Skal søn gå børnehaveklasse om !
Fra : Robert

Dato : 15-05-02 18:44

Hej Alle
Vores søn´s børnehaveklasselære har sagt, at hun mener at han skal gå
børnehaveklassen om.

Læreren synes at han klarer sig godt fagligt, men han er for pjattet,
umoden, og ukoncentreret, et lille problem er, at han er den højeste dreng i
klassen, hvilke han jo nok også vil være hvis han går om - og mere til.

Vores spørgsmål går mere på;
Er der nogle af jer der har erfaringer med ovenstående.
Har i stået i samme situation, og truffet et valg - og har erfaringer med om
i gjorde det rigtige = gå om eller ej.

Med venlig hilsen
Robert

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-05-02 18:51

> [...]
> Er der nogle af jer der har erfaringer med ovenstående.
> Har i stået i samme situation, og truffet et valg - og har erfaringer med

Hvad sagde de dengang han gik i børnehave og skulle til at begynde i
børnehaveklassen ?

Jeg synes jeg har set flere eksempler på at det bestemt er klogt at høre
efter råd fra pædagoger og lærere - jeg tror ikke man kan komme et år for
sent i skole men man kan bestemt komme et år for tidligt, og det er synd
både for barnet og de andre i klassen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Gert Philipsen

Dato : 15-05-02 19:16

"Robert" <robert@rst.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogle af jer der har erfaringer med ovenstående.
> Har i stået i samme situation, og truffet et valg - og har erfaringer med

Jeg har ikke selv erfaringer med mine børn, men har da i familien tilfælde,
hvor man efter henvisning fra læren har ladet barnet gå et ekstra år i
børnehave klassen.

Umiddelbart vil jeg tro, at læren har det bedste grundlag for at se
situationen bedst og mest objektivt an. Ikke mindst hvis det er således, som
det er de steder jeg kender, at børnehaveklasselæren ikke følger klassen
videre men starter med den nye børnehaveklasse. Der er alt ingen grund til
at lader en alvorlige tanker i situationen forvirre af, om læren måske gerne
vil af med læren/forældrene af "ufaglige" grunde.

Endvidere vil jeg mene, at et lidt unødvendigt ekstra år i børnehaveklassen
har nogle overskuelige konsekvenser - de er til at leve med. Både for barnet
og for forældrene.

På den anden side vil en indgang i første klasse på et for tidligt
(modenhedsmæssigt og fagligt niveau) have langt mere uoverskuelige
konsekvenser. Det er ikke godt at vide hvornår og om barnet "kommer med" -
eller for den sags skyld om barnet på et senere og da endnu mere uheldigt
tidspunkt skal gå et klassetrin om. Eller de konsekvenser det kan få for
barnet måske i 1., 2. eller 3. klasse at føle en faglig utilstrækkelighed i
forholdet til klassen for øvrigt.

Er I det mindste i tvivl, så er mit råd at I vælger den sikre løsning : 1 år
til i børnehaveklassen.

I håbet om, at I træffer og selv bliver overbevist om, at i træffer det
rigtige valg,

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-05-02 19:39

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> wrote in message

> [...]
år
> til i børnehaveklassen.
>
> I håbet om, at I træffer og selv bliver overbevist om, at i træffer det

Fuldstændig enig - jeg arbejder som lærer og har
set mange eksempler på børn, der kommer for tidligt
i skole og er for umodne. Det er træls for alle parter,
og kan give så mange nederlag og præger barnets
selvopfattelse i negativ retning.
Hvis det er lærerens mening, og I selv kan se det
fornuftige i at gå et år om, så lad ham for alt i verden
gøre det.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Jeanette

Dato : 15-05-02 19:08

hej robert . nej din / jeres søn skal i ikke lade gå om .han har gået 1 år
det ville være synd og for kedligt for ham. tænk på hvis han måske ikke kan
sidde stille nu hvordan skulle han så til næste år. alt det som han har
lavet skal jo laves om igen . og det vil nok ikke være smart

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 15-05-02 19:13

Vores søn gik et år om. Det var mest fordi han selv ville. Han kom tidligt i
skole, ( 5 år og 8 mdr. )
og var meget glad for sin lærer. Han ønskede også nogle mere jævnaldrende
kammerater,
så derfor gik han om. Han var også fagligt godt med.

Jeg synes i skal spørge jeres søn, hvad han ønsker, og så ellers følge jeres
eget instinkt.
Synes i selv, han er klar til 1. klasse ? Synes han selv han er klar til 1.
klasse ?
Bliver det for kedeligt for ham, at lave det samme i et år mere ? ( Det var
lidt kedeligt, synes vores søn.)

Jeg mener ikke at lærere og pædagoger nødvendigvis, altid har ret i deres
vurdering.
Selvfølgelig skal man lytte, men i kender selv jeres søn bedst.
Hvis i lader ham gå om, så lad være med at tage det, som et nederlag. Det er
der mange forældre,
som gør og det gør bare, at barnet mister sin selvtillid.

Håber at dette hjalp jer lidt.
Held og lykke med jeres beslutning !

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-05-02 19:26

In an article of 15 May 2002 www.Tjekmig.dk wrote:

> Jeg mener ikke at lærere og pædagoger nødvendigvis, altid har ret i deres
> vurdering. Selvfølgelig skal man lytte, men i kender selv jeres søn bedst.

Men til gengæld kender pædagogerne knægten bedst i forhold til de øvrige
børn i klassen, og det har da i allerhøjeste grad betydning. Det er trods
alt disse børn, som skal være klassekammeraterne.

Og modenhed har trods alt intet at gøre med højde eller drøjde.

