HD-spørgsmål:
Fra : tmv

Dato : 15-05-02 13:32

Jeg er rimelig ny indenfor "gør-det-selv" PC verdenen, men kan da kende
forskel på det meste af indmaden i min PC, men bær over med mig hvis der
kommer nogle udtryk der ikke lige helt passer i det følgende:

Jeg har en 1 år gammel PC, med 1 CD-ROM drev, 1 brænder og 2 harddiske. Jeg
er bare ved at være ude i pladsproblemer på mine harddiske og vil så høre om
det er muligt at montere endnu en harddisk?
Der er ikke umiddelbart nogen "skuffe" eller tom plads til endnu en
harddisk, men kan sådanne skuffer ikke købes i "løs vægt"?
Hvis det kan lade sig gøre, hvordan skal diskene så forbindes? Lige nu
sidder min brænder på samme "flade kabel" som mit C-drev (master?) og mit
CD-rom drev sammen med den anden disk (slave?)
Hvordan skal det evt. monteres???
Udførlig forklaring vil foretrækkes, gerne her eller på mail!

Med venlig hilsen

Torben

Fra : Mogens

Dato : 15-05-02 13:39

On Wed, 15 May 2002 14:32:24 +0200, "tmv" <torvar@hotmail.com> wrote:

> [...]
>CD-rom drev sammen med den anden disk (slave?)
>Hvordan skal det evt. monteres???
>Udførlig forklaring vil foretrækkes, gerne her eller på mail!

Hvis din maskine kun har 2 IDE kontrollere, hvilket er standard på
de fleste maskiner, så kan du umiddelbart kun have 4 enheder,
altså som nu 2 diske og 2 CD drev.

Vil du have flere drev må du først investere i en ekstra IDE
kontroller som så skal sidde i en PCI slot. Den kan så styre
yderligere 4 enheder.

Placeringen af en ekstra harddisk kan godt blive et problem, men
hvis der er en ledig plads øverst ved CD drevene, så kan du få en
ramme til harddisken som passer her.
Evt kan du hænge den nye HD i elastikker istedet for en ramme.
Det har jeg selv gjort i min maskine. Det holder larmen nede.

Mvh Mogens

Fra : Kenneth Manby

Dato : 15-05-02 13:59

Det er muligt at købe en IDE-controller til PCI. Det giver mulighed for 4
ekstra IDE-enheder. Jeg mener at studiedata har en eller så kig på
edbpriser.

MVH

Kenneth Manby

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 15-05-02 14:38

tmv wrote:
> [...]
> Der er ikke umiddelbart nogen "skuffe" eller tom plads til endnu en
> harddisk, men kan sådanne skuffer ikke købes i "løs vægt"?

Hvis dit kabinet ikke har nogen tomme pladser, så skal der nyt kabinet
til. F.eks. et Chieftec.
Alternativet er at udskifte diskene med større..

> Hvis det kan lade sig gøre, hvordan skal diskene så forbindes? Lige nu
> sidder min brænder på samme "flade kabel" som mit C-drev (master?) og mit
> CD-rom drev sammen med den anden disk (slave?)

Hvis du har et bundkort som kun har standard controllere dvs. to stik
til IDE fladkabler, så kan du købe en ekstra controller, men hvis der
alligevel ikke er plads til de ekstra harddiske, så bliver det ikke aktuelt.

Et hurtigt kig på edbpriser.dk siger:

DiamondMax Plus D740X 80GB Fluid 1189 kr.

Barracuda IV 80GB 1210 kr.

begge ovenfor er med Fluid lejer, så de er praktisk taget lydløse.

Caviar WD800BB 80GB 1214 kr.

DeskStar 120GXP 80GB 1156 kr.

IBM'en er taget med, da jeg ikke har hørt om problemer med deres
120GXP-serie.

Fra : Martin K

Dato : 15-05-02 14:54

[Odense] Jens C. Hansen wrote:
> IBM'en er taget med, da jeg ikke har hørt om problemer med deres
> 120GXP-serie.

Bortset fra at IBM anbefaler ikke at lade den køre mere end fra 8-11 timer
pr. døgn!

--
Martin K