud og stryg så
saftsiden mod det angrebne hudområde. Jeg har selv anvendt det masser af
gange, og på intet tidspunkt oplevet nogen som helst form for bivirkninger.

Ved fordøjelsesbesvær og nervøs mave:
(Her drikkes fortrinsvis den stabiliserede aloe-vera-saft, som fås hos både
private forhandlere og helseforretninger, men der er ikke noget i vejen for
selv at presse saft ud af det gele-agtige frugtkød og indtage det, hvis man
altså har nok plante
Tag enten en normalkur, 15-60 ml aloe vera saft pr. dag eller tag evt. en
intensiv kur, 60-100 ml pr. dag. Ved nervøs mave anbefales normalt 50 ml
saft 3 gange dagligt. Følg kuren et par dage, max. 1 uge, afhængigt af
produktet (se evt. vejledning på emballagen), den stabiliserede aloe vera
kan drikkes i længere perioder.

Ved moderate forbrændinger:
- eller solskoldninger lindrer aloe vera saft smerten, og køler det
angrebne hudparti. Nydannelsen af hudceller stimuleres samtidig med at
inflammationer modvirkes. Gennemvæd et sterilt kompres med aloe vera saft og
læg det over det berørte hudparti. Skift kompres flere gange dagligt.

Iøvrigt har jeg selv stor glæde af de stabiliserede aloe-vera-produkter,
afhængigt af producent, naturligvis. Bedste erfaringer har jeg med Forever
Living Product's serier, som vist er den på markedet, der indeholder mest
aloe vera. Med disse produkter har jeg hørt om særdeles gode erfaringer med
fx. psorheasis, eksem, gigt af forskellig slags, allergi og
fordøjelseproblemer.

God fornøjelse med Aloe-anvendelsen
Line.

www.illuminee.dk

Fra : Arcana

Dato : 22-05-02 16:40

Line Illum wrote:

> Jeg dyrker selv aloe-planter til eget brug, og den gule saft
> med laksativ-effekt, som den sidste faktaside beskriver,
> findes altså ikke i min sort,- tjek selv efter på Jeres egne

Det gør det nu alligevel - i den grønne skal. Men ikke i gélen.

arc@na

Fra : Line Illum

Dato : 22-05-02 22:12

Jeg skærer og skærer, og kigger og vrider og kigger igen, og der ER altså
ikke noget gult stads. En arts-forskel, måske????

Fra : HALLUM

Dato : 23-05-02 12:14

Jeg finder heller ikke noget gult i mine - men
hos bekendte har jeg set nogle eksemplare
hvor nogle af de nederste blade var blevet
lidt gullige - og saften deri skulle være mere
flydende og tyndere konsistens.

Jeg mistænker dog denne proces for at være
et tegn på måske mineral osv. mangel - eller
fordi den del af planten er blevet udsat for
stærkt lys.

Jeg har før haft en Aloe Vera som da jeg stillede
den i vinduet i solen, straks "døde" og blev slap
og blød og gullig - og det mindede lidt om den
førstomtalte med de nederste lidt gulnede blade....

Det er svært at vide hvad der er hvad ?

Men hvis den øverste historie hvor kun de nederste
blade bliver gule ikke er på grund af sol osv. - så
kunne det måske være den rigtige forklaring på
hvorfor den gule saft ikke findes i vores blade ?
Kunne historien om at den gule saft lå "i det inderste
nederste stykke på bladet", så måske være en
misforståelse - og at den rette oversættelse ville
have været ; "i de inderste nederste blade på planten" ?

Line - har du oplevet at de nerderste (ældste) blade med
tiden er blevet mere gullige og skiftet karakter ?

Jeg har set det mange gange på andres planter - og
prøvet det engang med en af mine egne for mange år
siden - jeg tager altid de nederste blade når jeg bruger
saften/gel - så det er sjældent at bladene får lov til
at blive særlige gamle *S*

Hvad siger I til tesen ?

mvh. Hallum

Fra : Arcana

Dato : 23-05-02 23:19

Line Illum wrote:

> Jeg skærer og skærer, og kigger og vrider og kigger igen, og
> der ER altså ikke noget gult stads. En arts-forskel, måske????