--
Uffe Holst

Fra : Nina Hald

Dato : 15-05-02 19:25

Hej Robert.
Jeg står lige her i en dobbeltrolle, som forældre kan jeg sagtens forstå at
du er bekymret for hvilke konsekvenser det får for din søn at skulle blive
et år mere i bh.klassen, jeg står i den situation at min datter starter i
bh.klasse nu som 5 år og 2 uger, men jeg er indstillet på at hun måske skal
blive to år i bh.klassen.
Jeg arbejder i en SFO og en bh.klasse og det er min helt klare overbevisning
at læreren kun tilbyder et år mere i bh.klassen som en hjælp til barnet, og
fordi hun/han mener at det kan hjælpe.
Konsekvensen ved at følge med kammeraterne op i første kan være et meget
større problem end ved at blive i bh.klassen. Et umodent barn i en
skoleklasse får ikke særlig meget gavn af undervisningen, vil som regel
altid skulle bruge mange kræfter på skolearbejde, som de andre måske finder
nemt, han vil forstyrre de andre i klassen og tage så meget af lærerens
opmærksomhed at det kan gå ud over de andre børns indlæring.
Det vil også være svært at have energi til at danne kammeratskaber hvis han
hele tiden oplever at de andre er dygtigere end han er.
En ny start i bh.klassen vil måske lige give ham det pusterum, der giver han
overskud til at lære alt det som har været en kamp for ham at lære i år.
Det med højden vil altid forfølge ham, men jeg kan kun sige at det ikke er
noget problem i den skole hvor jeg er, vi har en dreng i bh.klassen som er
på størrelse med 3.klasses drengene, men han leger med sine
klassekammerater, så har vi en pige på 7 år i anden klasse, hun er rigtig
dygtig fagligt, men hun leger stadig med de små i bh.klassen, for det er på
det trin hun er socialt, og det giver faktisk problemer fordi hun ikke er en
del af klassen men altid lidt udenfor i skoletiden. I SFO-tiden har hun det
fint fordi vi er aldersintegrerede på stuerne.

Jeg ville helt klart følge lærerens råd nu, også fordi det er meget nemmere
at starte samtidig med en ny klasse end det vil være at skulle rykke ned
efter ½ år fordi han ikke magter 1.klasse.
--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 15-05-02 20:16

Hej Robert !

Jeg har lige læst nogle af de andre indlæg, her i tråden.
Jeg er både enig og uenig med de argumenter, som kommer frem.
Jeg mener stadig, at det er jeres søn, det drejer sig om, og dermed også,
hvad han ønsker, og hvordan
han vurderer sig selv, i forhold til sine klassekammerater.
Du har hørt lærens mening. Giver i læren ret, som forældre ?
Hvis i gør, så er det en god ide, at lade ham gå om.
Er i uenige med læren, som forældre?
Hvad siger jeres søn?
Synes jeres søn selv, at han er mere urolig, end de andre i klassen ?
Vil han blive glad for et år mere i børnehaveklassen, eller vil han hellere
i 1. klasse ?
Hvis både i og jeres søn, vurderer han er klar til 1. klasse, så synes jeg
ikke, i skal lade ham gå om.

Vi var indstillet på , at vores søn måske skulle gå om, da han også kom
tidligt i skole.
Han kedede sig bare meget det andet år, da han skulle igennem den samme
undervisning igen.
Så det synes jeg også i skal tænke over, inden i træffer jeres beslutning.
Hvis jeres søn keder sig, så vil han jo netop blive urolig i klassen.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-05-02 22:26

In an article of 15 May 2002 www.Tjekmig.dk wrote:

> Hvis både i og jeres søn, vurderer han er klar til 1. klasse, så synes
> jeg ikke, i skal lade ham gå om.

Mener du i ramme alvor, at et børnehaveklassebarn og forældrene reelt er
bedre i stand til at vurdere, hvorvidt barnet er modent nok til at rykke
op i første klasse, end den lærer, der daglig ser barnet i timerne i såvel
en undervisningskontekst som en social kontekst i forhold til de øvrige
børn i klassen?

Jeg tror i hvert fald, at man skal passe meget på med det. Læreren er vant
til at beskæftige sig med børn og har sandsynligvis gjort det i en årrække.
Der må derfor kunne forventes, at en børnehavelærer er i stand til at
genkende en dreng, der "falder udenfor", fordi han ikke har samme modenhed
som sine klassekammerater. Om barnet så vitterlig er så umodent, at det bør
gå klassen om, vil naturligvis altid kunne diskuteres. Men igen synes jeg,
at man i høj grad bør lytte til lærerens professionelle vurdering.

Derudover synes jeg, at det dog trods alt må være begrænset, hvor meget man
skal basere sin beslutning på barnets egen mening. Det er jo ikke et barn
på 15 år, vi taler om, men et barn ti år yngre. Børn i den alder er bestemt
ikke i stand til at vurdere sin egen modenhed i forhold til klassens øvrige
børn, og barnet er da slet ikke i stand til at vurdere, om det er
fornuftigt at rykke op i første klasse eller lade være. Umiddelbart vil man
jo kunne forvente, at barnets eget ønske vil være at rykke op, så det kan
følges med sine kammerater -- det er jo i høj grad kammeraterne, der binder
børn til en klasse.

Endelig skal forældrene lade være med at lade deres egne ønsker gå forud
for barnets tarv. Der er ingen tvivl om, at forældrene naturligvis tror, at
de gør det bedste for barnet, men det er ikke altid det bedste for barnet
at lære at læse og skrive så hurtigt som muligt. Som der engang var en, der
nævnte over for mig, da børn, der kom et år for tidligt i skole, kom på
tale, så gør forældrene det mere for at "booste" deres eget ego -- kommer
deres barn i skole tidligt, så har de et "klogt" barn. Som der også blev
nævnt af en i denne tråd, så skal man som forældre ikke tage det som et
nederlag, at barnet er nødt til at gå en klasse om. Der er ikke nogen grund
til at føle, at knægten er dum eller på anden måde har svigtet, for det har
intet med dumhed at gøre, og han har bestemt ikke svigtet nogen. Han er
bare endnu lidt umoden, og går han børnehaveklassen om, så er han klar til
at fortsætte det videre skoleforløb, så han kommer sikkert igennem hele
vejen op.

--
Uffe Holst

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 15-05-02 23:05

Uffe Holst skrev:

[...]

Jeg mener ikke det skal baseres på lærens mening alene. Det skal vurderes
udfra både
lærens og forældrenes holdning. Forældrene kender deres barn bedst.
Barnet har jo også social kontakt uden for skolen

[...]

Selvom barnet ikke er 15 år, har det stadig en holdning til tingene.
Det er selvfølgelig forældrenes afgørelse i sidste ende.

/ Umiddelbart vil man jo kunne forvente, at barnets eget ønske vil være at
rykke op,

Ikke nødvendigvis. Barnet vil sandsynligvis være klar over, hvis det ikke
kan "følge med klassen" Det var vores søn. Han kunne mærke
aldersforskellen mellem ham og klassekammeraterne.

[...]

Enig

/Som der også blev nævnt af en i denne tråd, så skal man som forældre ikke
tage det som et
/ nederlag, at barnet er nødt til at gå en klasse om.

Det var mig, der nævnte det...

[...]

