Parring via Den Blå Avis
Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 16-05-02 12:18

Hej
Jeg har netop siddet og kigget i Den Blå Avis.
Det overrasker mig så mange der søger hankatte til avl, helst uden papirer,
de behøver ikke engang være ægte!!!!
Mon folk tror at det at lave killinger er en guldgrube?
De kan da bare se på de andre sider i samme avis hvor mange killinger der
søger nye hjem, de fleste til en latterlig lille pris.
Jeg synes aldrig før jeg har set så mange af den slags eftersøgninger.
Vibeke L

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 16-05-02 12:36

Jeg fik denne privat, håber at det er Ok at sende den her.
Vibeke L

Måske er det folk som har fx en Norsk Skovkat, og bare skal have killinger,
fordi hvis de sælges som kælekatte så putter de måske ikke en stamtavle ved,
men de bliver stadig solgt rimelig dyrt (men dog billigere end hvad
"rigtige" opdrættere tager).
Det var bare et forslag.
Eller måske er det bare folk som gerne vil have killinger, men som bare ikke
lige har en hankat i omgangskredsen.

Mvh
Vibeke J

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 16-05-02 12:41

Ja, måske.
Men så er det underligt at flere af dem der søger bare skal bruge en hankat
uanset race, deres egen hunkat er blandet af flere racer !!!!!!
Jeg synes at det er chokerende at folk bare tror at man kan finde en hankat
på denne måde uden hensyn til hans sundhed, afstamning eller andet. Det kan
da godt være at det bare er nogle der ønsker et enkelt kuld på deres hunkat
for måske selv at beholde en killing, men det er fremgangsmåden der chokerer
mig. Det er som om intet vedrørende katte må koste penge.
Vibeke L

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 16-05-02 18:20

> Det er som om intet vedrørende katte må koste penge.

Ja, det har du helt ret i. Jeg havde faktisk også lidt den indstilling da
jeg begyndte at kigge efter en kat i december. Men når man først sætter sig
lidt ind i tingene får man øjnene op for det. Det er nok også fordi man
gennem sin opvækst tit har fået tilbudt at få en killing gratis. Nu kommer
jeg ud af en hundefamilie, og der har vi altid haft race-hunde, men jeg
havde aldrig overvejet at der var andre katte end persere og huskatte *g*
Jeg ved godt at jeg har været utrolig uoplyst, men sådan var det bare. Så da
jeg så at en Norsk Skovkat (som vi havde et godt øje til) kostede omkring
3000 kr var jeg ved at falde bagover. Men, egentlig er det ret betryggende
at der er nogle oplyste opdrættere som sætter sig ind i tingene, hvilket jo
så også retfærdiggør den højere pris. Men når man ikke ved hvad det er for
et arbejde der ligger bag kan det godt virke dyrt.

Mvh
Vibeke J

Fra : Pia

Dato : 16-05-02 19:46

"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> wrote in message Så da
> jeg så at en Norsk Skovkat (som vi havde et godt øje til) kostede omkring
> 3000 kr var jeg ved at falde bagover.

Ja, det er pudsigt, en hund giver man gerne 6000 for, et føl 10-30.000 men
en killing må helst ikke koste over en 50'er. Er det fordi en kat opfattes
som noget der bare vimser rundt og ser sød ud, mens de andre bruges til
noget? Jeg kan se at I herinde som opdrætter gør et kæmpe arbejde - hatten
af for det. Det kan ikke være billigt at rende til udstilling osv.

:Pia - som har blandingshunde men ikke pga prisen!

Fra : Helle_Andersen

Dato : 17-05-02 09:25

"V.Lerche & S.Andersen" skrev d. 16-05-02 12:41 dette indlæg :
> Ja, måske.
> Men så er det underligt at flere af dem der søger bare skal bruge en
hankat
> uanset race, deres egen hunkat er blandet af flere racer !!!!!!

Desværre vil du uge efter uge kunne finde den slags annoncer på DBA.
Jeg læser dem af og til og det er altid det samme.

