AMD el. P4
Fra : Erik Nissen

Dato : 16-05-02 12:54

Jeg overvejer at investere i nyt grej, nu er det bare om der skal være AMD
eller P4 baseret, man får vel lidt mere for pengene hvis det er AMD.
Jeg har overvejet følgende:

MB. Asus A7V333
Processor: AMD XP1900+
Grafik: Asus 8440 Geforce4 Ti 4400 128MB
Ram: 512MB PC2700 Kingston

Lad mig høre nogle erfaringer om godt og dårlig.

--
Mvh. E. Nissen

Fra : Martin K

Dato : 16-05-02 13:05

Erik Nissen wrote:
> MB. Asus A7V333
> Processor: AMD XP1900+
> Grafik: Asus 8440 Geforce4 Ti 4400 128MB
> Ram: 512MB PC2700 Kingston
>
> Lad mig høre nogle erfaringer om godt og dårlig.

Når man skal vælge system er der også i meget høj grad tale om 'religion' og
holdninger. Jeg er personligt AMD-freak med stort A, da jeg i høj grad mener
man skal støtte de 'små', og da disse samtidig laver nogle fremragende
produkter kan jeg ikke se hvorfor man skulle springe på vognen hos Intel.
Mange AMD-fans er i den senste tid sprunget over til Intels relativt nye
Northwood-kerne pga. nogle åbenbart forbløffende OC-muligheder. Men jeg
ville for alt i verden ikke OC'e mit system. Det skal satme være straight og
standard, men der var den igen: Det subjektive aspekt i det hele. Andre vil
måske mene at OC er selve meningen med livet. Jeg kan måske forstå, at man
OC'er et gammelt bedaget system for lige at lokke et halvt års længe levetid
ud af det, men af et helt nyt system forstår jeg altså ikke, og kommer nok
aldrig til det...

Nå, det var ligesom indledningen: Jeg vil da mene at dine udvalgte
komponenter alle er af god kvalitet som du bestemt ikke går galt i byen med.
Husk at vurdere hvornår man skal stoppe med at gå et 'hak' op i
processorhastighed. Hvor stort er springet til en XP2000+, er det en 5'er
som det nogle gange er, eller er det urealistisk højt!

Et sidste råd, køb en ordentlig strømforsyning. Alt for mange sparer på
dette ret vigtige punkt!

Damn... en lang smøre om næsten ingenting

--
Martin K

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-05-02 13:12

"Erik Nissen" <e.f.n@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Grafik: Asus 8440 Geforce4 Ti 4400 128MB
> Ram: 512MB PC2700 Kingston
>
> Lad mig høre nogle erfaringer om godt og dårlig.

AMD versus Intel: (forhåbentligt uden at starte en krig)
Du får mere for pengene hos AMD, men du får også meget mere varme og besvær
med at slippe af med den.

Jeg har selv besluttet mig for et A7V333raid med en T-bred XP2200+

T-Bred er en ny CPU der kommer 10 juni. Den er lavet i 0,13 u teknik og
bruger ca 20 % mindre effekt end en XP2100+ og det synes jeg er værd at
vente på. XP2200+ bliver ca 10-20 % dyrere end XP1900+ er i dag.

Priserne på AMD reduceres BETRAGTELIGT den 27 maj 2002 og det slår igennem i
butikkerne ca 3 uger senere, præcis som XP2200+ kommer!
http://www.hardware.no/nyheter/mai02/amd_priskutt_2705.html

Om du skal købe PC2100 eller PC2700 ram afhænger om du vil overklokke på PCI
bussen. Hvis ikke er ydelsesforskellen nede på ca 1%. Hvis du vil overklokke
er PC2700 klart bedst.
http://www.hardware.no/nyheter/mai02/ddr333_athlonxp.html

Grafikkort: Der afventer jeg hvad der sker med Matrox's nye kort.
http://www.hardware.no/nyheter/mai02/matrox_parhelia512.html

Håber du kan læse Norsk - for det er et RIGTIGT godt sted at følge med!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Jonathan

Dato : 16-05-02 16:15

Som det er gjort klart er det et religions spørgsmål for de fleste, men jeg
prøver at holde den slags uden for!

Jeg har været på AMD vognen siden jeg så de første specs til K7'eren, men
har liiige købt en P4 Northwood og solgt min XP1800+.

