rykfiskeri?
Fra : lars.groennegaard@Dr~

Dato : 15-05-02 10:44

Hvad er det helt præcis rykfiskeri indebærer - man vil jo nødigt være
på kant med loven.

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-02 10:56

<lars.groennegaard@DropThisget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det helt præcis rykfiskeri indebærer - man vil jo nødigt være
> på kant med loven.

mon ikke det konflikter med dyreværnsloven ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-05-02 12:07

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3ce2309f$0$78779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> <lars.groennegaard@DropThisget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> mon ikke det konflikter med dyreværnsloven ?

Man er i konflikt med en bekendtgørelse til fiskeriloven.

§ 1. Udover de i lovens § 29 nævnte redskaber og fangstmetoder må følgende
ikke anvendes:
1) Fiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri).

Jeg tror nu snarere Jesper mente hvad der betegnes som rykfiskeri.
Der har været mange diskussioner om hvad der er rykfiskeri, og hvad der ikke
er, men på hornfiskeområdet er det vist helt klart, at hvis man trækker en
pirk med store trekroge gennem stimen, så er det rykfiskeri.

Jeg hælder til den definition, at rykfiskeri er fiskemetoder hvor
sandsynligheden for at fange fisk der ikke er kroget i munden er for stor.
Så jeg medregner også bulefiskeri efter torsk til rykfiskeri.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Martin Harregaard

Dato : 15-05-02 13:05

Hej NG.

Alex Linaa skriver om bulefiskeri... Hvad er det?

Martin

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 15-05-02 13:17

"Martin Harregaard" <Dalmose@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hej NG.
>
> Alex Linaa skriver om bulefiskeri... Hvad er det?

Fiskeri efter torsk på de hersens havture - der benyttes ekkelod, så
"torskebulerne" kan lokaliseres.

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Besøg Danmarks mest aktive forum for lystfiskeri:

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-05-02 14:50

"Martin Nystrup Rasmussen" <nystrup@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Harregaard" <Dalmose@tdcadsl.dk> wrote in message

> Fiskeri efter torsk på de hersens havture - der benyttes ekkelod, så
> "torskebulerne" kan lokaliseres.

Torskene står i gydetiden i store stimer, eller "Buler".
Det er der nogle turbåde der udnytter med deres ekkolod, og så kan
"fiskerne" hive deres 500 grams pirke op og ned gennem stimen. Der er næsten
gevinstgaranti hvis man rammer en stor bule, men en næsten lige så stor
garanti for at kroge de fleste af fiskene alle andre steder end i munden.

vh
Alex Linaa

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-02 08:02

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> stjal båndbredde med følgende:

> [...]
> næsten gevinstgaranti hvis man rammer en stor bule, men en næsten
> lige så stor garanti for at kroge de fleste af fiskene alle andre

Hvad bygger du dog den ualmindelige tåbelige påstand på? Har du
dokumentation for det? Hvornår har du sidst _selv_ været med på en
buletur. Ni ud af 10 torsk, jeg fanger (og ser fanget) på buleture, er
rene "bidere". Prøv nu at se lidt ud over egen næsetip og glem
fordommene lidt, selvom det kan være svært en gang imellem. Desuden er
torsken jo nok ret ligeglad, om det bliver kroget det ene eller det
andet sted, eller om det er Hr. Linaa eller Hr. Bruun, der står i den
anden ende, når den siger farvel til denne verden.

--
-Jens B.

Fra : Mich@el

Dato : 16-05-02 09:48

Hej Jens.

Jens Bruun wrote:

> [...]
> dokumentation for det? Hvornår har du sidst _selv_ været med på en
> buletur. Ni ud af 10 torsk, jeg fanger (og ser fanget) på buleture, er

Det er måske fordi du ikke rykfisker, men det er der altså mange der gør.

> [...]
> andet sted, eller om det er Hr. Linaa eller Hr. Bruun, der står i den
> anden ende, når den siger farvel til denne verden.

Sikke en holdning at have til sin hobby.