Enig, men lad os nu sige, at drengen går og glæder sig til at komme i 1.
klasse og forældrene er uenige i lærens vurdering af drengen.
Tror du så ikke, at det vil ødelægge drengens selvtillid, at skulle gå et år
om ? Han er jo godt med på det faglige niveau.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-05-02 10:04

In an article of 16 May 2002 www.Tjekmig.dk wrote:

> [...]
> lærens og forældrenes holdning. Forældrene kender deres barn bedst.
> Barnet har jo også social kontakt uden for skolen

Ja, det må man da håbe, at det har :)

Men det er jo trods alt skolesituationen, der er den afgørende i dette
tilfælde, og det er her, børnehaveklasselæreren kender barnet bedst.

> [...]
> Tror du så ikke, at det vil ødelægge drengens selvtillid, at skulle gå et år
> om ? Han er jo godt med på det faglige niveau.

Jo, og det vil jo helt klart være en problem. Men børnehaveklasselæreren er
jo på ingen måde kommet med sit forslag i en ond hensigt. Der er jo helt
sikkert en grund til, at børnehaveklasselæreren mener, at drengen først
skal rykke op i første klasse ét år senere end de øvrige i klassen.
Udtalelsen er helt sikkert kommet, fordi han/hun mener, at det er til
drengens bedste at vente ét år.

Det er jo altid svært at spå om fremtiden, og selvom det måske kan være
"ødelæggende" for barnet i en form at tage børnehaveklassen om, så kan det
jo også være "ødelæggende" for barnet at rykke for tidligt til første klasse, da
han så måske på et senere tidspunkt får større og mere "ødelæggende"
nederlag som følge af sin umodenhed i forhold til de øvrige
klassekammerater.

Og efter min mening, så vil det være bedre at tage børnehaveklassen om,
end at skulle tage tredje eller fjerde klasse om.

--
Uffe Holst

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 16-05-02 12:37

[...]

Enig, men børn udvikler sig forskelligt: Nogen er skoleklar som 5 årige
andre først som 7 årige.
Jeg tror mange forældre lader ders børn gå om, selvom de er uenige med
skolelæren, fordi de ikke tør modsige læren selvom de selv vurdere deres
barn er klar til at fortsætte.
Ligesom det kan være ødelæggende for barnet at fortsætte i 1.klasse, så kan
det også virke ødelæggende, hvis barnet er klar til 1. klasse, og bliver
holdt i børnehaveklassen.
Børnene er forældrenes ansvar og dermed mener jeg også, at forældrene skal
have lov, til at træffe beslutningen.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Mette K

Dato : 20-05-02 13:44

"www.Tjekmig.dk" <sander@tjekmig.dk> wrote in message
> Enig, men børn udvikler sig forskelligt: Nogen er skoleklar som 5 årige
> andre først som 7 årige.

Ganske rigtig, og dette er der vel ingen der er uenig i :)

> Jeg tror mange forældre lader ders børn gå om, selvom de er uenige med
> skolelæren, fordi de ikke tør modsige læren selvom de selv vurdere deres
> barn er klar til at fortsætte.

Denne tvivl er jo meget naturlig, men jeg håber da ikke lige frem nogen
vælger noget "af angst for at modsige" læren eller pædagogen. Dette er
proffesionelle og forhåbentlig yderst kompetente mennesker, der på INGEN
måde vil barnet eller familien ondt. Deres tilkendegivelse for at barnet
ville have bedst af at gå bhv. om, tager jo helt og holdent udgangspunkt i
barnets modenhed, udvikling på alle punkter...altså helt og holdent barnets
tarv.

> Ligesom det kan være ødelæggende for barnet at fortsætte i 1.klasse, så
kan
> det også virke ødelæggende, hvis barnet er klar til 1. klasse, og bliver
> holdt i børnehaveklassen.

Jeg har nu aldrig hørt om nogen, der ligefrem har taget skade af at gå et år
om tideligt i forløbet.
Børnene skal jo heller ikke "bare gå om". Der vil altid blive udarbejdet
målsætninger og handleplaner for barnet, så der bliver absolut ikke bare
"spolet tilbage". Jeg vil altid råde forældrene til at forhører sig hos
pæd./læren om disse målsætninger via en forældresamtale. Målene vil jo
selvfølgelig afhænge at barnets stærke og mindre stærke sider...(hvad der nu
ens vagte denne tvivl/"bekymring").

Det vil komme som et meget hård slag for barnet, når det pludseligt skal gå
om i 5 klasse (eller andet). Nederlagene et barn i sådan en situation kan få
er utallige, og dette er virkelig skadeligt. Selvtilliden vil få et knæk,
der ikke bare lige kan ordnes. Vi må også huske, at børns problemer desværre
ofte "bagatelliseres" i den voksnes verden :(

> Børnene er forældrenes ansvar og dermed mener jeg også, at forældrene skal
> have lov, til at træffe beslutningen

Selvfølgelig er det forældrenes børn, og den endelige beslutning er deres.
MEN ansvaret for barnet tarv har forældrene og læren/pædagogen i fællesskab.
Som før sagt, husk nu endelig på, at pæd./læren ikke gør noget for at skade
hverken barnet eller dets familie. Nogen beslutninger er sværer...men de
bliver ikke mindre rigtige af den grund...sådan er livet.

Forældrene og læren/pæd. skal i samarbejde finde det rigtige valg.
Forældrene kender nogle sider af barnet, som læren/pæd. ikke ser, men det
gælder altså også omvendt!
Uden en fornuftigt samarbejde forældre-læren-pædagog imellem, hvor "det hele
barn" indrages, skal det nok lykkes at skabe faldgrubber for barnet....det
er vel næppe meningen :)

Efter min mening er der kommet mange gode råd og meninger i denne tråd.

VH Met

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 20-05-02 15:03

"Mette K" <mettekNOT@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Denne tvivl er jo meget naturlig, men jeg håber da ikke lige frem nogen
> vælger noget "af angst for at modsige" læren eller pædagogen.

Det tror jeg, da læreren/pædagogen er den uddannede, og selvom forældrene
skulle have en anden mening, er det ikke sikkert de vil modsige læreren. Det
er selvfølgelig bare min opfattelse. Min pointe er, hvis forældrene har en
anden opfattelse end læreren, skal læreren også lytte til deres argumenter,
ligesom det selvfølgelig gælder den anden vej rundt. Kort sagt et godt
samarbejde.

