MSSQL 2k: generering af hash-værdi
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-02 11:35

Jeg skal have lavet et system, der kan sende nogle tusinde unikke emails
ud til en lige så lang række medlemmer. Jeg har i den forbindelse kigget
på SPen xp_sendmail, som jeg regner med kan klare det jeg gerne vil.

Min tanke er følgende:

Jeg laver en SP, der trækker nogle data ud fra min database. Disse data
gennemløbes og for hver record kaldes xp_sendmail, der sender en unik
email ud for hver record.

Lyder det som en rimelig tilgang til det ?

Og: i forbindelse med afmelding at nyhedsbrevet, så skal det være muligt
at afmelde det direkte fra den modtagne email. Til dette skal jeg bruge
en hashværdi, der medsendes. Men hvordan laver jeg den ? Kan det lade sig
gøre at gøre det direkte fra min egen SP - evt ved kald af et installeret
COM-object på serveren ?

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 12:02

"Jesper Stocholm" <spam200204@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have lavet et system, der kan sende nogle tusinde unikke emails
> ud til en lige så lang række medlemmer. Jeg har i den forbindelse kigget
> på SPen xp_sendmail, som jeg regner med kan klare det jeg gerne vil.

Og du har fået xp_sendmail til at fungere?

Mine oplevelser med xp_sendmail rent hastighedsmæssigt(og
installationsmæssigt) er ikke alt for gode, faktisk har jeg bedre erfaringer
med at bruge denne xp:

http://www.sqldev.net/xp/xpsmtp.htm

Og der skulle gerne i næste version komme understøttelse for "Query based
emailing".

> Og: i forbindelse med afmelding at nyhedsbrevet, så skal det være muligt
> at afmelde det direkte fra den modtagne email

Du beder vel brugerne om at svare på emailen med "Afmeld" eller lignende i
subject, du kan så bruge løbende vha. et Job køre en procedure der gør brug
af "xp_findnextmsg" til at løbe igennem beskeder og tester vha.
"xp_readmail" om subject er "Afmeld". Hvis det er fjerner du emailen der
står i headeren fra databasen og sletter derefter emailen med
"xp_deletemail"

Er det det du mener?

PS: Jeg er ikke meget inde i SQL Mail, så tag mine ord med forbehold, da der
er stor chance for jeg tager fejl

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 12:20

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> Er det det du mener?

Flot Jakob, lær dog at læse spørgsmålet.

Nå, men måske kan denne her hjælpe dig:
http://www.inquiry.com/techtips/thesqlpro/10min/10min0400.asp
--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-02 12:24

Jakob Andersen wrote in news:abtf7h$g56$1@sunsite.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam200204@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og du har fået xp_sendmail til at fungere?

nej ... men jeg har fundet den på min server og forsøgt at køre den med
en resulterende "Access denied"-fejl ... men det er vel blot et spg om at
trykke på de rigtige knapper :)

> Mine oplevelser med xp_sendmail rent hastighedsmæssigt(og
> installationsmæssigt) er ikke alt for gode, faktisk har jeg bedre
> erfaringer med at bruge denne xp:
>
> http://www.sqldev.net/xp/xpsmtp.htm

ok ... den vil jeg lige kigge på ...

> [...]
> beskeder og tester vha. "xp_readmail" om subject er "Afmeld". Hvis det
> er fjerner du emailen der står i headeren fra databasen og sletter

nej ... det havde jeg ikke lige overvejet. Jeg havde faktisk regnet med,
at der skulle stå et link i emailen, der viser hen til vores website og
sletter brugeren. Men jeg kan godt se, at din foreslåede løsning vil
betyde, at jeg ikke får brug for at lave en hash-værdi i emailen.

> PS: Jeg er ikke meget inde i SQL Mail, så tag mine ord med forbehold,
> da der er stor chance for jeg tager fejl

:)

Jeg kan godt se, at jeg forsøger at bruge xp_sendmail "omvendt", da den -
så vidt jeg kan se - er lavet til at sende resultatet af en forespørgsel
til en (række) brugere . hvor det jeg gerne vil er at bruge den til at
sende en (unik) email til (hver record i) resulatet af en forespørgsel.

Jeg har adgang til CDONTS, .Net, JMail og vist nok også nogle andre mail-
komponenter. Jeg har endvidere overvejet at lave det i .Net (C#), da
koden derved jo kompileres og derfor bliver "mere nem at have med at
gøre" end et script.

... kort sagt: jeg er åben for forslag ... :)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-02 13:00

> nej ... men jeg har fundet den på min server og forsøgt at køre den med
> en resulterende "Access denied"-fejl ... men det er vel blot et spg om at
> trykke på de rigtige knapper :)

Jeg havde i sin tid mange og store problemer med at få det til at fungere,
SQL serveren skal have adgang til en MAPI klient, hvis du bruger SQL2k så
kan denne kun bestå i at installere (en lille del af) outlook på server.
Dette går også fint nok hvis man har Outlook 2000 men hvis man som oshar
Outlook 2002 (Office XP) har man et problem da MAPI kører inde i Outlook og
derfor skal outlook-klienten være startet før at du kan benytte
MAPI-klienten, og da man når man åbner outlook låser sin PST-fil kan man
ikke benytte MAPI klienten fra SQL serveren, smart ikke

Dette resulterer i at du fint kan bruge xp_sendmail osv. så længe outlook er
lukket men de vil først blive sendt når outlook åbnes, hvilket resulterer i
at man ikke kan bruge xp_sendmail.

(Det skal dog siges at ovenstående er noget lettere hvis man enten har
Outlook 98 eller 2000, eller hvis man bruger en Exchange konto istedet for
en POP3/SMTP konto)

Links til lejligheden:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q263556>
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q281293>
<http://www.sqlteam.com/item.asp?ItemID=401>
<http://dbforums.com/archive/70/2002/02/2/287160>

> Jeg har adgang til CDONTS, .Net, JMail og vist nok også nogle andre mail-
> komponenter.

Dem kan du jo evt. også kalde fra en sp:
<http://www.sqlteam.com/item.asp?ItemID=5003>

Jeg har endvidere overvejet at lave det i .Net (C#), da
> koden derved jo kompileres og derfor bliver "mere nem at have med at
> gøre" end et script.

Hvis du laver det i .NET vil jeg anbefale dig at lave det så du stiller dine
mails i køen så du ikke skal lade scriptet stå og vente på at alt er sendt.
Dette kan JMail også, så skal du blot kigge på "lazysend" som du nok også
med fordel kunne bruge hvis du implementerer denne i en SP

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 11:40

> [...]
> ud til en lige så lang række medlemmer. Jeg har i den forbindelse kigget
> på SPen xp_sendmail, som jeg regner med kan klare det jeg gerne vil.

Jeg er lidt nysgerrig, hvad blev din løsning?

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 11:40

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-05-02 16:43

Jakob Andersen wrote in news:ac02k9$5ju$1@sunsite.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam200204@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg er lidt nysgerrig, hvad blev din løsning?

jeg er ikke kommet videre siden da. Jeg er stødt ind i nogle
data-kvalitets problemer, som jeg gerne vil løse inden jeg begynder at
spytte emails ud til højre og venstre. [1]

:)

.... jeg tror dog, at det ender med en SP, der via noget trigger-halløj
eksekveres samt bruger JMail til at sende disse emails ud.

[1] Hvornår begynder folk at lære, at kun "valide" data bør puttes i en
database ... samt at man skal passe på med at blande nøgler og semantik
sammen ... :)