størrelse på skærm, prtoblemer med højden
Fra : Rasmus Agdestein

Dato : 15-05-02 17:14

Når jeg køre følgende får jeg to alertbokse, en med clientens
bredde og en med clientens højde!! Bredden virker fint, men
højden returnere værdien 0 lige meget hvad...

   function skaerm()
   {
      hojd = document.body.clientHeight;
      bred = document.body.clientWidth;
      alert ('h= ' + hojd);
      alert ('b= ' + bred);
   }

Hvad gør jeg galt??

mvh
Rasmus Agdestein

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 17:30

"Rasmus Agdestein" <rasmus@web-construct.dk> wrote in message
> Når jeg køre følgende får jeg to alertbokse, en med clientens
> bredde og en med clientens højde!! Bredden virker fint, men
> højden returnere værdien 0 lige meget hvad...

Her kører det fint,.

Er du sikker på at du ikke kalder funktionen FØR siden er indlæst?

--
Jakob Andersen

Fra : Rasmus Agdestein

Dato : 15-05-02 18:46

Ja jeg har også fået det til at køre i en test side, men hvis jeg
tilføjer doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/transitional.dtd">

Så går det galt!!! så virker højden ligepludselig ikke mere

mvh
Rasmus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-05-02 20:16

Rasmus Agdestein <rasmus@web-construct.dk> writes:

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/transitional.dtd">
>
> Så går det galt!!! så virker højden ligepludselig ikke mere

Når jeg tester din funktion, så virker hverken clientWidth eller
clientHeight hvis den kaldes før <body>tagget. Det giver jo egentlig
mening :).
Hvis jeg placerer kaldet lige efter <body>, så er begge udefinerede.
Efter <h1> er de begge definerede, men højden vokser jo længer nede
i siden kaldet foretages. Helt nede i bunden virker det lige som
at placere kaldet i <body onload=...>.

Forsøget er foretaget på Opera 6.2/WinXP, med ovenstående DOCTYPE
og en tilfældig testside.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-05-02 20:26

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@infimum.dk> writes:

> Forsøget er foretaget på Opera 6.2/WinXP, med ovenstående DOCTYPE
> og en tilfældig testside.

Til sammenligning giver Mozilla 1.0rc2 både højde og bredde som 0
også i <body onload=...>, og MSIE6 giver de symptomer du nævner
(højde=0) indtil siden er helt loadet (<body onload=...>).

Håber det hjælper på en eller anden måde (om ikke andet ved du at
det ikke virker i Mozilla :)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 22:08

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@infimum.dk> wrote in message
> Håber det hjælper på en eller anden måde (om ikke andet ved du at
> det ikke virker i Mozilla :)

Ovenstående metode skal kun bruges i IE, i andre browsere skal man bruge den
metode som javascript standarden foreskriver nemlig:

window.innerWidth og window.innerHeight

--
Jakob Andersen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 16-05-02 01:41

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Rasmus Agdestein
<rasmus@web-construct.dk> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>Så går det galt!!! så virker højden ligepludselig ikke mere

Prøv at send et link her i gruppen

har du husket

<script language="JavaScript">

</script>

rundt om din funktion?
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-05-02 03:44

Thu, 16 May 2002 02:41:28 +0200, skrev Martin Mouritzen
<martin@fez.dk>:

><script language="JavaScript">

Skal det være helt korrekt, så skal det nu om dage være
<script language="javascript" type="text/javascript">

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 07:14

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Skal det være helt korrekt, så skal det nu om dage være
> <script language="javascript" type="text/javascript">

Faktisk skal man ikke bruge language attributten.

--
Jakob Andersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-05-02 07:23

Thu, 16 May 2002 08:14:26 +0200, skrev "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk>:

>Faktisk skal man ikke bruge language attributten.

Jeg var lidt i tvivl, plejer også kun at bruge den sidste del.