Her er grunden:
1) Med det rigtige chipset til P4 kan du udnytte PC2700 ram, selvom du ikke
overclocker - det kan du ikke med nogle chipsets til AMD (endnu)
2) P41,6a og 1,8a er meget nemme at overclocke! Du kan typisk sætte bussen
direkte op til 133 (533), hvis du hæver spændingen en lille smule.
Dette kan gøres uden at du behøver at købe en ny køler! Dette trick kan nemt
gøres med den køler der følger med i box-versionen!
3) Lige nu er det Intel og Intel chipset producenterne der har det mest
spændende.

Min anbefaling idag:
Køb en P4 1,8a m. box-køleren
Et godt MB med Sis645DX chipsettet
PC2700 ram
Mht til grafikkort, så villle jeg vente med at købe noget - hvis du kan, for
der kommer til at ske en masse snart!
Nye kort fra ATI, Sis,3DLabs og Matrox!! Det bliver MEGET spændende
efterår!!!

For mig handler det om at få det bedste ud af det man har (uden at vandkøle
og for meget wteaking) og lige i øjeblikket får man det hos Intel, men det
vender helt sikkert når Hammer processorene fra AMD kommer:)

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 16-05-02 18:51

> [...]
> og for meget wteaking) og lige i øjeblikket får man det hos Intel, men det
> vender helt sikkert når Hammer processorene fra AMD kommer:)

Glæder mig til HAMMER kommer, de skulle vist efter sigende også clocke
suverænt...
Og forholder det sig sådan at en HAMMER 1800+ (hvis den findes så lav,
ellers
kan jeg jo sige AthlonXP 1800+) kan banke en Intel P4 2.0GHz i nyeste Sisoft
Sandra Multimedia Benchmark, og kan man clocke den til, lad os sige 2500+ -
kan Intel godt gå hjem.

//Troels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-05-02 20:39

"Erik Nissen" <e.f.n@mail.dk> wrote in message
> Grafik: Asus 8440 Geforce4 Ti 4400 128MB

Mig bekendt er GeForce4 et grafikkort til brug i den grafiske industri. Hvis
du spiller meget bør du nok bruge GeForce3.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Bowers

Dato : 16-05-02 21:26

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hvis
> du spiller meget bør du nok bruge GeForce3.

WHAT ?????

Geforce4 er da ligeså meget et spillekort som Geforce3, bare langt hurtigere
!
.........men prisen er absolut også derefter

Hilsen Thomas

Fra : -=Madsen=-

Dato : 17-05-02 10:09

<-------------------->
> [...]
hurtigere
> !
> ........men prisen er absolut også derefter

Nå syntes du det ???, da Geforce3 lige var kommet de på ca 5k

StarForce G4Ti4400 2.564 kr
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364647912

Ja ja det er da Ti4400, syntes ikke TI4600 er en tusse mere værd

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-05-02 12:20

"Thomas Bowers" <BowersNOSPAM@ostervold.dk> wrote in message
> WHAT ?????
> Geforce4 er da ligeså meget et spillekort som Geforce3, bare langt
hurtigere

Jeg har læst et dokument fra manden der har lavet rendering-enginen til
Quake-serien. Iflg. ham er GF4 uegnet til spil.
GF4 burde iflg ham ikke hedde GF4, da det ydelsesmæssigt halter efter GF3
til FPS-spil.

GF4 er derimod et stærkt kort til den grafisk industri, hvorfor det da også
er at finde i de største MAC'er.

Fra : Martin K

Dato : 17-05-02 12:57

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> til Quake-serien. Iflg. ham er GF4 uegnet til spil.
> GF4 burde iflg ham ikke hedde GF4, da det ydelsesmæssigt halter efter

Er du sikker på at du ikke her tænker på GeForce 4 MX-kortene, der jo yder
som et GeForce 2½. Jeg vil stadig mene at GeForce 4 Ti-serien er toppen!

--
Martin K

Fra : Jonathan

Dato : 17-05-02 14:23

> [...]
> til FPS-spil.
>
> GF4 er derimod et stærkt kort til den grafisk industri, hvorfor det da

Det gir INGEN menning!!

GF kort har altid været kendt for deres 3D kvaliteter, men har også altid
været kendt for at deres 2D kvalitet er elendig så snart man kører over
1024*768!!

Jeg tror ikke på det med den grafisk indutri, hvis du med det mener grafisk
design. Her er det Matrox der styrer!!

Hvis du vil have et kort der har begge dele så skal du gå efter Radeon
8500!! :)

Fra : Onkel

Dato : 17-05-02 15:14

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> [...]
> Quake-serien. Iflg. ham er GF4 uegnet til spil.
> GF4 burde iflg ham ikke hedde GF4, da det ydelsesmæssigt halter efter GF3

Der er vist behov for at læse den igen
http://www.webdog.org/plans/1/

'Do not buy a GeForce4-MX for Doom.