> [...]
> ville have bedst af at gå bhv. om, tager jo helt og holdent udgangspunkt i
> barnets modenhed, udvikling på alle punkter...altså helt og holdent

Enig

> [...]
> pæd./læren om disse målsætninger via en forældresamtale. Målene vil jo
> selvfølgelig afhænge at barnets stærke og mindre stærke sider...(hvad der

Det jeg mener er, at hvis barnet går og er opsat på at fortsætte, så kan det
måske virke, som et nederlag, at skulle gå om. Hvis barnet er godt med
fagligt, kan det andet år også godt blive kedeligt, da det jo stort set er
den samme undervisning, det skal igennem igen.

> [...]

desværre
> ofte "bagatelliseres" i den voksnes verden :(

Enig, det er bedre, at tage et år mere i BH klassen, hvis både læreren og
forældrene vurderer, at det er det bedste for barnet.

ENIG !! : )

MVH. www.tjekmig.dk Cia Sander

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-05-02 18:17

In an article of 20 May 2002 www.Tjekmig.dk wrote:

> [...]
> ligesom det selvfølgelig gælder den anden vej rundt. Kort sagt et godt

Så bør forældrene virkelig tage sig selv i nakken og komme frem med deres
synspunkter. Hvad har de at være angst over, hvis de modsiger læreren?

> [...]
> fagligt, kan det andet år også godt blive kedeligt, da det jo stort set er
> den samme undervisning, det skal igennem igen.

Nu er det mange år siden jeg gik i børnehaveklasse. Hvad er pensum for en
børnehaveklasse? Som jeg husker børnehaveklassen var det i høj grad leg
og lignende. Selvfølgelig lærte vi også noget, men den egentlige matematik-
og danskundervisning erindrer jeg først begyndte i første klasse.
Børnehaveklassen synes jeg mere var et år for at lære at gå i skole, så man
var klar til at komme i første.

--
Uffe Holst

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 20-05-02 19:04

>Så bør forældrene virkelig tage sig selv i nakken og komme frem med deres
>synspunkter. Hvad har de at være angst over, hvis de modsiger læreren?

Selvfølgelig skal forældrene komme frem med deres synspunkter. Jeg tror ikke
alle gør, for som det også tydeligt fremgår af denne tråd, så er holdningen
generalt, at hvis læreren synes, at "Lille Per", skal blive et ekstra år i
BH klasse, så må det være det rigtige, og selvom forældrene, skulle mene at
"Lille Per" er klar til 1. klasse, er det ikke sikkert de orker diskussionen
med skolen. Men som sagt: Det er bare, sådan jeg tror det kan være. Hvis
skole- hjem samarbejdet er i orden, plejer der jo heller ikke, at være nogen
problemer.

> [...]
>og lignende. Selvfølgelig lærte vi også noget, men den egentlige matematik-
>og danskundervisning erindrer jeg først begyndte i første klasse.

Netop, så hvis et barn er godt med fagligt, kan det godt gå hen og blive
kedeligt med et "legeår" mere, hvis nu barnet er klar til, at komme i gang
med noget matematik og dansk. Lidt mere undervisning, kan sansynligvis også
få et "legebarn" til at koncentrere sig mere. Hvis "legebarnet" ikke er så
godt med på det faglige niveau, er det selvfølgelig en fordel og tage et år
mere i BH klasse.

MVH. www.tjekmig.dk Cia

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-05-02 19:42

> [...]
> godt med på det faglige niveau, er det selvfølgelig en fordel og tage et år

Tjah, min erfaring med børn i første, anden etc. klasse er i høj grad, at
de også meget gerne vil lege og lave andre ting. Man bliver jo aldrig for
gammel til at lege med tapetklister eller ler. Det er måsk nok et problem,
hvis børnehaveklasselæreren blot kører det samme program af år efter år,
for så vil det netop være det samme, som barnet skal igennem, hvis det
går året om. Men man kunne jo så håbe på en lidt kreativ lærer, der var i
stand til at forny sig og også i stand til at tage hensyn til barnet, der
er gået et år om.

Man bliver alt for hurtig voksen og sat ind i voksne rammer, og i de senere
år bliver det vist tidligere og tidligere. Så umiddelbart vil jeg se et år
ekstra i børnehaveklassen som en gave til barnet.

--
Uffe Holst

Fra : Mette

Dato : 21-05-02 06:58

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message
Man bliver alt for hurtig voksen og sat ind i voksne rammer, og i de senere
år bliver det vist tidligere og tidligere. Så umiddelbart vil jeg se et år
ekstra i børnehaveklassen som en gave til barnet.

Bravo!! Så sandt, så sandt :)
Synes godt nok tit "det at få lov at være barn" bliver glem i debatterne i
dag. Hvad er det der haster sådan? Barnommen kan altså ikke bare springes
over - det skaber problemer i den sidste ende, kort og godt.

VH Met

Fra : Nina Hald

Dato : 20-05-02 21:28

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>og danskundervisning erindrer jeg først begyndte i første klasse.
>Børnehaveklassen synes jeg mere var et år for at lære at gå i skole, så man

Pensum i dag i børnehaveklassen er faktisk ret stort.
Først er der de basale ting som: at række hånden op, sidde stille, holde
orden på bøger, spise madpakke;(Nej det er der rigtig mange der ikke har
lært i børnehaven), holde rigtig på skriveredskaber, rime, lytte, finde
rundt på skolen, huske gymnastiktøj, lære klassen at kende og samle klassen
til et fællesskab, komme til tiden, farver og former osv.

Men på min skole kan børn der forlader bh.klassen også: lave sætninger og
stave ord med flere stavelser, de kan alle læse ord med tre bogstaver og
læse og skrive tal. Deres ordforråd er meget stort og de er alle blevet
trænet i at skrive på computer med mellemrum og store og små bogstaver. De
kan stave ord de aldrig har hørt før ved hjælp af lyde, tit vil ordene være
stavet forkert, altså med d istedet for t eller med å istedet for o, men
hvis man læser ordet som det står kan man høre hvad de mener.
F.eks. " Fesk får mane ånger. Ångerne kan svøme mæ det same."
(Fisk får mange unger. Ungerne kan svømme med det samme.)
Dette er skrevet af en 6½ pige da vi arbejde med et emne om fisk i Februar
måned, altså¨efter 7 måneder i bh.klasse, og hun var en gennemsnitselev.

Det er op til hver enkelt skole i samarbejde med kommunen at udarbejde en
plan for hvor meget børnene må/skal lære i bh.klassen, og hvilke bøger de
skal lære efter. Der er også forskel hvor lange skoledagene er, i Hørsholm
møder børnene fra 8.00-12.05 , i Føllenslev møder de fra 8.05 - 11.25.

