Skoleholder igen
Fra : Per Nielsen

Dato : 15-05-02 07:50

Hej
Prøver engang til om der er nogen der kender til bøger med fortegnelser over
skolelære i 1700 tallet, har prøvet H.Friis -Petersens bøger som er gode og
letlæselige , men desværre var der ingen gevinst, håber der er andre bøger
med fortegnelser over lærer.
--
MVH.
Per Nielsen

Fra : Ove Kühn

Dato : 15-05-02 19:24

For Fyns Stift: K. Bang Mikkelsen: Degne og skoleholdere samt kateketer ,
klokkere og roganister i Fyns Stift indtil 1814.
Sjælland: Bl. a. Johs. C. Jessen: V. og Ø. Flakkebjerg Herreders
Skolehistorie
Tilsvarende findes sikkert for andre egne af landet
Venlig hilsen

--
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Henning Christensen

Dato : 16-05-02 06:29

> [...]
som er gode og
> letlæselige , men desværre var der ingen gevinst, håber der er

Det fremgår ikke hvilken del af landet, der har din interesse,
men
kender du _Sjællands Stifts Degnehistorie_ fra 1899 af Anders
Petersen?
Mvh
Henning Christensen

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-05-02 07:10

"Henning Christensen" <henning-christensen@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:ZsHE8.135$UW7.165077182@news.orangenet.dk...
> [...]
> men
> kender du _Sjællands Stifts Degnehistorie_ fra 1899 af Anders

Hej
Det er i Jylland , nærmere betegnet Haldrup , Vær sogn , Voer herred og han
hed Hans Rasmussen og virkede i Haldrup fra før 1785 til 1813,

--
MVH.
Per Nielsen

Fra : Nils N Jepsen

Dato : 16-05-02 17:27

Hej Per

Der er en der hedder Georg Hansen der har beskæftiget sig indgående med
Skoleholdere i Århus Stift.
Der er en artikel i Århus Stifts Årbøger fra 1944.
Der er ikke en liste over skoleholdere, men måske kan du finde en kilde i
noterne; Jeg kan se han også har skrevet en artikel i Jyske Samlinger 1943.
--
venlig hilsen
nils

www.strejf.dk