Michael

Fra : Brian

Dato : 15-05-02 14:53

Ja især på Øresund om vinteren, når torskene ikke selv bider på krogen

Mvh. Brian

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 15-05-02 15:03

Ja Torsken, har som få ingen fredning. (Det er måske bla. derfor der
begynder at være mangel på dem.) (

Mvh

/Flemming
Save the worms, use á fly.

"Brian skrev

Fra : Rolfen

Dato : 19-05-02 03:41

Flemming där är något i vad du säger. Det är en mycket känslig fråga som
togs upp i Svensk sportfiskegrupp för ett tag sedan där undertecknad blev
kallad idiot.Men en sak är klar att torskfisket är sämmre nu än förr i
Sundet och blir ju inte bättre av att man tar bort dom stora honor som skall
producera fler yngel.Sen kommer det alltid att finnas folk som rättfärdigar
sitt sätt att fiska på det kommer vi aldrig bort i från.Men i en
diskussitionsgrupp måste det väl finnas utrymme att ställa frågor utan att
man skall bli påhoppad och kallad idiot eller?

Fra : Mich@el

Dato : 15-05-02 15:24

Hejsa.

"Christian B. Andresen" wrote:

> mon ikke det konflikter med dyreværnsloven ?

I vores fiskeklub betyder det ti kolde i røven ud af klubben.

Rykfiskeri er noget forbandet svineri. !!!!!!!!!!!

Mvh.
Michael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-02 15:42

"Mich@el" <mick@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

> I vores fiskeklub betyder det ti kolde i røven ud af klubben.
>
> Rykfiskeri er noget forbandet svineri. !!!!!!!!!!!

Det er en fin holdning at have. Man går jo heller ikke langs Gudenåen og
fanger ørreder med elektrofiskeri.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Søren

Dato : 15-05-02 18:36

On Wed, 15 May 2002 16:42:02 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>Det er en fin holdning at have. Man går jo heller ikke langs Gudenåen og
>fanger ørreder med elektrofiskeri.

Det er også sk..e besværligt at slæbe hele grejet derudaf ))))

Søren

Nørrrrrebro

Fra : Søren

Dato : 15-05-02 18:35

On Wed, 15 May 2002 16:23:55 +0200, "Mich@el" <mick@post5.tele.dk>
wrote:

>I vores fiskeklub betyder det ti kolde i røven ud af klubben.
>
>Rykfiskeri er noget forbandet svineri. !!!!!!!!!!!

Jeg har et spørgsmål her:

Er det så ikke også rykfiskeri at:

Spinnefiske ( jeg får ind i mellem fejlkrogede fisk)
Pilke (både med pirk alene, og med ophænger / forfang)
Dørge
og sågar har jeg på spinneflue i Mörrum vundet en fejlkroget (der dog
efter regler for Mörrum blev genudsat ;-( )

Eller sagt på en anden måde, alt andet end bundtackle fiske

Jeg ved at dette er provokerende skrevet, men med så skråsikre
"udtalelser" jeg læser fra nogle her i NG skal man vel være milimeter
retfærdig, eller hur ??

Min definition på rykfiskeri er meget i tråd med bulefiskeri er
decideret rykfiskeri, hvorimod de ovenstående er fiskenes uheld.

Søren

Nørrrrebro

Fra : Mich@el

Dato : 16-05-02 00:02

Hej Søren.

"Søren" wrote:

> [...]
>
> Min definition på rykfiskeri er meget i tråd med bulefiskeri er
> decideret rykfiskeri, hvorimod de ovenstående er fiskenes uheld.

Helt enig, fejlkrogede fisk forkommer af og til.

Mvh.
Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-02 07:58

Søren <Sidewind@get2net.dk> stjal båndbredde med følgende:

> [...]
>
> Min definition på rykfiskeri er meget i tråd med bulefiskeri er
> decideret rykfiskeri, hvorimod de ovenstående er fiskenes uheld.

