Den smarte måde at lave en dbase på?
Fra : Søren

Dato : 15-05-02 12:54

Heysa!

Det er (vist nok? :) et forholdsvis simpelt spårgsmål det her...
:)

Hvis jeg har en mængde billeder, eller skal vi ikke bare kalde
det data?, og nogle af tingene skal genbruges på mere end en
side, er det så smartest at bruge en database med en masse
tabeller, eller er det smartest at fyre dem op i hver sin dbase?

E.ks: Data A skal forefindes i Side B og C. På side C sammen med
Data B...

Forstår i hvad jeg mener?
Jeg tænker specielt på, hvor smart det er... F.eks... Hvis man
skal connecte til 2 forskellige databaser, istedet for bare en
med 2 forskellige tabeller...

Håber jeg har gjordt det tydeligt nok...??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 13:02

"Søren" <soren@andersen.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> side, er det så smartest at bruge en database med en masse
> tabeller, eller er det smartest at fyre dem op i hver sin dbase?

Det kommer an på hvilken database det er, og hvor meget data vi snakker om,
oftest er det mest praktisk at ligge dem i forskellige tabeller da dette gør
det mere ligetil at lave queries.

--
Jakob Andersen

Fra : Søren

Dato : 15-05-02 13:17

> Det kommer an på hvilken database det er,
Det er en Access.
>og hvor meget data vi snakker om,
Tjaa... rent numerisk taler vi om et sted mellem 1500 og 2500 posteringer
ialt...
I hver af de posteringer er der så et sted der ligger stien til billedet, og
et andet sted hvor der ligger alle informationer om billedet. Bestillings
nummer, farver, o.s.v... Der er typisk så meget af det, af det skal ligge i,
ja ikke som en streng... Som en note...? Hvad hedder det? Du ved hvad jeg
mener... :)
> oftest er det mest praktisk at ligge dem i forskellige tabeller da dette gør
> det mere ligetil at lave queries.
Det var også det jeg mente... Men lad os nu lige høre dit svar efter du fik de
andre oplysninger... :)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 13:22

> Det er en Access.

Surt

> [...]
i,
> ja ikke som en streng... Som en note...? Hvad hedder det? Du ved hvad jeg

Så vil jeg ikke vurdere det som noget problem, men det afhænger stadig af
hvor tit der skal opdateres, hvor tit dataene bruges.

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 15-05-02 13:05

Søren wrote:
> [...]
> side, er det så smartest at bruge en database med en masse
> tabeller, eller er det smartest at fyre dem op i hver sin dbase?

Du skal overveje om billederne (når det er den slags data) skal ligge i
selve databasen. I hvert fald en Access-base bliver hurtigt tung som en
middelstor elefant hvis der er billeder i den.

VH
Peter

Fra : Søren

Dato : 15-05-02 13:27

> Du skal overveje om billederne (når det er den slags data) skal ligge i
> selve databasen. I hvert fald en Access-base bliver hurtigt tung som en
> middelstor elefant hvis der er billeder i den.

Det gør de heldigvis heller ikke... :) Det er kun deres sti der ligger
der...
Men det var vist mig der udtrykte mig ret upræcist... :)

Fra : Lasse Sørensen

Dato : 15-05-02 13:43

Hej

Jeg vil nok lige spørge om du har mulighed for at benytte en
anden databse. For som der er sagt før kan en access hurtig blive
tung, og med det antal poster du har kan det blive et helvede at
skifte databse nr den bliver for langsom.

Jeg havde selv en access db til at starte med, med ca. 5 poster i
og da jeg udskiftede den til en mySQL blev min side mærkbart
hurtigere.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 13:55

"Lasse Sørensen" <info@panzernet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil nok lige spørge om du har mulighed for at benytte en
> anden databse. For som der er sagt før kan en access hurtig blive
> tung

Med 1500 - 2500 poster skulle en access da ikke blive tung hvis man har et
fornuftigt Databasedesign.

Begrænsningen opstår hvis der er mange der skal lave UPDATEs, INSERTs og
DELETEs i databasen da en access databasen kun kan "betjene" en
skriveoperation ad gangen.

> og med det antal poster du har kan det blive et helvede at
> skifte databse nr den bliver for langsom.

Hvorfor er det et helvede at skifte database?

> Jeg havde selv en access db til at starte med, med ca. 5 poster i
> og da jeg udskiftede den til en mySQL blev min side mærkbart
> hurtigere.

Og du er sikker på at dit problem ikke lå i din "omgang" med connections
osv?

--
Jakob Andersen

Fra : Søren

Dato : 15-05-02 14:00

> [...]
> Begrænsningen opstår hvis der er mange der skal lave UPDATEs, INSERTs og
> DELETEs i databasen da en access databasen kun kan "betjene" en

Okay... Her er det så at jeg, som en erklæret dbase n00b siger: "Huh?" ;)
Ihvertfald, så skal du fordele disee 2500 poster over ca. 8 tabeller - nogle
størrer end andre! Derudover sker der intet fancy med den dbase... Jeg får
den bare til at udskrive hhv. stien til billedet, og informationerne for alle
billeder på en bestemt side... Det kan være at jeg senere laver noget med man
kan opdatere det fra hjemmeside af, men indtil videre bliver det i selve
dbasen man skriver nyt til og retter, o.s.v...

- Søren