> Jeg synes at det er chokerende at folk bare tror at man kan finde en
hankat
> på denne måde uden hensyn til hans sundhed, afstamning eller andet.

Du har ganske ret - det er chokerende. Meget ofte er disse menneskers
krav til
en hankat udelukkende baseret på den eventuelle kats udseende og at der
helst
skal være en eller anden race blandet ind i den. Det er påfaldende, at
det ofte
er de samme mennesker, som man i anden sammenhæng kan høre himle op om
"de skrækkelige opdrættere", der både indavler og laver "kunstige"
katte, der ikke
er spor naturlige og bla, bla, bla...... Men de fleste opdrættere
prioriterer dog kattens
sundhed og temperament endog meget højt, hvilket ikke lader til at være
tilfældet
med disse mere "naturlige" avlere.

> [...]
chokerer
> mig. Det er som om intet vedrørende katte må koste penge.

Nej, det er der ikke. Jeg ved godt, at det er et emne, som der er meget
delte
meninger om, men efter et besøg på DBA, bliver jeg altid vældig glad
for, at jeg
anvender neutraliseringsklausuler med hård hånd. Jeg ville simpelthen
tude, hvis
jeg en dag fandt en af mine katte i sådan en annonce i DBA.

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 17-05-02 13:42

Af samme årsag og mange andre, neutralisere vi også de killinger der bliver
solgt til kæl.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 16-05-02 18:12

> Jeg fik denne privat, håber at det er Ok at sende den her.
> Vibeke L

Argh, det gør jeg bare /så/ tit, det med at sende den privat. Det var
egentlig meningen at den skulle sendes til gruppen så det er helt ok at du
sender den. Jeg undrede mig også lidt over at den ikke kom på.
Håber ikke det forstyrrede din mailbox for meget.

Mvh
Vibeke J

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-05-02 12:40

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> søger nye hjem, de fleste til en latterlig lille pris.
> Jeg synes aldrig før jeg har set så mange af den slags eftersøgninger.

Jeg har en mistanke om at der er mange hunkatte i landet som er blevet
fertile og gået i løbetid første gang, nogen af ejerne har måske så
læst FJ og tror at lykken er killinger både for katten og
børnene...

Tjae det viser sig jo også her i gruppen lejlighedsvis at nogen tror
at nu skal vi lave en masse killinger og tjene en masse penge, måske
kan BYB'er tjene på det, men ikke en fornuftig opdrætter med alle de
medfølgende udgifter til både mad/dyrlæge og de tusind andre ting som
skal til...

Selv talte jeg med en nybagt katteslave i går ifb min tlf-pc-hotline
(hvorfor går ting altid galt kl 02.00 om natten...:? ) som bestemt
mente at hans nye pige miv skulle have lov til at prøve at være kvinde
og derfor skulle have mindst 1 kuld mivere...*suk*
Jeg håber dælme at jeg fik det gjort tydeligt nok at det ikke er
ønskeligt og at den skulle neutraliseres i stedet, både for kattens
men også for slavens skyld...

> Vibeke L

Men det viser bare at vi øvede slaver stadig har et enormt stykke
oplysningsarbejde foran os, før alle kattes tarv bliver tilgodeset...;-(

