Hjælp til beskrivelsen af en funktion som ~
Fra : Nicolai Jee

Dato : 15-05-02 16:11

Jeg er usikker på hvad der sker i de enkelte dele af funktionen.
jeg har skrevet en del men kunne godt bruge nogle korte
forklaringer på hvad præcist der sker i de enkelte led som ikke
står beskrevet nede under selve funktionen:

Når en person bliver oprettet som administrator så bliver der
sendt et autogeneret password til personens e-mail adresse.
Det password bliver dannet ved hjælp af denne funktion:

'******************************************
'* danner et password på intAntalTegn, dog minimum 8 tegn
'******************************************
function passGen(intAntalTegn)

randomize timer
if intAntalTegn < 8 then
intAntalTegn = 8
end if
dim strReturn, strAlt, intTegn
strReturn = ""
strAlt = "0123456789abcdefghijklmnopqrstuvwxyz"
intTegn = len(strAlt)
for i = 1 to intAntalTegn
strReturn = strReturn & mid(strAlt, (intTegn*rnd)+1, 1)
next
passGen = strReturn
end function

Strpass= (passGen(3))
Det første der sker, er at funktionens navn bliver defineret til
PassGen og værdien af funktionen er intAntalTegn. Den bliver ved
med at køre funktionen indtil at intAntalTegn er = 8.
Ved dim strReturn, strAlt, intTegn defineres de variabler som
bruges i funktionen.
strReturn tømmes for alt indhold i strReturn = ""
I strAlt = "0123456789abcdefghijklmnopqrstuvwxyz" defineres
hvilke tegn som det autogeneret password kommer til at bestå af

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 17:45

"Nicolai Jee" <DRCHAOS@jee.dk> wrote in message
> [...]
> forklaringer på hvad præcist der sker i de enkelte led som ikke
> står beskrevet nede under selve funktionen:

Jeg prøver lige at smide nogle kommentarer inline:

Function passGen(intAntalTegn)
'Vi kalder randomize med timer som seed
'for at sikre os at vi får en unik værdi
randomize timer

'Hvis parametren antal tegn er mindre end 8
'sættes den til 8
If intAntalTegn < 8 then
intAntalTegn = 8
End if

'Vi definerer vores returnvariabel og sætter den til ingenting
Dim strReturn
strReturn = ""

'Vi definerer en streng med alle de tegn som et password
'må indeholde
Dim strAlt

strAlt = "0123456789abcdefghijklmnopqrstuvwxyz"

'Vi definerer en variabel og tildeler den længden strAlt
'dvs. antal mulige tegn vi kan bruge i vores password
Dim intTegn
intTegn = len(strAlt)

'Vi definerer en variabel til at holde
'vores position i strengen
Dim intPos

'Vi kører dette loop lige så mange gange
'som der skal genereres tegn
For i = 1 to intAntalTegn
'Vi genererer et tegn mellem 1 og antallet af mulige tegn
intPos = intTegn*rnd +1
'Vi tager det tegn der står på vores position i
'strengen og lægger til vores output parameter
strReturn = strReturn & mid(strAlt, intPos, 1)
next
'Vi smider vores genererede password tilbage til funktionen
passGen = strReturn
End function

--
Jakob Andersen

Fra : Nicolai Jee

Dato : 15-05-02 20:04

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> strReturn = strReturn & mid(strAlt, intPos, 1)
> next
> 'Vi smider vores genererede password tilbage til funktionen

mange tak :)