Danske bogstaver med setlocale
Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 15-05-02 10:59

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-05-02 11:14

Kaare Brandt Petersen <kaare@fys.ku.dk> writes:

>    man setlocale

Giver dig formodentlig manualsiden for C-funktionen setlocale, men du
prøver tilsyneladende at skrive noget med tcsh.

Prøv 'setenv LC_CTYPE da_DK.iso8859-1'

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 21-05-02 10:51

Peter Makholm wrote:

> Giver dig formodentlig manualsiden for C-funktionen setlocale, men du
> prøver tilsyneladende at skrive noget med tcsh.
>
> Prøv 'setenv LC_CTYPE da_DK.iso8859-1'

Du havde ret - og nu virker det fra visse terminaler. Tak :)

Men hvorfor kun visse? Hvor mange faktorer har indflydelse på hvordan
danske bogstaver opg andre specialtegn bliver vist?

Hilsen Kaare
--
Kaare Brandt Petersen
http://bifrost.netcetera.dk

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-05-02 11:19

Kaare Brandt Petersen skrev:

> Men hvorfor kun visse? Hvor mange faktorer har indflydelse på hvordan
> danske bogstaver opg andre specialtegn bliver vist?

Et indlysende krav er at terminalen skal have (adgang til)
skriftsnit med danske tegn.

Tekstterminaler kan vist almindeligvis kun arbejde med et
skriftsnit, som systemadministratoren skal indlæse.

På X terminaler er jeg ikke klar over om det er X-serveren
eller klientprogrammerne der skal have adgang til
skriftsnittene. I betragtning af at ideen med X er at
klientprogrammerne ikke skal bekymre sig om detaljerne ved
den grafiske terminal, er det nok X-serveren der skal have
skriftsnittene liggende.

Jacob
--
"Only Hogwarts students really need spellcheckers"
-- An anonymous RISKS reader