Nvidia has really made a mess of the naming conventions here. I always
thought it was bad enough that GF2 was just a speed bumped GF1, while GF3
had
significant architectural improvements over GF2. I expected GF4 to be the
speed bumped GF3, but calling the NV17 GF4-MX really sucks.'

John Carmack bryder sig ikke om GF4 MX. I ydelse/hardware er GF4 Ti langt
overlegent GF3, der er dog ikke nye features i GF4 Ti i forhold til et GF3.

Udfra GeForce kortenes NV model betegnelse kan man se hvor de rangerer
ydelsemæssigt og opbygningsmæssigt.

NV 15 = GF2
NV 17 = GF4 MX
NV 20 = GF3
NV25 = GF 4 Ti

Se evt. hvordan et GF4 Ti 4200 (den billigste GF4 Ti model) er hurtigere end
et GF3 Ti500 (den dyreste GF3 model) i Quake III
http://www.tech-report.com/reviews/2002q2/geforce4-ti4200/index.x?pg=3

I det langt mere krævende Comanche 4 er forskellen endnu mere tydelig
http://www.tech-report.com/reviews/2002q2/geforce4-ti4200/index.x?pg=6

> GF4 er derimod et stærkt kort til den grafisk industri, hvorfor det da
også
> er at finde i de største MAC'er.

Det er rigtigt, NVIDIA laver også GF2/4 MX til den grafiske industri hvor de
pisker modstanden, dels ved at være langt billigere, men også ved at være
langt hurtigere.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-05-02 17:24

"Onkel" <noemail@noemail.no> wrote in message
> Der er vist behov for at læse den igen
> http://www.webdog.org/plans/1/

Jeg kunne ikke finde linket

Fra : Martin K

Dato : 16-05-02 21:38

> Mig bekendt er GeForce4 et grafikkort til brug i den grafiske
> industri. Hvis du spiller meget bør du nok bruge GeForce3.

Der vil jeg tillade mig at være uenig, GeForce 4 Ti-serien er da de fedeste
spillekort der kan opdrives til penge (og det er mange skulle jeg hilse og
sige

--
Martin K

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 17-05-02 15:01

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fedeste
> spillekort der kan opdrives til penge (og det er mange skulle jeg hilse og

Var i elgiganten idag, og så følgende: Geforce2 titanium til 1895,- og et
Geforce4 mx420 til 1195,- .
Hvilket er hurtigst og mest pengende værd?

Hygge

Søren C

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 17-05-02 15:18

søren Christensen (4200) skrev:
> Var i elgiganten idag, og så følgende: Geforce2 titanium til 1895,- og et
> Geforce4 mx420 til 1195,- .
> Hvilket er hurtigst og mest pengende værd?

Nu sammenligner du jo også det langsomste Geforce 4 med det hurtigste
Geforce 2, ikke helt et reelt billed af hvad Geforce 4 kan, hvis jeg
havde penge så ville jeg da helt klart gå efter Geforce 4 4400
modellen...

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Onkel

Dato : 17-05-02 15:23

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> wrote in message

> Var i elgiganten idag, og så følgende: Geforce2 titanium til 1895,- og et
> Geforce4 mx420 til 1195,- .
> Hvilket er hurtigst og mest pengende værd?

GF2 Ti er hurtigere end Gf4 MX420 men prisen er uhyrlig! Køb et Gf3 Ti200
til 1200-1300 kr. og glem de dyre kort i el giganten.

Hvis du har en 1 GHz CPU + DDR ram vil et GF3 Ti200 eller bedre være et godt
køb, hvis du har meget dårligere hardware ( ex. 600-700 MHz CPU og SD ram)
vil jeg anbefale et GF4 MX440 eller et Gf2 Ti.

Fra : Martin K

Dato : 18-05-02 12:48

søren Christensen (4200) wrote:
> Var i elgiganten idag, og så følgende: Geforce2 titanium til 1895,-
> og et Geforce4 mx420 til 1195,- .
> Hvilket er hurtigst og mest pengende værd?

Her snakker vi så om at GeForce 2 Ti (har selv et sådant) har ddr-ran
hvorimod GeForve 4 MX 420 kun har sd-ram. Klar forskel i ydelse. Skal du
have et godt gfx-kort til prisen, skal du daffe ind på edbpriser.dk, og
derefter købe det over nettet. Der er mange penge at spare...

--
Martin K