græsmark
Fra : Pia

Dato : 16-05-02 07:39

De af jer som har græsning hjemme - hvordan vedligeholder I foldene? Der
hvor jeg rider nu, får de nogen til at komme og gøde 1 gang om året, ellers
ved jeg ikke om de gør noget. Skal det rives, slås? Der følger vist en
kulturharve med traktoren som jeg ikke aner hvad skal bruges til (og om jeg
vil have den). Det drejer sig om 2 allerede etablerede mindre folde og en
mark på ca. 8000 m2 som i øjeblikket står med korn - jeg havde håbet at jeg
kunne få landmanden som forpagter jorden til at så græs allerede nu til
efteråret når han har høstet og alligevel skal gøre den klar til aflevering,
da han stadig får lov at bruge det største stykke til næste år. Eller er jeg
nødt til at vente et år mere og så det under kornet?

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-05-02 16:44

"Pia" <x@x.com> wrote:

>De af jer som har græsning hjemme - hvordan vedligeholder I foldene? Der
>hvor jeg rider nu, får de nogen til at komme og gøde 1 gang om året,

Her har vi et system af 4 folde, hvoraf en af dem bliver omlagt hvert
år. En fold bliver derved ikke over 3 år gammel. Omlægningen foregår
ved at dyrke en havre/byg/vikke/græs blanding der wrappes til
vinterfoder. Efter høsten popper græsset frem og er klar til
afgræsning sent efterår eller næste forår. Da havren samler kvælstof
til jorden og ikke får lov til at bruge den til at modne kernerne, er
det ikke nødvendigt at tilføre gødning.

Vi skifter mellem de fire folde gennem sæsonen for at forebygge
parasitter. Efter en fold er brugt til afgræsning, passes den med
regelmæssig slåning til næste forår.

>kunne få landmanden som forpagter jorden til at så græs allerede nu til
>efteråret når han har høstet og alligevel skal gøre den klar til aflevering,

Du kan sagtens så græs direkte efter høsten, selv om du får det bedste
resultat som ovenfor beskrevet, ved fårårssåning som udlæg.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia

Dato : 16-05-02 17:18

Hej Ole, jeg har tidligere læst din madpakkebeskrivelse, og det lyder
dødsmart. Jeg har faktisk overvejet at printe den ud og vise den til
pågældende landmand, men jeg kunne forestille mig han istedet gerne ville så
korn til høst, hvor græsset så først kommer op efter juli 2003. Og jeg er
utålmodig :) Kan man ikke få noget "naturgødning"? Der er noget med at man
ikke kan bruge møddingen, da heste ikke græsser der hvor deres gødning
ligger pga orm.

Jeg har ladet mig fortælle, at græsset blot skal nå at spire inden frost, og
hvis jeg så gøder til foråret, så er den sådan set anlagt. Jeg har ikke
plads nok til at "rotere" med mindre jeg beholder alle 7 tønder til mig
selv, men det ser nu så kønt ud med en kornmark ned mod skoven...

Men måske jeg kan få ham til at lave en hel masse samt give mig halmen fra
min egen mark, mod at få det ene år meget billigt eller gratis.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-05-02 17:58

"Pia" <@> wrote:

>pågældende landmand, men jeg kunne forestille mig han istedet gerne ville så
>korn til høst, hvor græsset så først kommer op efter juli 2003.

Øhhh...!! Mener du at han gerne vil så "vintersæd" efter høsten i år?
I så fald har du et problem. Fidusen med at så udlæg i korn virker kun
hvis det er forårssåning.

Eller mener du at han vil så korn til foråret og lade det stå til
modenhed? I så fald kan du stadig få glæde af at have udlæg i kornet.
Det vil bare ikke blive klar til brug før det følgende forår.

Fidusen ved at have græsudlæg i korn, selv om det står til modenhed,
er at kornet kvæler det meste ukrudt og den græsmark du får sidenhen
er bedre end den du ville få hvis du bare såede græs alene. Der ville
nemlig komme en bunke ukrudt og overhale det langsomtvoksende græs.

>utålmodig :) Kan man ikke få noget "naturgødning"? Der er noget med at man
>ikke kan bruge møddingen, da heste ikke græsser der hvor deres gødning
>ligger pga orm.

Du kan udmærket bruge møddingen som gødning. Bare ikke den fra i
vinters. Den skal nemlig blive liggende i en bunke i sommer og den
kommende vinter over. Næste år er den så formuldet og fylder ikke ret
meget. Så kan den spredes ud uden risiko for orm. Ormelarverne er
nemlig gået til, mest på grund af den meget høje temparatur i den
kompostdynge du laver. Hvis du bruger gødningen fra denne vinter nu,
så bruger omdannelsen af halmen en bunke kvælstof og resultatet bliver
en sølle mark med næsten ingen vækst. Du må bare ikke regne med den
store gødningsværdi af den komposterede mødding.

>Jeg har ladet mig fortælle, at græsset blot skal nå at spire inden frost, og
>hvis jeg så gøder til foråret, så er den sådan set anlagt.

Nul! Man siger som en regel at kan du ikke så græs inden september,
så lad være og gem krudt og penge til foråret i stedet.

>Jeg har ikke plads nok til at "rotere" med mindre jeg beholder alle 7 tønder til mig
>selv, men det ser nu så kønt ud med en kornmark ned mod skoven...

Det ser meget pænere ud med en grøn græsmark med heste på, hvis du
spørger mig <)) (Men jeg er osse så mærkelig)

>Men måske jeg kan få ham til at lave en hel masse samt give mig halmen fra
>min egen mark, mod at få det ene år meget billigt eller gratis.

Hvis han ikke dyrker jorden økologisk eller har køer, så *SKAL* han
give dig halmen gratis. Ellers er halmen nemlig mere en udgift for
ham. Noget andet er så hvad du skal gøre med halmen hvis du ikke selv
har en ballepresse så du selv kan presse halmen. Ellers må i jo til at
handle som du beskriver. Men pas nu på! At presse halm er et
loppejob. Det må ikke koste for meget. Højest 1 kr. pr balle, leveret
på marken.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia

Dato : 16-05-02 19:02

> Det ser meget pænere ud med en grøn græsmark med heste på, hvis du
> spørger mig <)) (Men jeg er osse så mærkelig)

Ja men det har jeg så ikke lige råd (eller staldplads) til!

> Hvis han ikke dyrker jorden økologisk eller har køer, så *SKAL* han
> give dig halmen gratis. Ellers er halmen nemlig mere en udgift for

Han har vist halmfyr.

Tak for de forskellige fif.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 16-05-02 17:26

tillægsspørgsmål - hvor langt skal græsset være før man kan slå det og få
det pakket til hø? (tørt hø, da jeg næppe skal have mere end 2 heste gående,
og store wrapballer holder ikke)

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-05-02 19:17

"Pia" <x@x.com> wrote:

>tillægsspørgsmål - hvor langt skal græsset være før man kan slå det og få
>det pakket til hø? (tørt hø, da jeg næppe skal have mere end 2 heste gående,
>og store wrapballer holder ikke)

Når græsset skrider (akset vokser ud af bladene) er det tid til at
slå. Slås det før har det meget høj foderværdi, bedst for køer men
ikke så godt for heste. Slås det MEGET senere, risikerer du støvende
hø med MEGET ringe foderværdi.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com