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Birgitte

Dato : 16-05-02 13:32

Og desværre ser vi jo gang på gang, at kattens værn og Ingers kattehjem,
bugner i hjemløse katte.
Katte der er født i naturen, eller killinger der er blevet så store,m at end
ikke annonce med GRATIS afhentning i følge med voksne, hjælper på bestanden
af hjemløse katte.
Killinger er nuttede, meget nuttede og det tager mange timer dagligt, at
gøre disse til hæderlige tamme og kælne killinger, der er tillidsfulde
overfor mennesker.
Jeg gad godt vide hvor mange af disse "bare et kuld killinger" mennesker,
der sørger for hjælp ved fødsler vaccinationer, ordentlig pleje med go'
kvalitetsfoder neutraliseringer, øremærkninger, en go kasse at hygge og sove
i, oggøre en stor insat for at finde det rette hjem bagefter til
killingerne.
Vi ser jo desværre daglig, at der annonceres side op og side ned i diverse
aviser om killingesalg, så det er mig ganske uforståeligt, at folk bliver
ved med at få killinger gang på gang, når de kan se det er svært at få afsat
killinger.
Hvis jeg på forhånd ved, at det er svært finde nye hjem til mine killinger,
ville jeg nok betænke mig på at opdrætte.
Dermed er ikke ment, at racekatte er lettere at få solgt, end almindelige
huskatte, men opdrætter har nu engang lidt andre forbindelser rundt omkring
i verden. Og mange opdrætter giver sig til kende med hjemmesider og
udstillinger.
Hvis I viste hvor mange visitkort vi har lavet de sidste mange år, og som er
givet væk i mange lande, jeg har ihvertilfald ikke tal på det længere.
Og det til trods, er alle vores killinger da ikke solgt før de bliver født.

Men nu nærmere sommeren sig, og mange vil sikkert gerne have et par
killinger med i sommerhus,- gad vide hvor mange af disse killinger kommer
med hjem igen?

Henrik: Hvor har du dog evig ret, det er nemlig ikke en nødvendighed, at
hunkatte SKAL have killinger, før de bliver neutraliseret.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-05-02 15:04

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> writes:

> Killinger er nuttede, meget nuttede og det tager mange timer dagligt, at
> gøre disse til hæderlige tamme og kælne killinger, der er tillidsfulde
> overfor mennesker.

Jamen det skal killinger jo være, fordi de så slipper nemt om alle de
numre de laver..*gg*
Og det er jo samtidig problemet, fordi de færreste forestiller sig den
lille miv i voksen størrelse og de deraf følgende krav...;-(
Indrømmet tænkte jeg heller ikke særlig langt frem, da det først viste
sig at jeg "hang" på Melissa. Men jeg er blevet klogere og som
katte-ejet gennem 13 år, synes jeg også at der ligger en
forpligtigelse til at oplyse om det at være katte-ejet. Desværre har
folk propper i ørerne, når de ser en sødde lille miv..*grr*

> [...]
> kvalitetsfoder neutraliseringer, øremærkninger, en go kasse at hygge og sove
> i, oggøre en stor insat for at finde det rette hjem bagefter til

Jeg vil helst ikke vide hvor få..

> Hvis jeg på forhånd ved, at det er svært finde nye hjem til mine killinger,
> ville jeg nok betænke mig på at opdrætte.

Ja, men du er jo også opdrætter og ikke nu skal vi have nogle
killinger fordi det vil være godt for katten/børn eller BYB..

> Men nu nærmere sommeren sig, og mange vil sikkert gerne have et par
> killinger med i sommerhus,- gad vide hvor mange af disse killinger kommer
> med hjem igen?

Sikkert alt for få, for lige pludselig kommer det frem at der jo
faktisk ikke må være kat i ejendommen for slet ikke at tale om
tilvænningen til et indeliv fra et udeliv, hvilket giver en del
frustration hos både katte og mennesker...

> Henrik: Hvor har du dog evig ret, det er nemlig ikke en nødvendighed, at
> hunkatte SKAL have killinger, før de bliver neutraliseret.

Ja jeg er også blevet klogere gennem årene, det skyldes desværre
delvis dårlige erfaringer, men også Melissa's ihærdige opdragelse
*ggg* og så gruppen her, som meget ofte har svar på alle mine
"underlige" spørgsmål. Og jeg er slet ikke færdig endnu *GGG*

> Missehilsner fra Birgitte
> www.truetrust.dk

Stort kindgnid/næsemøz til Star fra Melissa, som rent undtagelsesvis
har fået lov til at være på vores svalegang i en ½ time, mens hendes
slave fik øjne *gg*