Cat 5 netværks dåse .. montering af kabel ~
Fra : Jesper KA

Dato : 14-05-02 15:27

Jeg har købt sådan en netværks dåse til vægmontering men der er nul
dokumentation med ..
kan jeg et sted på nettet se hvordan jeg skal montere et netværkskabel i den
?
Der er angivet farvekoder der som sådan er nemt nok at gennemskue ..
problemet
er bare at der er 2 valgmuligheder ..

Det drejer sig om om tilslutning til eksisterende intranet i lejligheden der
er tilsluttet
noget meget bredt bredbånd i Malmø ( hvis det skulle have noget at sige )

Regards

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-05-02 15:33

"Jesper KA" <news@arning.dk> wrote in message

> Der er angivet farvekoder der som sådan er nemt nok at gennemskue ..
> problemet
> er bare at der er 2 valgmuligheder ..

Ja, du skal bare vælge den ene af dem. Du skal bare gøre det samme i begge
ender. Hvis Patchpanelet er type A, montere du stikket i A.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-05-02 21:10

On Tue, 14 May 2002 16:27:24 +0200, "Jesper KA" <news@arning.dk>
wrote:

> [...]
>?
>Der er angivet farvekoder der som sådan er nemt nok at gennemskue ..

Det mest normale er B metoden.

>Det drejer sig om om tilslutning til eksisterende intranet i lejligheden der
>er tilsluttet
>noget meget bredt bredbånd i Malmø ( hvis det skulle have noget at sige )

Skal du montere noget på enden af kablet i lejligheden ?
I så fald tror jeg at det er vigtigt, specielt der hvor du skal
montere, at sikre dig produktet passer sammen med det som er monteret
i forvejen.

Eller skal du montere et nyt kabel i lejligheden ??
Sa kan du bare montere begge udtag ligedan og alt er OK.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-05-02 21:17

Fra : Jesper KA

Dato : 14-05-02 22:47

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Eller skal du montere et nyt kabel i lejligheden ??
> Sa kan du bare montere begge udtag ligedan og alt er OK.

Der er en tilslutning ude i gangen .. der har jeg sat et netværkskabel i og
trukket det
gennem lejligheden og ind på kontoret hvor jeg så vil montere denne her Cat5
netværks dåse på vægen så jeg derfra kan sætte et almmindeligt netkabel i
computeren og senere en switch når jeg får min gamle server op at køre igen.

Regards

Fra : Arne Keller

Dato : 15-05-02 08:01

On Tue, 14 May 2002 23:47:27 +0200, "Jesper KA" <news@arning.dk>
wrote:

> [...]
>computeren og senere en switch når jeg får min gamle server op at køre igen.

Så skal du montere dåsen præcis som det stik du har sat i den
eksisterende dåse.

Denne ekstra konnektor burde ikke være et problem for et system som
overholder standarden.

Hvis du er tilsluttet et net med flere tusinde brugere (som jeg har
hørt en del om) Får du måske problemer.
Findes der en installationsanvisning fra foreningen ??

Den installationsform som du beskriver er som jeg hører det også den
mest brugte på projekter i Danmark. Jeg kender bare ingen som sidder
lige bag hoveddøren med deres PC, derfor er hele projektet forkert.
Seriøse rådgivere og installatører burde bygge efter den kommende SOHO
standard, så ville brugeren ikke have denne type problemer.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-05-02 21:08

arne@kellernet.org (Arne Keller) skrev :

>Seriøse rådgivere og installatører burde bygge efter den kommende SOHO
>standard, så ville brugeren ikke have denne type problemer.

er det noget du har yderligere info om , alt. henvisninger til hvor
man kan læse mere ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Arne Keller

Dato : 15-05-02 22:12

On Wed, 15 May 2002 22:08:10 +0200, jan@stevns.net wrote:

>er det noget du har yderligere info om , alt. henvisninger til hvor
>man kan læse mere ?

Alle seriøse kablingproducenter er representeret i arbejdsgruppen
sammen med andre interesserede. Så tag kontakt til din foretrukne
cabling leverandør og se om de kan hjælpe dig, eller tro på det jeg
skriver herunder
Denne standard er mit lille hjertebarn, og jeg forsøger derfor at
sætte mine tydelige fingeraftryk på den, det går helt OK indtil videre

Jeg har yderligere info da jeg sidder i gruppen, men den må ikke
offentliggøres da det er et internet arbejdsdokument som ikke er
endelig.
Status lige nu er at halvdelen af dokumentet netop har gennemgået en
fuldstændig revidering og omskrivning, resten forventes at blive
færdigt i september. Derefter udsendes der en FCD final comitee draft.

Jeg må dog gerne referere det arbejde som jeg og mine kolleger i
gruppen er i gang med, så her kommer min summeriske beskrivelse af
hvor vi står idag.
Det skal poienteres at dette er min vurdering hvordan den færdige
standard bliver:

----------
Standarden kommer sikkert til at hedde:
integrated cabling systems for homes

Formålet er at lave kabling i et enkelt hjem.

Kabling opbygges omkring en Home distributor (HD) (krydsfelt) hvorfra
alle services fordeles i et stjerneformet net.
Der skal være tilstrækkelig plads og eltilslutning til aktivt udstyr.

Hvis der er behov, kan der indsættes en Second Home Distributor (SHD)

Kablingen består af 3 delsystemer:

- ICT Information communication technology, Cat5E, Cat6 eller Cat 7
kabling efter ISO/IEC 11801.

- BCT broadcast communication technology, coax kabling til TV, video,
SAT, kamera m.m. opbygget som et stjernenet.

- CCCB Command and control cabeling, kabling til styring og
regulering, lystænding, varme, for at supportere fremtidens
applikationer opbygges denne som et stjerneformet net med minimum
Cat5E produkter.

Alle channels er beregnet med en mulig længde på 100 meter.

Det er ikke krævet at man installerer alle 3 delsystemer, hvis behovet
ikke findes. Man skal dog sikre føringsveje, til de dele som ikke
installeres. Dette kan være tomme rør og dåser.

Alle rum skal forsynes med tilslutning for alle installerede
delsystemer, derudover skal der udføres et udtag for hver 10M2 (dette
tal kan ændre sig)

Network acess cabeling, er kablingen fra en service provider eller
backbonecablingen fra et flerfamiliehus, det kan også være CATV eller
en antenne, denne kabling skal føres frem til HD. Access cabelingen er
ikke en del af standarden.

---------------------

Dette var en kort summering, hvis cabling projekter i boligforeninger
m.m. blev udført efter dette ville man få en væsentlig længere levetid
af sin investering.

Den her beskrevne opbygning er valgt efter efter samråd med elektronik
producenter både i netværks og underholdnings verdenen.

Undtagelser:
CCCB kabling kan også laves som en bus for at supportere eksisterende
applikationer.

BCT cabling kan også laves med ballancerede kabler, dette betyder dog
kortere afstande og mindre frekvensområde.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-05-02 22:36

arne@kellernet.org (Arne Keller) skrev :

>Det skal poienteres at dette er min vurdering hvordan den færdige
>standard bliver:

tak for info - det bliver spændende at følge .