Hold k*ft hvor er I alle dog ulideligt frelste. Så længe folk fisker af
rekreative grunde og ellers overholder gældende lovgivning, så kan I
sgu' ikke tillade jer at nedsætte jer som dommere over, hvad der er
politisk korrekt og politisk ukorrekt lystfiskeri. Der er den samme snak
hver gang talen falder på farvede fisk, undermålere, fiskemetoder og
fritidsfiskere. Pas nu bare jeres egen hobby, og lad andre om at dyrke
_deres_ hobby på _deres_ måde. Der er ved gud plads til os alle (ja,
også til bulefiskeren, rykfiskeren, fluefiskere, fritidsfiskeren osv.
osv. osv.).

--
-Jens B. (Der er dødtræt af at høre på frelste lystfiskere)

Fra : Sune

Dato : 16-05-02 08:22

"Jens Bruun" <jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> skrev i en meddelelse
[cut]
> [...]
> _deres_ hobby på _deres_ måde. Der er ved gud plads til os alle (ja,
> også til bulefiskeren, rykfiskeren, fluefiskere, fritidsfiskeren osv.

Jeg ser det nu snarere som en sundhedstegn, at vi lystfiskere har en åben
debat om, hvordan vi vil være med til at forvalte naturen. Det kan godt være
at folk bliver lidt frelste ind i mellem, men sådan er det i enhver debat.
Det må man tage med.

Skal vi bare være ligeglade med "farvede fisk, undermålere, fiskemetoder og
fritidsfiskere" og bare lade være med at have en holdning til tingene ? Det
ville i mine øjne være at stikke halen mellem benene og flygte fra sit
ansvar.

mvh
Sune

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-02 08:43

Sune <hodal@hotmail.com> stjal båndbredde med følgende:

> [...]
> kan godt være at folk bliver lidt frelste ind i mellem, men sådan er
> det i enhver debat. Det må man tage med.

Jeg synes nu ikke, debatten er særlig åben. Der er f.eks. ikke megen
naturforvaltning involveret i begrebet "rykfiskeri". Ellers er jeg enig
med dig i, at vi selvfølgelig skal vedblive med at debattere.

> [...]
> fiskemetoder og fritidsfiskere" og bare lade være med at have en
> holdning til tingene ? Det ville i mine øjne være at stikke halen

Nope, vi skal da selvfølgelig have en holdning til tingene, men når man
reagerer pr. automatik med en politisk korrekt holdning, hver gang
bestemte emner bringes på banen, så er det svært at tage det alvorligt.
Mange lystfiskere er bange for at give udtryk for andre holdninger, end
dem, der er "de rigtige" (som formuleret af den selvbestaltede elite) og
så har vi da et problem. Mange får aldrig lov til selv at sætte sig ind
i tingenes tilstand og danne sig en egen mening, fordi man tromles ned
af "de frelste". Mange lystfiskere bedriver deres fiskeri med dårlig
samvittighed, fordi de ofte føler, at de overtræder nogle spilleregler,
der er besluttet af andre.

Udgangspunktet må være, at alle former for lystfiskeri er 100% OK, så
længe gældende lovgivning og evt. lokale bestemmelser overholdes. Ingen
hellige køer. Færdig-punktum!

--
-Jens B.

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-05-02 11:03

> Jeg synes nu ikke, debatten er særlig åben. Der er f.eks. ikke megen
> naturforvaltning involveret i begrebet "rykfiskeri". Ellers er jeg enig
> med dig i, at vi selvfølgelig skal vedblive med at debattere.

Nej netop ikke!! - Ordet "Rykfiskeri" har af gode grunde en negativ ladning.

> Nope, vi skal da selvfølgelig have en holdning til tingene, men når man
> reagerer pr. automatik med en politisk korrekt holdning, hver gang
> bestemte emner bringes på banen, så er det svært at tage det alvorligt.

Hvis du med politisk korrekt mener at overholde gældende lovgivning i
landet, så har du ret.
Hvis du har svært ved at tage gældende lovgivning alvorligt, er det dig der
har et problem.