Jeg har hørt om skoler hvor børnene stadig ikke må lære bogstaver og tal i
bh.klassen, men "bare" skal lege og lære hvad en skoledag er, og i sådan en
klasse kan man vel nemt komme til at kede sig, men på min skole tager
læreren udgangspunkt i den enkelte elev og hvis eleven har forstået
opgaverne får han/hun bare nogle lidt sværere inden for samme kategori eller
lærer noget andet, det skaber en fantastisk ro at alle arbejder med noget de
fanges af.

Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Käthe Mogensen

Dato : 16-05-02 12:29

"www.Tjekmig.dk" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
år
> om ? Han er jo godt med på det faglige niveau.

Hej alle.

Efter at have læst alle jeres meninger, kan jeg da se, at nogen af jer,
tænker på længere sigt. Det er også meget klogt.
Ikke med egen erfaring, men med nogen venner af mig, kan jeg fortælle, at de
har en datter på 12 år. Hun begyndte i skole som en af de yngste. Det
medførte at hun selvfølgelig var mere til leg end de andre, og havde ikke
lige så stor interesse som de andre.
Der gjorde, at hun allerede i 3 klasse begyndte at blive bagud,(forældrene
var meget opmærksom på det) og da de henvendte sig flere gange til læreren,
var svaret hver gang. " hun kan godt klare sig, og kan godt følge med.
I dag......
for ca. 1 md. siden, og nu i 6 klasse kom bomben. " Jeres datter er for
langt bagud, hun skal gå en klasse om, og vi foreslår at hun evt. begynder
på efterskole når tiden er"????????????????
Hvad siger i så......
Pigen har siden de blev opmærksom på problemet, haft privat lektiehjælp
mv., og skolen har bare syltet problemet, som faktisk var MEGET stort. Nu er
de nød til at flytte skole med hende for at starte i 6 igen efter
sommerferien.
Når børnene er så store, er det meget nedværdigende for dem at gå en klasse
om.
Så HØR EFTER, når en lærer henvender sig med disse ting......
Ellers ender det måske med at de skal gå om i større klasser, og det er
meget hårdt for dem. Oftest bliver man enig om at de skal begynde i andre
skoler for at klarer det, og det er ikke sikkert at de også kan klare et
skoleskift samtidig. Jeg har selv 3 piger, og de har fået nye elever i hver
deres klasse, som skal gå om????????.
Tænd derfor meget over de evt. konsekvenser der kunne blive på længere sigt.
Det er selvfølgelig ikke sikkert at det ville gå så galt, men alligevel, når
nu læreren siger at han leger mere end de andre. Det skader heller ikke at
gå børnehaveklassen om, men det skader børnene, når de bliver ældre, og skal
gå og kigge på sine tidligere klassekammerater....
Sidst men ikke mindst, så tror jeg ikke at det er så stort problem med
drengene. Pigerne har meget med udviklingen. Som alle ved, bliver de
hurtigere teenager, og går op i hvornår de første har deres menstruation
mv., så derfor er det ikke altid lige let at sende pigerne for tidligt i
skole. De skal helst være jævnaldrene med de andre piger.
Så derfor, er forslaget til alle som sender deres børn i skole for
tidligt..... det kan have mange konsekvenser når de bliver ældre....

Det var bare lige det jeg ville tilføje.

Hilsen Käthe.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-05-02 07:58

> [...]
> Er der nogle af jer der har erfaringer med ovenstående.
> Har i stået i samme situation, og truffet et valg - og har erfaringer med

Hej Robert og alle jer andre,

Min holdning til dette, er at man selv skal være med i beslutningen for og
imod. Man kan under ingen omstændigheder lade en lærer eller en pædagog tage
denne beslutning.
Min søn, der i dag er 10 år, kom i skole med 5 år. Det har medført mange
vanskeligheder, men jeg ville under ingen omstændigheder have lavet det om.
I den skole hvor han startede var der ingen problemer med hans alder over
hovedet. Han havde igennem PPR fået en modenhedstest og alt tydede på, at
han havde behov for nye udfordringer og ikke burde vente et år mere. Kort
efter skolestart var vi nødt til at flytte til den anden ende af jylland.
Dér havde man til gengæld temmelig meget imod at min søn var kommet for
tidligt i skole. Da pædagogen i barnets børnehaveklasse hørte, at jeg var
"stukket af" fra min mand og havde "fundet en anden" mente hun, at der også
der måtte være noget i vejen med min søn. Da hun i forbindelse med en
forældrekonsultation sagde, at han var urolig og havde
tilpasningsvanskeligheder, blev jeg naturligvis bekymret. Men alle
bekymringer forsvandt som dug for solen, da hun efter at have erfaret at han
kun var 5, (Det havde hun ikke en gang selv bemærket endnu) sagde
følgende:"Jamen så er det jo derfor han er så urolig." "Her hos os begynder
man altså ikke i skole før man er 6."
Efter denne samtale blev livet et helvede for min søn. Da hun opdagede at vi
ikke var indstillet på, at lade ham gå børnehaveklassen om, gjorde hun alt
for at nedgøre ham over for de andre børn. Hans dårlig forhold til
klassekammeraterne blev så kompliceret og så uigenkaldeligt, at vi i anden
klasse valgte at flytte drengen til en privatskole 20 km. fra vores hjem.
Også der havde han i starten mange vanskeligheder, for nissen flytter som
bekendt med. Men med hjælp fra lærere og PPR er han i dag en velfungerende,
omend meget livlig dreng i fjerde klasse.
Det har kostet en del bekymringer, men har været det hele værd. Så meget om
pædagoers indsigt i forbindelse med skoleparathed! Jeg ved godt at ikke alle
pædagoger og lærere er som ovenstående eksempel. Men det skal sådanset også
bare være en påmindelse om, at det i sidste ende er *Jeres* barn. Lad
pædagogens faglige viden komme jer tilgode, og vurde så selv ud fra Jeres og
barnets behov. Det er vist på tide, at forældrer opdager at børnene er
*Deres* og ikke pædagogernes.

Mvh Renate

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-05-02 10:08

In an article of 16 May 2002 Renate Jacobsen wrote:

> Det er vist på tide, at forældrer opdager at børnene er *Deres* og ikke
> pædagogernes.

Jeg synes, at du har en meget arrogant holdning, som måske skyldes nogle
uheldige erfaringer med nogle pædagoger.

Hvis børnene vitterlig er så meget forældrenes, som du råber op om, så kan
forældrene for satan da selv undervise dem i stedet for at overlade
undervisningen til pædagoger.

Pædagogerne skal i allerhøjeste grad have nogle meninger og også nogle
meninger om de enkelte børn. Langt de fleste pædagoger vil heldigvis kun
børnenes bedste, og derfor bør forældrene sgu også lytte til dem.

