Spørgsmål vedr. funktioner, og return, new~
Fra : Shade

Dato : 15-05-02 17:32

Jeg har skrevet en funktion til at sammenligne to c-strings,
jeg er så bare ikke sikker på hvordan jeg sørg for at min
funktion bool Compare() rent faktisk får de to c-strings ind
nemlig DiskWord[] og UserWord[], jeg har skrevet en funktion til at
indlaese
hver enkelt c-string men hvordan bruger jeg så min egen Compare()
bagefter?
Og hvordan kan jeg videre i programmet bruge min return? Så at
programmet
er klar over at de to c-strings ikke er ens?
Håber lige der er en der giver en newbie lidt hjælpm så jeg rent
faktisk kan
bruge mine funktioner, da jeg ikke helt har styr på det med
funktioner. Og deres syntax.

Mvh Rasmus

//funktion til at sammenligne to c-strings
bool Compare(char DiskWord[], char UserWord[])
   {
   bool TruthValue = false;
   int lUserWord, lDiskWord;
   //finder her længde af bruger password
   //samt længde af disk password
   lUserWord = strlen(UserWord);
   lDiskWord = strlen(DiskWord);

   //sammenligner her de to bestemte længder
   if(lUserWord == lDiskWord)
      {
      //sammenligner her hvert enkelt element
      //i de to arrays der har sammen længde
      for(int j=0; j<lDiskWord; j++)
         if(UserWord[j] != DiskWord[j])
            {
            TruthValue = false;
            break;
            }
         else
            {
            TruthValue = true;
            break;
            }
      }
      return TruthValue;
   }
//**********************************************

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-05-02 18:17

Jeg ville nok lave den nogenlunde på denne her måde:

bool Compare (char *DiskWord, char *UserWord) {
/* tjek om de har samme længde ... */
if (strlen (DiskWord) == strlen (UserWord)) {
for (int i=0; i<strlen (DiskWord); i++) {
if (DiskWord [i] != UserWork [i]) {
/* vi fandt 2 forskellige tegn - strengene er _ikke_ ens */
return false;
}
}; /* vi har gennemgået alle tegn, og de er alle ens. Returnér sand */
return true;
};
/* .. det har de ikke - så er de ihvert fald _ikke_ ens */
return false;
};

Der bliver funktionen kaldt med 2 pointer til strenge - der er ingen grund
til at sende hele strengen med ind i funktionen.

Fra : Benny Andersen

Dato : 15-05-02 19:44

On 15 May 2002 09:31:54 -0700, Shade <shade@my.sanguinus.com> wrote:
> Håber lige der er en der giver en newbie lidt hjælpm så jeg rent
> faktisk kan
> bruge mine funktioner, da jeg ikke helt har styr på det med
> funktioner. Og deres syntax.

Nej, ikke ud over at anbefale læsning og kodning.
(men c++ er måske en slapper, fra mere trælse eksamensstudier

Registerende, at Peter Makholms svar til dig, på samme spørgsmål d. 16/4
i d.e.p ikke har båret frugt, tvivler jeg lidt på nytten.

Jeg tillader mig dette ufaglige svar, fordi jeg ærgres når elegante
svar ikke forsøges forstået. Jeg skal gerne uddybe koden i omtalte svar.
På det interesse niveau (low level c), du beskæftiger dig, skulle du
måske hellere læse K&R end accelerated C++. Kan sikkert lånes på biblioteket.

-- Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-02 23:22

Shade skrev:

>Jeg har skrevet en funktion til at sammenligne to c-strings,

Der er et par logiske fejl i. Den grundlæggende tankegang er o.k.

>   //sammenligner her de to bestemte længder
>   if(lUserWord == lDiskWord)

Du kan forenkle programmet ved at teste modsat:

   if(lUserWord != lDiskWord) return false;

Så forlades rutinen med det vuns, og false returneres.

>      //sammenligner her hvert enkelt element
> [...]

Det går galt fordi du kun når at sammenligne ét eneste tegn. Det
er fint når du har fundet falsk - der er ingen grund til at gå
videre. Brug "return false" og blæs på både TruthValue og break.

Du skal ikke teste med else. Løkken får kun lov at terminere hvis
alle tegn er ens.

Og nu kan du måske se at du slet ikke får brug for TruthValue. Du
skal bare returnere true til sidst.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-02 06:10

Shade skrev:

>Og hvordan kan jeg videre i programmet bruge min return?

Jeg glemte det spørgsmål.

int main () {
   ... input af UserWord ...
   ... input af DiskWord ...