Hvis du laver et udtræk af en gang homogeniseret aloe-skræl, kan
du udvinde rimeligt rene anth­raquino­ner som mørke krystaller.
Det kræver selvfølgelig, at du har plantemateriale nok. Ellers
prøv at spise den grønne skal, så skal du bare se...

arc@na

Fra : HALLUM

Dato : 23-05-02 12:36

"Line Illum" <line.illum@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min sort,- tjek selv efter på Jeres egne planter, og hvis der ikke er
> noget gult, kan I måske bruge nedenstående anvisninger :

Jeg er enig med dig - se mit svar på dette under Line´s svar til Arcana.

> [...]
> stryg så saftsiden mod det angrebne hudområde. Jeg har selv anvendt
> det masser af gange, og på intet tidspunkt oplevet nogen som helst

Sådan bruger jeg den også - dog tager jeg normalt fra de nederste blade
- men jeg ved ikke om jeg så gør det forkert. Saften i de tykkeste blade,
kunne man godt "mistænke" for at være betydelig bedre, mere frisk og
derfor måske også med mere effekt - end de nederste blade ?

Heller aldrig oplevet bivirkninger - har på et tidspunkt lavet en portion
gel og blandet det op med lidt alm. Nivea (tysk blå dåse) - til et familie
som havde meget øm og sart hud på grund af strålebehandling.

Den kolde Nivea med Aloe Vera havde en god effekt mente han selv - og
huden blev da også mindre rødlig med brugen af det.....
Lavede portioner med 2-3 store blade - og lod Nivea og Aloe Vera
blandingen stå i køleskabet.

> [...]
> både private forhandlere og helseforretninger, men der er ikke noget
> i vejen for selv at presse saft ud af det gele-agtige frugtkød og indtage

OK - jeg er ikke til den stabiliserede Aloe Vera saft - der dog garanteret
er noget bedre - både i konsistens og smag - end den man sikkert selv kan
lave
Jeg har aldrig prøvet at lave og indtage Aloe Vera´en direkte - men
kunne godt tænke mig det .

Men Line - hvordan vil du anbefale at lave det ?
Pres gelen ud og blende det samtidig med at man fortynder saften med
vand, kærnemælk eller anden væske ? Nogle forslag ?
Hvor lang tid kan sådan noget holde sig tror du ?

> [...]
> saft 3 gange dagligt. Følg kuren et par dage, max. 1 uge, afhængigt af
> produktet (se evt. vejledning på emballagen), den stabiliserede aloe vera

Ml. angivelserne - ville de gælde almindelig 100% hjemmegjort Gele ?

> [...]
> og læg det over det berørte hudparti. Skift kompres flere gange dagligt.

Reddede mig engang en størrere flap hud på den ene finger som blev
skåret af, dig jeg skulle snitte et stearin lys til og kniven smuttede.
Det var vitterlig et stykke på 1 x 0,5 cm flap der kun hang fast i den ene
0,5 cm side ... uaha.......Den kom i Aloe Vera behandling og sidder idag
levende på fingeren endnu. Aloe Vera´en virkede markant og hurtigt !
Først var huden grå og sort - så begyndte der pludselig at komme en
dyb dyb mørkebordeaux farve frem - hurra - der var liv igen.
Rensede fingeren hver dag i gul sæb - og vædede den ind i Aloe Vera
og puttede stramt omslag på i ca. 10 dage......

> [...]
> aloe vera. Med disse produkter har jeg hørt om særdeles gode erfaringer
> med fx. psorheasis, eksem, gigt af forskellig slags, allergi og

Har også hørt godt om firmaet - men da jeg har 100% planter stående hjemme
- og fordi det er hyggeligt og interessant - så foretrækker jeg dog mine
egne fremstillede produkter - de kan jo under ingen omstændigheder være
dårligere ;.-) (læs ; de kan kun være bedre ! 100% frisk).

> God fornøjelse med Aloe-anvendelsen
> Line.
> www.illuminee.dk

Tusind tak for dit gode svar - spændende hjemmeside du har
mvh. Hallum