--
Uffe Holst

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-05-02 11:01

> [...]

>Jeg synes, at du har en meget arrogant holdning, som måske skyldes nogle
>uheldige erfaringer med nogle pædagoger.

Hvad er det der er arrogant her? Hvis du mener at det er arrogant, at mene
at børnene er forældrenes ansvar, så håber jeg bestemt at du står alene med
din holdning.

>Hvis børnene vitterlig er så meget forældrenes, som du råber op om, så kan
>forældrene for satan da selv undervise dem i stedet for at overlade
>undervisningen til pædagoger.

Med den holdning og det sprogbrug, håber jeg sandelig ikke, at du er en af
dem der underviser eller beskæftiger dig med børn og unge.
I øvrigt håber jeg da, at de fleste forældre bruger tid på at undervise
Deres børn. Det gør vi nemlig her i huset. Man kan ikke, som forældre,
forvente at få alt serveret på et sølvfad. Jeg bruger selv meget gerne tid
på undervisning af mit barn, i den ene eller anden form.

> [...]
>meninger om de enkelte børn. Langt de fleste pædagoger vil heldigvis kun
>børnenes bedste, og derfor bør forældrene sgu også lytte til dem.

Jeg har heller aldrig påstået at pædagoger ikke må/skal have nogen mening.
(De er jo trods alt også mennesker
Og - ja, pædagoger vil naturligvis også børnnenes bedste, enig. Forældre bør
naturligvis lytte til pædagogerne. Når det så er sagt, så mener jeg
stadigvæk at beslutninger omkring, hvad børnene skal og ikke skal er og
bliver forældrenes. Efter hånden så er den generelle holdning på diverse
institutioner i dag, at forældrene ikke gider at tage vare på og ansvar for
deres børn. Derfor mener mange pædagoger og lærere at de ved bedre.
Vi er stadigvæk nogen, som ikke er af den opfattelse at skole, institution
og personale i disse, skal styre og bestemme hvad der er godt for os.
Fordi forældre træffer beslutninger som ikke matcher pædagogernes
holdninger, er det ikke ensbetydende med, at disse beslutninger er forkerte.

/Renate

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-05-02 11:27

> [...]

> at børnene er forældrenes ansvar, så håber jeg bestemt at du står alene med

Jeg har på intet tidspunkt sagt, at børnene ikke er forældrenes, men når du
som forældre vælger at overlade dine børn til andre mennesker, så overlader
du også noget ansvar derved.

--
Uffe Holst

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-05-02 11:55

[...]

Hmmm, citat: "Hvis børnene vitterlig er så meget forældrenes, som du råber
........."
Mig der åbenbart har misfortolket....
Hvis ansvar, i dette tilfælde betyder ansvar for børns læring og dannelse,
så overlader jeg *ikke* ansvaret til andre. Det er udelukkende mit.
Hvis jeg ikke mener at skolen er god nok til at formidle viden eller social
omgang med andre, til barnet, så er det mit ansvar at gøre noget ved det.

/Renate

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 16-05-02 12:25

> [...]
social
> omgang med andre, til barnet, så er det mit ansvar at gøre noget ved det.

Jeg giver dig ret. Til syvende og sidst er det forældrenes ansvar og dermed
også deres beslutning.
Det gælder uanset om de er enige med læren eller ej. Det er jo forældrenes
børn og ikke lærens børn.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Mette K

Dato : 20-05-02 14:01

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
> [...]
social
> omgang med andre, til barnet, så er det mit ansvar at gøre noget ved det.

Jeg er ikke helt enig heri.
Barnet er forældrenes...ganske enig :)
men den med ansvaret......nej. Vi må altså bare erkende, at i vores samfund
i dag, er vi mange om at tage ansvar for børnene (vuggestue, børnehave,
skole....mv). Institutionerne deler ansvaret med forældrene med det samme
børnene kommer i deres varetægt. Forældren giver sig selv indeforstået med
denne "deling" af ansvaret (forhåbentlig), ellers bliver den
socialiseringsproces da ikke brugbar. Det jeg forsøger at sige, er at det er
nødvendigt for forældrene at dele ansvaret med diverse institutioner, og for
personalet disse steder er det ligeledes nødvendigt, at de skal tage deres
del af ansvaret (lovpligtig). Dette er på ingen måder negativt!! Problemet
opstår først når den ene part ikke forstå sit ansvar (jeps.. det er både
forældre og læren/pædagogen *S*)

VH Met

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-05-02 13:48

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message news:3ce35880$0

KLIP!

> Det er vist på tide, at forældrer opdager at børnene er
> *Deres* og ikke pædagogernes.

Sikke dog en masse roderi, du har været igennem.

Mon du dog kan holde det hele adskilt?

Vi ser ofte, at forældre, der ligger i skilsmisseproblemer
overfører deres problemer hermed til at være problemer
med barnets (børnenes) lærere. Det er ligesom lidt nemmere
end at gribe i egen barm.

Iøvrigt synes jeg, at du har gjort dit barn en bjørnetjeneste
ved at flytte det rundt så mange gange.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-05-02 15:24

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce3aa71$0$78808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message news:3ce35880$0
>
> KLIP!

> Sikke dog en masse roderi, du har været igennem.

Næh, egentlig ikke... På ca. 30 liniers tekst referede jeg de sidste
5-6 år...

> Mon du dog kan holde det hele adskilt?

Jo, det går helt godt....Jeg er faktisk ret god til at holde skidt for sig
og kanel for sig.

> Vi ser ofte, at forældre, der ligger i skilsmisseproblemer
> overfører deres problemer hermed til at være problemer
> med barnets (børnenes) lærere. Det er ligesom lidt nemmere
> end at gribe i egen barm.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt, at *jeg* havde nogen problemer over
hovedet.
Men det du resonerer ud fra de oplysninger jeg gav i mit tidligere indlæg,
ligner temmelig meget den reaktion der kom fra pågældende pædagog. Det er
lige netop sådanne reaktioner jeg opponerer i mod. Hvad gavner det barnet
med alt det socialistiske pædagogiklogik? Efter mine erfaringer og
meninger - intet! Jeg har ikke på noget tidspunkt fortalt min søns
børnehaveklassepædagog, at jeg var fraskilt. Det var noget hun gennem andre,
eller hvad ved jeg, selv har resoneret sig frem til. Derfor ved jeg at det
ikke er tilfældet. Jeg giver ikke nogen pædagog skylden for at *jeg* ikke
kan finde rundt i tilværelsen.

