.NET + MySQL
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-05-02 22:16

Er der nogen der kan give et eksempel på, hvordan man i ASP.NET kan lave en
forbindelse til en MySQL databse og lave standard SQL-kald...

Jeg har fundet IBuySpy-portalen i en MySQL-version på
http://www.wedonet.net/Default.aspx , men jeg er ny i database-verdenen, så
det er lige et nummer for komplekst.

Kim
--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 22:52

"Kim Bach Petersen" <kim@kensho.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan give et eksempel på, hvordan man i ASP.NET kan lave
en
> forbindelse til en MySQL databse og lave standard SQL-kald...

Noget ala dette her:

public OdbcDataReader HentData(){
OdbcConnection objConn;
OdbcCommand objCmd = new OdbcCommand();
objConn = new
OdbcConnection("driver={MySQL};server=127.0.0.1;uid=xxxxx;pwd=yyyy;database=
zz;OPTION=17923");
objConn.Open();

objCmd.Connection = objConn;

objCmd.CommandText = "SELECT felt1, felt2 FROM tabel";
OdbcDataReader result =
objConn.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection);
return result;
}

--
Jakob Andersen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 16-05-02 10:53

> Noget ala dette her:

Det ligner cirka noget af det, jeg har forsøg mig med uden større held,
nemlig

Dim ConnectionString As String
ConnectionString += "driver={MySQL};"
ConnectionString += "server=127.0.0.1;"
ConnectionString += "uid=K;"
ConnectionString += "pwd=XYZ;"
ConnectionString += "database=test;"
ConnectionString += "OPTION=17923;"
Dim myConnection As OdbcConnection = New OdbcConnection(ConnectionString)
Dim myCommand = New OdbcCommand()
myConnection.Open()
myCommand.Connection = myConnection
Dim SQL As String
SQL += ("SELECT ")
SQL += ("* ")
SQL += ("FROM ")
SQL += ("Pet ")
myCommand.CommandText = SQL
Dim result As OdbcDataReader =
myCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)

Men det giver mig fejlen "BC30002: Type 'OdbcConnection' is not defined" og
jeg har ikke kunnnet lokalisere i dokumentationen, hvilket namespace ODBC
hører til...

Kim

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 11:03

"Kim Bach Petersen" <kim@kensho.dk> skrev i en meddelelse
> Dim ConnectionString As String
> [...]

Brug en stringbuilder til ovenstående for bedre performance.

> SQL += ("SELECT ")
> SQL += ("* ")
> SQL += ("FROM ")
> SQL += ("Pet ")

Igen stringbuilder for bedre performance.

Det hører til "Microsoft.Data.Odbc"

--
Jakob Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-05-02 12:54

On Thu, 16 May 2002 12:02:55 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>Brug en stringbuilder til ovenstående for bedre performance.

Hvad er det, du kalder en stringbuilder?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:37

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det, du kalder en stringbuilder?

En klasse i .NET frameworket der giver mulighed for at lave
stringconcatenation mere effektiv.

F.eks:

StringBuilder minStreng = new StringBuilder();
minStreng.Append( "SELECT" );
minStreng.Append( "felt" );
minStreng.Append( "FROM" );
minStreng.Append( "tabel" );

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:37

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:37

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-05-02 11:27

Kim Bach Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Det ligner cirka noget af det, jeg har forsøg mig med uden større held,
> nemlig

[snip]

> Men det giver mig fejlen "BC30002: Type 'OdbcConnection' is not defined" og
> jeg har ikke kunnnet lokalisere i dokumentationen, hvilket namespace ODBC
> hører til...

det er fordi du skal forbinde til din db via ODBC.Net . Det er en
data-provider til .Net, der ikke følger med i Framework fra MS. Du kan hente
den fra

http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?url=/downloads/sample.asp?url
=/msdn-files/027/001/668/msdncompositedoc.xml

Prøv i øvrigt at lede efter "mysql" i nyhedsgruppen
microsoft.public.dotnet.framework.adonet ... du er nemlig ikke alene med dit
problem :)

/Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 16-05-02 19:31

> det er fordi du skal forbinde til din db via ODBC.Net . Det er en
> data-provider til .Net, der ikke følger med i Framework fra MS.

Den henter jeg fluks...

> Prøv i øvrigt at lede efter "mysql" i nyhedsgruppen
> microsoft.public.dotnet.framework.adonet ... du er nemlig ikke alene med
dit
> problem :)

Hmm, ingen af mine to news-providere har den... Det nærmeste jeg kunne komme
var microsoft.public.dotnet.framework.aspnet - og der var ikke det store at
hente...

Kim

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 21:57

> [...]
komme
> var microsoft.public.dotnet.framework.aspnet - og der var ikke det store

Så er det måske tid til en tredje:

--
Jakob Andersen

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 17-05-02 07:51

> Så er det måske tid til en tredje:

Tja .... ellers er der jo altid groups.google.com

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-05-02 15:11

> Så er det måske tid til en tredje:

Hermed gjort... - jeg tænkte nok, at der fandtes sådan én, man fik ikke lige
formuleret tanken for mig selv Tak.

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-05-02 16:03

> det er fordi du skal forbinde til din db via ODBC.Net.

Jeg har nu installeret Odbc.NET og MyODBC, men får stadig fejlen "Type
'OdbcConnection' is not defined".

Jeg registrerer klassen på siden med

<%@ Import Namespace="Microsoft.Data.Odbc" %>

men det er åbenbart ikke nok.

Jeg har kikket lidt i microsoft.public.dotnet.framework.adonet, men fandt
ikke lige det rette guldkorn, der er tilsyneladende ingen 'quickfix' på
dette problem... Jeg er lost - en enkel trin-for-trin guide ville være
lykken lige nu

Kim

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-05-02 11:30

> Det ligner cirka noget af det, jeg har forsøg mig med uden større held,
> nemlig

[snip]

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-05-02 11:32

> Det ligner cirka noget af det, jeg har forsøg mig med uden større held,
> nemlig

[snip]