Grafikkort (godt råd)
Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 16-05-02 07:44

Jeg har egentlig besluttet mig at forkæle mig selv med en ny PC i
anledning af SuSE 8.0.

Men jeg tæller på knapper mht. grafikkort.

Man kan næsten ikke finde en færdig PC med andet end GForce (2 eller 4).
Jeg har fået ind i hovedet at NVidia er meget usamarbejdsvillige
overfor Open Source-verdenen, og hælder måske af den grund lidt over mod
en Radeon, som jeg mener at have set testet som en godt alternativ.

Men jeg er godt nok noget i tvivl. Er der nogen derude der har et godt
råd i den sag?

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-05-02 08:23

Kaare Rasmussen <kar@kakidata.dk> writes:

> Men jeg er godt nok noget i tvivl. Er der nogen derude der har et godt
> råd i den sag?

Det kommer an på hvad du har brug for. Har du brug for de vildeste
GL-ting eller skal du have et kort der bare kan drive et par skærme
til arbejdsbrug uden at være særlig grafikhæftigt?

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Rune Laursen

Dato : 16-05-02 18:24

Peter Makholm wrote:

> Det kommer an på hvad du har brug for. Har du brug for de vildeste
> GL-ting eller skal du have et kort der bare kan drive et par skærme
> til arbejdsbrug uden at være særlig grafikhæftigt?

Præcis for er 3D ligegyldigt, som det er her, er både Radeon(7500) og
MatroxG(4/5)50 rigtig gode. Der er ingen problemer overhovedet. Pt. kører
mit Radeon7500 dog som et VE, i SuSE 7.3/8.0 med Xfree8 64.2.0. Jeg har dog
ikke forsøgt med andet indtil nu.

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-05-02 20:56

Rune Laursen wrote:

> [...]
> MatroxG(4/5)50 rigtig gode. Der er ingen problemer overhovedet. Pt. kører
> mit Radeon7500 dog som et VE, i SuSE 7.3/8.0 med Xfree8 64.2.0. Jeg har

Der er ingen tvivl om at et Geforce kort med NVIDIA drivere lammetæsker
en Radeon. Open-source driverne til Radeon er mildt sagt elendige, efter
det jeg har læst.

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-02 21:14

Den Thu, 16 May 2002 21:55:31 +0200 skrev Martin Andersen:

>Der er ingen tvivl om at et Geforce kort med NVIDIA drivere lammetæsker
>en Radeon. Open-source driverne til Radeon er mildt sagt elendige, efter
>det jeg har læst.

Det kommer an på hvor man læser. Dem der har Nvidia-kort plejer at at
sige som du siger, hvorimod dem der har ATI-kort plejer at sige det
modsatte.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Rune Laursen

Dato : 17-05-02 17:27

Martin Andersen wrote:

> Der er ingen tvivl om at et Geforce kort med NVIDIA drivere lammetæsker
> en Radeon. Open-source driverne til Radeon er mildt sagt elendige, efter
> det jeg har læst.
>
> Martin

Jada ingen tvivl om det :). Det er fakta når vi snakker 3D.
Men 2D-billedkvaliteten af både Matrox og Radeon, som jeg talte om, er imho
stadig af højere kvalitet end GeFORCE baserede kort.

Rune

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 16-05-02 13:30

Kaare Rasmussen wrote:
> Jeg har egentlig besluttet mig at forkæle mig selv med en ny PC i
> anledning af SuSE 8.0.
>
> Men jeg tæller på knapper mht. grafikkort.
>
> Man kan næsten ikke finde en færdig PC med andet end GForce

Jeg har for ganske nyligt set at Dell tilbyder at lave computere hvor du
selv bestemmer hvad der skal være i den af hardware. De er vistnok
Susecertificerede hardwareforhandlere.

Hilsen Claus.

Fra : Jesper Toft

Dato : 16-05-02 16:23

Kaare Rasmussen wrote:

> [...]
> overfor Open Source-verdenen, og hælder måske af den grund lidt over mod
> en Radeon, som jeg mener at have set testet som en godt alternativ.

Jeg har selv et GForce2Go, og det kører som en drøm under linux..
Usamarbejdsvillige vil jeg ikke sige.. De laver selv drivere, og der kommer
nye hele tiden. Dele af dem er dog closed-source...

/Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-02 18:08

Den Thu, 16 May 2002 17:23:27 +0200 skrev Jesper Toft:

>Jeg har selv et GForce2Go, og det kører som en drøm under linux..
>Usamarbejdsvillige vil jeg ikke sige.. De laver selv drivere, og der kommer
>nye hele tiden. Dele af dem er dog closed-source...

Men hvis du får et kernel crash, så får du at vide du kan henvende dig
til Nvidia, hvis du overhovedet har haft loadet driveren. Også selvom
den crashede i ext3_commit - har Nvidia folk til at klare det?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-05-02 22:29

Kent Friis wrote:

> [...]

Heh, dele... 980kb ud af 1000kb er lukket sovs

> Men hvis du får et kernel crash, så får du at vide du kan henvende dig
> til Nvidia, hvis du overhovedet har haft loadet driveren. Også selvom
> den crashede i ext3_commit - har Nvidia folk til at klare det?

Det er ganske korrekt. Og efter sigende skulle man blive mødt med larmende
stilhed, når man melder fejl.

Jeg kan dog sige, at 1.0-2880 virker meget stabilt for mig - hvilket jeg
ikke kunne sige om tidligere versioner.

/Rasmus'

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-02 16:36

Den Thu, 16 May 2002 08:43:40 +0200 skrev Kaare Rasmussen:
> [...]
>en Radeon, som jeg mener at have set testet som en godt alternativ.
>
>Men jeg er godt nok noget i tvivl. Er der nogen derude der har et godt

Vent med at tage beslutningen til du har hørt fra en der har et Radeon-
kort. De nye skulle der vist være problemer med.

Hvis du ikke skal bruge det vilde 3D, så kig evt. på Matrox - jeg har et
G200, og det kan klare både Quake3a og Unreal Tournament i de lave
opløsninger (640x480 for q3a, 512x384 for ut). G400 eller G450 burde
kunne klare lidt mere, men du skal nok ikke regne med at kunne spille
fx Tribes 2 (Den har selv mit woodoo2 problemer med).

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 16-05-02 19:56

On 16/05-02 08.43, Kaare Rasmussen wrote:
> [...]
> en Radeon, som jeg mener at have set testet som en godt alternativ.
>
> Men jeg er godt nok noget i tvivl. Er der nogen derude der har et godt

Hej... Jeg er ogsaa ude i at koebe et nyt grafikkort. Jeg har proevet
med et GeForce2 MX400, men efter det kom i begyndte min maskine at have
random lockups. Jeg puttede mit gamle kort i, og gik ned for at faa det
byttet til et radeon7500 med 128mb ddr. Men efter at have sat det i
og bootet min maskine gik der 10 minutter, saa begyndte der at komme
underlige striber, farver og andre anormaliteter. Saa nu skal jeg ned i
morgen for at faa byttet det... endnu engang... *suk*

/Daniel

P.S. maaske lidt OffTopic, men jeg syntes lige jeg ville brokke mig.

--
The day-to-day travails of the IBM programmer are so amusing to most of
us who are fortunate enough never to have been one -- like watching

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 17-05-02 18:46

> [...]

> mod en Radeon, som jeg mener at have set testet som en godt alternativ.
>
> Men jeg er godt nok noget i tvivl. Er der nogen derude der har et godt

Hvis du vil være sikker på få problemer er Matrox et rigtigt godt
bud. Matrox er selv aktive med at lave drivere til Xfree86 og stillere
envidere specs til rådighed. Kan få dele som deres TV-kode er
lukket. Dette er tildels fordi der er andre firmaer end Matrox der
levere viden og teknologi.

En anden pointe kan være at støtte open source og det mange firmaer
prøver at stå få - nemlig åbenhed omkring deres produkter og dermed
mulighed for drivere til de fleste OS'er. Køber du nvidea støtter du
den modsatte tankegang.

Jeg har ingen erfaring med Ati kort af nyere tid og kan derfor ikke
udtale mig om dem.

My 2¢
Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 18-05-02 16:42

Sven Esbjerg <esbjerg@xbsd.net> writes:

> Hvis du vil være sikker på få problemer er Matrox et rigtigt godt

Ups. Der skulle selfølgelig have stået "...sikker på _ikke_ at få..."

Sven

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-05-02 16:49

Sven Esbjerg wrote:

> Ups. Der skulle selfølgelig have stået "...sikker på _ikke_ at få..."

Man kunne godt argumentere for at du mente "sikker på få problemer" i
betydningen "ikke mange problemer", men din måde er også fin

--
..signature