> Iøvrigt synes jeg, at du har gjort dit barn en bjørnetjeneste
> ved at flytte det rundt så mange gange.

Så mange gange? Jeg kan fortælle dig at drengen fungerer i dag. Og det er
*ikke* fordi en omsorgsfuld og samvittighedsfuld pædagog greb ind i tide.
Det er *alene* fordi jeg selv valgte at flytte ham til en anden skole.
Men du mener altså at jeg havde gjort barnet en bedre tjeneste, ved at lade
stå til ??? (Det *er* faktisk det, du skriver.)
Hvorfor vil I som pædagoger have at alting skal have en årsag, hvad er det
der gør at tror i sidder med De Vises Sten? Det er mig fortsat en gåde. At
fortælle forældrene at de ikke duer til at træffe beslutninger på deres
børns vegne, fordi de angiveligt ikke har styr på deres eget liv, er efter
min mening en gang plidder-pladder. Men naturligvis, - en nem og bekvem
standardløsning, det er det da.
Undskyld mig Bodil, men dit lille psykoanalytiske forsøg virker ikke på
mig.....

/Renate

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-05-02 17:26

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message news:3ce3c0e3$0
> Hvad gavner det barnet
> med alt det socialistiske pædagogiklogik?

Undskyld, men jeg er altså radikal.

> Undskyld mig Bodil, men dit lille psykoanalytiske forsøg virker ikke på
> mig.....

Det var nu heller ikke psykoanalyse, men et godt bud, set
ud fra mange års erfaring som lærer, ikke pædagog.
Og det er stadig mit bud til dig, at du skal gribe i egen barm,
ikke skylde hverken lærere eller pædagoger for dine
egne eller dit barns ulykker.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-05-02 19:06

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce3dda0$0$78755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Undskyld, men jeg er altså radikal.

Kan det blive værre? =

> [...]
> Og det er stadig mit bud til dig, at du skal gribe i egen barm,
> ikke skylde hverken lærere eller pædagoger for dine

Nåmen, det kan du så mene at jeg bør gøre....Jeg aner dog stadigvæk ikke
hvad du mener? Tror efter hånden at den dyne jeg slår i ikke har flere
fjer...ØV
Det eneste jeg ville med mit indlæg, var sådanset at gøre opmærksom på, at
ikke alle pædagoger og lærere nødvendigvis har bedre kendskab til børnenes
behov end forældrene har. Og at slå et slag for forældres deltagelse i deres
børns hverdag.
EOD herfra.....

/Renate

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-05-02 07:56

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message news:3ce3f519$0
> Nåmen, det kan du så mene at jeg bør gøre....Jeg aner dog stadigvæk ikke
> hvad du mener?

Du kunne jo starte med at trække vejret dybt,
slappe af i hele kroppen, og når så irritationen
over de dumme lærere/pædagoger/andre mennesker
kommer over dig - så lad for en gangs skyld være
med at reagere.
Det er ikke nødvendigt at lave konflikter ud af alt,
det tror jeg er en god og vis leveregel. Slap af!

Som de siger i AA:

Gud, giv mig sindsro,
til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre,
mod til at ændre de ting, jeg kan,
og visdom til at se forskellen.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-05-02 08:46

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce4a969$0$97299$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> med at reagere.
> Det er ikke nødvendigt at lave konflikter ud af alt,
> det tror jeg er en god og vis leveregel. Slap af!

Jeg var faktisk færdig med denne debat, men man kan vel ombestemme sig.
Hvad får dig til at tro, at jeg ikke kan finde ud af at trække vejret
rigtigt?
Hvad får dig til at tro, at lærere, pædagoger OG andre mennesker irriterer
mig?
Hvorfor mener du at *jeg* skaber konflikter? (I øvrigt er nyhedgrupper vel
til for debat. Er debat = konflikt, i din verden?)
Se, det var helt almindelige spørgsmål. Måske du så denne gang kunne svare
på mine spørgsmål, i stedet for at tolke på min person.

Og lige for at komme dig i forkøbet: Nej - Jeg er ikke paranoid,
konfliktsøgende, psykisk syg eller alkoholiker. Jeg har heller ikke haft en
dårlig barndom. Jeg kan bare godt lide en god diskussion.
I øvrigt har alle mine indlæg til nu været behæftet med smilies...Jeg lider
*ikke* af indestængt vrede over for nogen!

/Renate, som bare ikke kan holde sin mund.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-05-02 17:36

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message news:3ce4b526$0
> Hvorfor mener du at *jeg* skaber konflikter?

Du svarer jo selv i nedenstående:

> /Renate, som bare ikke kan holde sin mund.

Med venlig hilsen

Bodil - som iøvrigt har oplevet en ekstrem hård
dag i folkeskolen, med slagsmål, hjemsendelser,
politianmeldelse osv. - dog ikke mod mig, derfor
dette korte svar.

Fra : Jeanette

Dato : 17-05-02 09:24

Hej Bodil Grove Christensen & Knud Erik Christensen
Hvedevej 1
7490 Aulum
grovebgc@post8.tele.dk
telfon 97 47 28 87
mobil 40 33 74 87

Hold dig nu til NG Emnet og lav ikke personangreb
det er ikke sjovt vel : (

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-02 09:38

In article <3ce4be3f$0$11939$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jeanette" <Galantrengoring@12Mail.dk> wrote:

<Snip>
> Hold dig nu til NG Emnet og lav ikke personangreb
> det er ikke sjovt vel

Du er ude i noget skidt - lad være med det en anden gang.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-05-02 09:43

"Jeanette" <Galantrengoring@12Mail.dk> skrev i en meddelelse

>snip, offentliggørelse af navn, adresse....osv.<

> Hold dig nu til NG Emnet og lav ikke personangreb
> det er ikke sjovt vel : (

Dét er endnu mindre morsomt.....
*Plonk*

/Renate

Fra : John Sahl

Dato : 17-05-02 09:43

"Jeanette" <Galantrengoring@12Mail.dk> wrote in message news:3ce4be3f$0$11939$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Bodil Grove Christensen & Knud Erik Christensen

Hvad har du gang i?

Der er så vidt jeg kan se ikke sket noget personangreb i denne tråd.

Man poster ikke sådanne oplysninger, uanset at de er offentligt
tilgængelige.

FUT sættes til dk.admin.netikette, så svar på dette indlæg vil havne i
den gruppe og ikke her inde.

