kan ikke få Linux til at route...
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 15-05-02 22:30

net.ipv4.ip_forward = 1 i /etc/sysctl.conf

Jeg har desuden defineret NAT´.

Men Linux kan ikke route!

Er der nogle bestemte rpm-pakker, som skal være installeret, for at Linux
kan route mellem to netkort?

Linux fandt netkort uden problemer!

Best regards...
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-05-02 22:41

> Er der nogle bestemte rpm-pakker, som skal være installeret, for at Linux
> kan route mellem to netkort?

Du skal sætte ipchains op til det også.

Her er en glimrende vejledning:

http://www.sslug.dk/linuxbog/sikkerhed/bog/linux-som-firewall.html

--
..signature

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 16-05-02 07:54

Jeg vil bruge IP Tables...

Jeg søger ikke vejledninger i IP Chains... dem er der masser af på nettet!
sslugs bøger er i øvrigt gode!

Mit problem er, at min Linux maskine ikke vil forwarde
eller router

Fra min arbejds-PC kan jeg godt pinge det første og det fysisk forbundne
netkort.
Men jeg kan ikke pinge det andet netkort i Linux-routeren.

Med venlig hilsen
Carsten Thomsen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-02 16:41

Den Thu, 16 May 2002 08:53:49 +0200 skrev _ carsten thomsen:
> [...]
>netkort.
>Men jeg kan ikke pinge det andet netkort i Linux-routeren.

Har din PC linux-boksen som gateway?

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Brian Jensen

Dato : 15-05-02 22:59

Du skal slå "ip forwarding" til
skriv følgende i konsol :

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

så router den imellem dine netkort..

Ingen behov for rpm eller andet form for software...

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 16-05-02 07:58

> echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Denne løsning virker dog ikke på min Linux-box.
Har lige prøvet!

Mit problem er, at min Linux maskine ikke vil forwarde
eller route....

Jeg kan på routeren pinge begge netkort!

Fra min arbejds-PC kan jeg godt pinge det første og det fysisk forbundne
netkort.
Men jeg kan ikke pinge det andet netkort i Linux-routeren.

Min Linux maskine vil ikke forwarde eller route....

Skal der opsættes en statisk route eller...???

Med venlig hilsen
Carsten Thomsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-05-02 08:26

"Brian Jensen" <Quantic@ownz.j00.dk> writes:

> echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Det er ikke persistent over boot.

Indsæt også 'net.ipv4.ip_forward = 1' i /etc/sysctl.conf

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 16-05-02 08:51

Jeg har prøvet begge dele...

Jeg kan pinge begge netkort fra Linux-maskinen som skal være router!
Fra min arbejdsmaskine kan jeg pinge det første netkort (fysisk
forbundet)...
Men jeg kan ikke pinge gennem Linux-routeren...

Er der noget jeg har overset ?

Jeg har også prøvet at flushe
iptables og ipchains
Jeg tænkte på, at det måske kunne være nogle
default fw-regler omkring ping som er sat op ???

Jeg vil blive glad for alt hjælp!

Med venlig hilsen
Carsten Thomsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-05-02 21:23

"_ carsten thomsen" <cajuth@tiscali.dk> wrote:

>Er der noget jeg har overset ?

Har du prøvet at kigge på det iptables-script, som ligger på
www.sslug.dk/sikkerhed/ ?

Det opsætter routing, NAT og lidt basal firewalling. De fleste
vil kunne nøjes med at ændre listen over usikre interfaces (og
her kan man så undre sig over, at det ikke i stedet er en liste
over sikre interfaces, men det er en anden snak).

--
Allan

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 16-05-02 08:02

Jeg har de sidste dage brygget på en vejledning i at sætte sin
arbejdsstation op som router. Hvis du har KDE2/3 på maskinen kan Guidedog
måske hjælpe dig.
Se http://www.gnuskole.dk/router

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 16-05-02 08:11

En virkelig god hjemmeside. Den vil jeg anbefale videre til andre...
Men jeg kører dog ikke X på maskinen...

Med venlig hilsen
Carsten Thomsen

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 18-05-02 13:14

_ carsten thomsen wrote:
> [...]
>
> Men Linux kan ikke route!
>
> Er der nogle bestemte rpm-pakker, som skal være installeret, for at Linux

Der en grundig vejledning i

Linux IP Masquerade HOWTO

Hvis du følger den burde det lykkes.

Den seneste wersion af Linux IP Masquerade HOWTO findes her:

http://www.e-infomax.com/ipmasq/

Jørgen Lysgaard