> [...]
> så har vi da et problem. Mange får aldrig lov til selv at sætte sig ind
> i tingenes tilstand og danne sig en egen mening, fordi man tromles ned

"De frelste" er altså dem der har gidet sætte sig ind i lovgivningen på
området, inden man farer ud og hærger til højre og venstre?
"Vores mening" er ret ligegyldig hvis den er i modstrid med lovgivningen, i
hvert tilfælde i den direkte udøvelse af vores hobby.
Man kan så debattere om det skal laves om, hvilket dette forum er ganske
godt til. Men ret beset synes jeg det er dig der tromler frem med
forudfattede meninger, og manglende tolerance over for andres.

> Mange lystfiskere bedriver deres fiskeri med dårlig
> samvittighed, fordi de ofte føler, at de overtræder nogle spilleregler,
> der er besluttet af andre.

Den må stå for din egen regning, for jeg kan ikke genkende eet ord af det!

> Udgangspunktet må være, at alle former for lystfiskeri er 100% OK, så
> længe gældende lovgivning og evt. lokale bestemmelser overholdes. Ingen
> hellige køer. Færdig-punktum!

Jamen rykfiskeri er IKKE tilladt - Så hvad slår du dig i tøjeret over?

Hvis f.eks. DN satte fokus på bulefiskeri, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl
om at det ville blive nævnt i et nyt cirkulære til loven. Og lur mig om det
ikke ville ramme al pirkefiskeri efter torsk, når de nu er i gang?
Vi er en minorietet der lever på resten af befolkningens nåde, og resten af
befolkningen har (heldigvis) fået kraftige naturbevarelsesbriller på. Så må
vi s'gu feje for egen dør, så en tåbelighed som bulefiskeri ikke skal have
ødelæggende virkning på resten af lystfiskeriet.

Og for the record: Jeg HAR altså været med på en turbåd, og det var både
første og sidste gang.
Det kan vel bedst beskrives som "et gigantisk svineri". Og hvis andre
faktorer end at sænke en pirk ned i hovedet på torsken var indblandet, så
ville 90% af de tilstedeværende aldrig have fanget noget - men de krogede på
livet løs i siden, ryggen, og sågar halen på talrige torsk. BWADR!
Har tillige set en fjernsynsudsendelse om samme, og der var situationen ikke
et hak bedre.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-02 11:56

> [...]

> landet, så har du ret.
> Hvis du har svært ved at tage gældende lovgivning alvorligt, er det

Sig mig lige, er det fordi, du ikke ønsker at læse, hvad jeg skriver?
Jeg gentager da gerne, hvad jeg skrev i sidste indlæg: "Udgangspunktet
må være, at alle former for lystfiskeri er 100% OK, så længe gældende
lovgivning og evt. lokale bestemmelser overholdes". Hvordan du kan få
det til, at jeg har svært ved at tage gældende lovgivning alvorligt, ja
det er mig en gåde.

> "De frelste" er altså dem der har gidet sætte sig ind i lovgivningen
> på området, inden man farer ud og hærger til højre og venstre?

Nej, det var sådan set ikke det, jeg mente med "de frelste". Med "de
frelste" mener jeg der personer, der opkaster sig til moralske dommere
over andres måde at bedrive deres hobby på - OG JEG FORUDSÆTTER STADIG,
AT VI ALLE OVERHOLDER GÆLDENDE LOVE OG REGLER!

> "Vores mening" er ret ligegyldig hvis den er i modstrid med
> lovgivningen, i hvert tilfælde i den direkte udøvelse af vores hobby.

Ja, men det var sådan set heller ikke det, jeg gav udtryk for.

> Man kan så debattere om det skal laves om, hvilket dette forum er
> ganske godt til. Men ret beset synes jeg det er dig der tromler frem
> med forudfattede meninger, og manglende tolerance over for andres.

Min grundlæggende holdning er (for nu at tage den igen): Hvad folk
foretager sig, er deres egen sag, sålænge gældende lovgivning og evt.
lokale bestemmelser overholdes. Jeg kunne ikke drømme om at blande mig
i, om den ene eller anden form for lystfiskeri er mere eller mindre
rigtig.