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-05-02 17:34

> [...]
> telfon 97 47 28 87
> mobil 40 33 74 87
>
> Hold dig nu til NG Emnet og lav ikke personangreb

Det handler tværtimod ikke om personangreb,
men om hendes angreb på vores profession i det hele
taget.

Desuden har jeg ikke fægtet med lukkede kort,
det du har offentliggjort kan enhver idiot med
adgang til Internettet finde ud af.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Mette K

Dato : 20-05-02 14:10

"Jeanette" <Galantrengoring@12Mail.dk> wrote in message
[klip personlige oplysninger]
> Hold dig nu til NG Emnet og lav ikke personangreb
> det er ikke sjovt vel : (

Det dér var bestemt at gå forvidt :(

Hilsen Met

Fra : Mette K

Dato : 20-05-02 14:06

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
[klip]
> Og at slå et slag for forældres deltagelse i deres
> børns hverdag.

{{{{{klapsalve}}}}}
Det kan vi vel alle kun nikke anerkende til )))

VH Met

Fra : Robert

Dato : 16-05-02 19:14

Tak for alle jeres indslag/erfaringer, det er meget sjældent jeg benytter
dette forum, og er meget overrasket (positivt) over så mange der læser
dette.

Jeg har lige et tillægs spørgsmål;
Alle jer der har et barn der er gået om, hvilke erfaringer har i med;
eks.vis at de tidl. klassekammerater mopper/driller den der gået om.

Jeg vil lige nævne at vi også har en datter, hun går i 2 klasse, og hun
skal/skulle ikke gå om. (næsten tværdigmod).

Han er nu 6 år og 8 måneder.
Hun er nu 8 år og 10 måneder.

Robert

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 16-05-02 19:55

> Jeg har lige et tillægs spørgsmål;
> Alle jer der har et barn der er gået om, hvilke erfaringer har i med;
> eks.vis at de tidl. klassekammerater mopper/driller den der gået om.

Hej Robert !

Vores søn blev ikke drillet af sin tidligere klassekammerater. Tværtimod.
Han legede både med sine nye og tidligere klassekammerater. Efterhånden som
den nye klasse lærte hinanden bedre at kende, begyndte han, at holde sig til
dem.
Jeg tror igen, at det spiller ind, hvordan forældrene takler måden at
fortælle barnet, at det skal gå om:
Hvis forældrene tager det, som et nederlag, vil barnet også og omvendt, hvis
forældrene er positive, vil barnet også være det. : )

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Gert Philipsen

Dato : 16-05-02 20:39

> Jeg tror igen, at det spiller ind, hvordan forældrene takler måden at
> fortælle barnet, at det skal gå om:

Det er vigtigt. Et kært og nært familiemedlem skulle gå børnehaveklassen om.
I hendes univers var det nærmest en gave. Forældrenes og børnehaveklassens
holdning var: "Du for lov til at være et år mere her."

Fra : Mette K

Dato : 20-05-02 14:14

> [...]
hvis
> forældrene er positive, vil barnet også være det. : )

Tror du har fat i noget meget vigtigt her :)

VH Met

Fra : Nina Hald

Dato : 16-05-02 21:04

Hej Robert.
Jeg kom lige på en ide, prøv at spørge læreren om du må komme på besøg en
dag, så kan du måske få et indtryk af hvordan klassen fungerer og hvad det
er læreren mener din søn kan lære ved at gå om, måske finder du også på den
måde et fælles grundlag for videre samtale med læreren og din søn angående
eventuelt klasseskift.
Der er nogle der har sagt at du skal spørge din søn hvad han mener, det
synes jeg er et meget stort emne at skulle tumle med når man kun er 6 år.
Han kan ikke overskue konsekvenserne af valget endnu, men hvis du sælger
idden med endnu et år i børnehaveklassen rigtigt, skal det nok blive en
succes. Ja det er manipulation, men i mine øjne også den eneste måde at
varetage sit ansvar som forældre, at vælge for sit barn og støtte sit barn
bedst muligt.

Derudover vil jeg sige at selvfølgelig kender forældre deres egne børn
bedst, men det må vel så være læreren der bedst kender de krav der stilles
til et skolebarn, udfra deres erfaringer med skolesystemet. Og igen vil jeg
påpege at de allerfleste pædagoger og lærere har valgt deres proffesion
udfra en interesse i børn og deres opvækst og trivsel, og derfor er meget
interesserede i at hjælpe og støtte børnene mest muligt.

I min børnehaveklasse er der to børn som er blevet tilbudt at gå om, det ene
barns forældre er stadig i tvivl og har ikke informeret barnet, men det
andet barn er så lettet at hun pludselig har overskud til at lære noget nyt
og tør deltage i klassen. Hun bliver betragtet med jalousi af de andre børn,
fordi nu får hun pludselig et helt nyt sæt kammerater og lov til at blive
hos læreren, så for hende har det været det rigtige valg, og forældrene
bakker hende helt op, og det betyder alt.

Jeg er sikker på at uanset hvilke beslutning I træffer, er det vigtigste for
jeres søn at I ikke viser usikkerhed.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 16-05-02 21:14

Hej Robert

On Thu, 16 May 2002 20:14:18 +0200, "Robert" <robert@rst.dk> wrote:

> klip
>Jeg har lige et tillægs spørgsmål;
>Alle jer der har et barn der er gået om, hvilke erfaringer har i med;
>eks.vis at de tidl. klassekammerater mopper/driller den der gået om.

Jeg er kommet ind lidt sent men vores mindste kom førtst i
bh-klasse da hun var 7 1/2 fordi vi ikke mente hun var klar (hun
var/er hyberaktiv), det har været godt for hende da hun nu kun har
haft sejre (ligge i top i dansk og overmidel i matematik).

Der gik 2 børn sammen med hende som ikke ville klare at komme i 1
klasse, så de blev, og dem der så gik op var meget misundelige for de
skulle pludselig til at sidde still i næsten alle timen puha
samtidig med at de så de 2 andre var nede og lege

Så vis i også kan se problemet, det kan man jo tit, så fortæl hvor
heldig han er at måtte gå der i 2 år osv.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-05-02 23:29

"Robert" <robert@rst.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg vil lige nævne at vi også har en datter, hun går i 2 klasse, og hun
> skal/skulle ikke gå om. (næsten tværdigmod).

Hvilket får mig til at gentage, hvad en anden også
har sagt: Der er meget stor forskel på drenge og pigers
modenhed. Piger modnes for de allerflestes tilfælde
langt hurtigere end drenge, og sådan er det altså bare.

Lad ham være legebarn, så længe han vil.

Med venlig hilsen
Bodil.