Hunden vil ikke i hundehus.
Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 14-05-02 18:02

Hej.

Jeg skriver for min bror, som er bosiddende i Danmark - ikke at det er
vigtigt, men bare for god ordens skyld synes jeg at jeg ville nævne
det.

Jeg håber at nogen her i gruppen kan give et godt råd til ham.

Han har en ung retriever, som er meget ked af at være i sit hundehus.
Han skal være der når "far og mor" er på arbejde - så han ikke
splitter hele hytten ad.

Han bliver fornærmet når de tager ham derned, vil ikke have godbidder
og er trist til mode.

Naboerne fortæller, at han hyler, når han kan høre nogen i
nabohaverne.

Min umiddelbare idé er at han har forbundet hundehuset med straf, og
det er naturligvis ikke godt.

Hvordan kan man få rettet en sådan ting? Har nogen her i gruppen et
godt råd, monstro.

Mange hilsner,
Keld Landin-Petersen,
Houston, Texas.

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 14-05-02 19:36

Hej

Det lyder meget sandsynligt, at hunden forbinder det at opholde sig i
hundehuset med straf, eller ihvertfald noget meget negativt. Det gælder
selvfølgelig om at få vendt det til noget positivt at opholde sig der.

Du skriver ikke noget om, hvordan de har forsøgt at lære ham det. Det skal
selvfølgelig ske gradvist. Mange begår den fejl, at sætte hunden ud, og så
tager man ellers på arbejde...Så skal det gå galt. Den skal vænnes til det
langsomt.

Det første jeg mener, de bør gøre, er at gardere sig med nogle supergode
godbidder. Pølser, lever, ost eller andet som hunden virkelig brænder efter.
Ikke noget med tørre kiks. Herefter putter de godbidderne i en beholder (
bustercube, tennisbold med hul i eller andet, der er sikkert for hunden) og
giver hunden den ude i hundehuset. Mens de sidder sammen med den, til at
starte med. For den skal synes at det er hyggeligt at opholde sig der. Spred
også nogle af de lækre godbidder ud i hundehuset. Når hunden er blevet tryg
( det tager den tid det tager!!! ) kan de forlade hunden, mens den
selvfølgelig har sin bustercube og sit legetøj, og noget blødt at ligge på.
Men forlad kun hunden i et par min. til at starte med. Gå så tilbage og ros
hunden, inden den bliver ked af det. Gentag senere. Når det går, kan de
forlade hunden lidt længere, men pres ikke hunden, så meget at den når at
blive ked af det igen. Så er man nødt til at starte forfra. Til sidst vil de
kunne forlade hunden, mens de er på arbejde, uden at den hyler. Men det er
altså ikke noget der sker på én dag. Især ikke når hunden først har
forbundet det med noget skidt.
Prøv også at give hunden en okseknogle. Så plejer man at få fred
Samtidig med at hunden synes at det er fedt...

Det er altid en god idé at give hunden sit foder i en beholder, så den selv
skal arbejde for det. Hundene synes at det er sjovt, de får lov at bruge
næsen, og det giver dem noget at lave...specielt når mor og far ikke er
hjemme.

Mange hilsner fra Carina

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 14-05-02 21:04

Har hunden ikke lært det fra den var 8 uger gammel med 10 minutter til at
begynde med og samtidig forstået at det er en belønning at komme i
hundegården, så lærer den det aldrig.
Jeg håber der er andre der har bedre råd til dig.
Hilsen
Poul

Fra : Doggy

Dato : 14-05-02 21:26

> [...]
>
> Han har en ung retriever, som er meget ked af at være i sit hundehus.
> Han skal være der når "far og mor" er på arbejde - så han ikke

Hvor gammel er hunden ? Hvis han kun er en hvalp, kan man ikke forvente at
han skal kunne være alene i mange timer.
Hvor længe skal han være alene ?

Har han lært at være alene ?

Hvis hunden ikke er vænnet til at være alene, vil det kun gøre situationen
værre, at anbringe ham i et hundehus udenfor de vanlige rammer.
Har han ikke et rum i huset hvor han sover og hvor han føler sig tryg ?
Ved din bror, at hunden splitter hytten ad, hvis han er alene hjemme eller
er det for at forebygge dette ?

> Naboerne fortæller, at han hyler, når han kan høre nogen i
> nabohaverne.
> Min umiddelbare idé er at han har forbundet hundehuset med straf, og
> det er naturligvis ikke godt.

Jeg tror ikke hunden forbinder hundehuset med straf, men han føler sig
forladt af sin flok og derfor hyler han.Han prøver at kalde flokken hjem
igen.
Hunde er flokdyr og bryder sig ikke om at være alene.Det er noget de skal
lære.
Din bror og familie må vænne hunden til at være alene, dette skal ske
gradvist og kan tage lang tid. Hvis han skal være alene hjemme i hundehuset
må tilvænningen ske gradvist der.
Som beskrevet i en anden tråd, skal det gøres langsomt, startende med at
hunden forlades i få min. Tiden øges så dag efter dag.

Hilsen

Merete.

Fra : Mika's Hops

Dato : 14-05-02 21:46

Hej Texas!

Der kan siges meget om hunde i hundegård. Men hunden skal føle sig tryg med
hundegård og hundehus. Din bror må ud i hundegården sammen med hunden, og
ikke kun i 10 min., men måske en time ad gangen. Når han så er der sammen
med hunden, skal de lege, hygge og ha' det sjovt. Der skal også være noget
hunden kan hoppe op på, for hunde ka' godt li' at ha' et godt overblik. Sørg
for at hundehuset er et behageligt sted, fyldt med halm eller tæpper. Så
skal det nok gå til sidst.

Hilsen Jesper