> Den må stå for din egen regning, for jeg kan ikke genkende eet ord af
> det!

Nå.

F.eks. dine fortolkninger i et tidligere indlæg, hvor du bl.a. skrev:

> [...]

> kraftige naturbevarelsesbriller på. Så må vi s'gu feje for egen dør,
> så en tåbelighed som bulefiskeri ikke skal have ødelæggende virkning

Hvad bygger du dog den påstand på? Du mener altså, at bulefiskeri alene
er tilladt, fordi resten af befolkningen (og DN) og ved, hvad der
foregår? Og nej, jeg lever sgu' ikke på andres nåde. Jeg har mine
rettigheder og den her debat har _intet_ med naturbevarelse at gøre.

> [...]
> på talrige torsk. BWADR! Har tillige set en fjernsynsudsendelse om
> samme, og der var situationen ikke et hak bedre.

Jamen så skal du da bare holde dig væk og lade andre, der ikke har din
opfattelse, nyde deres hobby i fred.

--
-Jens B.

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-05-02 12:56

> [...]
> lovgivning og evt. lokale bestemmelser overholdes". Hvordan du kan få
> det til, at jeg har svært ved at tage gældende lovgivning alvorligt, ja

Citat fra dine egne indlæg:
-----
[...]

---------

Det synes jeg ikke afspejler nogen tagen gældende lovgivning alvorligt,
eller nogern former for fiskeetik for den sags skyld.

> [...]
> lokale bestemmelser overholdes. Jeg kunne ikke drømme om at blande mig
> i, om den ene eller anden form for lystfiskeri er mere eller mindre

Den har du da lov til at have. Men dette er et DEBATFORUM, så du kan da ikke
forvente at alle er enige, og ingen tager til genmæle.
Men du blander dig jo alligevel i, at du synes at rykfiskeri på bulerne er
rigtig, så drømmen afspejler ikke helt virkeligheden.

> [...]

> stor.
> Så jeg medregner også bulefiskeri efter torsk til rykfiskeri."

Jamen hov!!!!
Det var jo blot min mening, og den har jeg vel ret til?
Du skal da være velkommen til at argumentere imod, så skal jeg gerne tage
det seriøst. Det kan jeg altså ikke med sådan en forudindtaget svada du
hidtil har leveret. Gå efter bolden, og ikke manden.

> Hvad bygger du dog den påstand på? Du mener altså, at bulefiskeri alene
> er tilladt, fordi resten af befolkningen (og DN) og ved, hvad der
> foregår?

Hvis en eller anden gut ved DN får drejet den offentlige debat hen på, at
det er synd for torskene at vi står og river dem ud af vanden lige når de
skal til at forplante sig, så ved du lige så godt som jeg hved der sker.
"Hullet" bliver lukket så snart som muligt.

> Og nej, jeg lever sgu' ikke på andres nåde. Jeg har mine
> rettigheder og den her debat har _intet_ med naturbevarelse at gøre.

Dine rettigheder lever ikke længere end til en magtfuld organisation som DN
får presset en lovændring igennem. Og hvis du agiterer på den måde skyder du
blot dig selv (og vi andre) i foden.

> Jamen så skal du da bare holde dig væk og lade andre, der ikke har din
> opfattelse, nyde deres hobby i fred.

Jamen jeg kunne da heller ikke drømme om at sætte mine ben på en turbåd på
Øresund igen.
Men det ændrer ikke ved at jeg synes fiskeriet er noget svineri, og at de
der dyrker det absolut ikke skal have lov til at dyrke rykfiskeri i fred.

/Alex

Fra : Søren

Dato : 26-05-02 22:55

On Thu, 16 May 2002 13:55:45 +0200, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com>
wrote:

Der blev skrevet:

> [...]
>skal til at forplante sig, så ved du lige så godt som jeg hved der sker.
>"Hullet" bliver lukket så snart som muligt.

Jeg ville sgu da også blive sur hvis jeg fik en krog i r*ven lige
inden jeg skulle til at lægge klatten. Ville du ikke ???

Søren

Nørrrrrebro

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-05-02 09:09

"Søren" <Sidewind@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville sgu da også blive sur hvis jeg fik en krog i r*ven lige
> inden jeg skulle til at lægge klatten. Ville du ikke ???

*LOL* - Jo!!!

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-05-02 09:12

Fra : Mich@el

Dato : 16-05-02 09:52

Gej.

Jens Bruun wrote:

> [...]
> sgu' ikke tillade jer at nedsætte jer som dommere over, hvad der er
> politisk korrekt og politisk ukorrekt lystfiskeri.

Selvfølgelig kan vi det. Rykfiskeri er og bliver noget forbandet svineri.

> [...]
> --
> -Jens B. (Der er dødtræt af at høre på frelste lystfiskere)

Tjaaa, det er jo dit problem at du ikke kan tåle at høre om andre der har en
holdning til deres hobby.

Michael

Fra : Brian

Dato : 16-05-02 09:52

Puuha, sikke dog en gang l... !
ja det mener jeg!
problemet ville nok ikke være så stort i mine øjne, hvis ikke jeg lige kom
til at tænke på de fisk der ikke kom på land , du ved, dem hvor f.eks. bugen
er blevet revet op på grund af trekroge og lignende "fikse arrangementer",
som så enten skal leve med skaderne eller dør pga. de samme

Ang. dokumentation, så mener jeg det var sidste år der kørte en undersøgelse
på opasia omkring emnet.

Og så er der liiige en anden detalje vi ikke må glemme, den kan jægerne
snakke med om. den almene befolknings syn, på rekrativt fiskeri, det bliver
absolut ikke forbedret når de ser fisk (eks. Torsk fra øresund), enten på
havnen eller i tv hvor bugen bærer tydeligt præg af mødet med en stor
tre-krog
og holdningen kan være negativ nok i forvejen, vi risikerer jo også at de
"kære" politikere kaster deres klamme øjne på vores hobby, og pålægger den
yderligere begrænsninger

Selvfølgelig kan man komme til at fejlkroge en fisk, men bevidst RYKFISKERI,
det er efter min opfattelse noget forbandet svineri

Mvh. Brian (den frelste)

Ps Kære J.B. hvis du er træt af at høre på "frelste"(læs ansvarsbevidste)
lystfiskere, så lad dog være med at kigge i NG

Fra : Søren

Dato : 26-05-02 22:45

On Thu, 16 May 2002 08:57:42 +0200, "Jens Bruun"
<jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> wrote:

> [...]
>_deres_ hobby på _deres_ måde. Der er ved gud plads til os alle (ja,
>også til bulefiskeren, rykfiskeren, fluefiskere, fritidsfiskeren osv.

Undskyld svartiden, adsl er ikke altid stabil, men læg venligst mærke
til ironien, da jeg selv mener at jeg er "frisindet" tillod jeg mig at
skrive som jeg gjorde, og var godt klar over at der kom svar

Søren

Nørrrrrebro

Fra : Magnus Harkjær

Dato : 15-05-02 17:39

Jeg vil mene det kan kaldes rykfiskeri hvis du bruger en kæmpe pirk med et
langt makrelforfang på og håber på at "ramme" en stime, desuden er glæden
ved at fange en fisk "rigtigt" 100x større.

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 16-05-02 07:11

Det kommer helt an på hvor sulten man er!

K.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 17-05-02 08:35

For at give den afsporede debat en ny vinkel.

Hvorfor er det ikke velset at fange ørreder på gydepladsen, når man fanger
hornfisk, sild, og torsk medens de gyder?

rent bortset fra lovgivningen.

Hvorfor er det ikke velset at hjemtage en nedfaldsørred? Der er jo en ret
stor sandsynlighed for at den bliver spist eller på anden måde dør inden
næste gydning. Egentlig er det jo netop de fisk der har det mindste
,,gydepotentiale"

Er laksefisk hellige køer?

mvh

Erik Breum Petersen