laptop køb
Fra : Eivind Andreassen

Dato : 14-05-02 11:14

Jeg skal til at købe 2 bærbare computere... Den ene skal være lidt af
en arbejdshest, da jeg regner med at skulle udvikle på den, mens den
anden ikke skal være det helt vilde, men med en god skærm og tastatur,
da den skal bruges til at skrive speciale på...

Har I nogen ideer? Regner med omkring 11.000 - 12.000 kroner for den
lille og <= 15.000 for den strore...

Jeg har hørt at HP har gode skærme og tastaturer?
Erfaringer søges :)

Fra : Deaster

Dato : 14-05-02 12:07

"Eivind Andreassen" <_nospam_eivind@mail.dk> wrote in message
> [...]
> lille og <= 15.000 for den strore...
>
> Jeg har hørt at HP har gode skærme og tastaturer?

Dell blev der hvisket, fremragende bærbare til rimelige priser.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-05-02 21:09

"Deaster" <removethis@myrealbox.com> wrote in

> Dell blev der hvisket, fremragende bærbare til rimelige priser.

Enig - jeg har én Dell Inspiron 7500, min kæreste en Dell Inspiron
4000, og på mit arbejde har vi to andre Dell Inspirons (en gammel
7000'er og en nyere 8100) og de kører alle perfekt. Dog gik harddisken
i stykker på min kærestes, men Dell sendte fluks en redningsmand, der
ikke bare byttede disken ud med en ny, men samtidig lavede en ghost og
gendannede de data der lå på den gamle disk... Service må man sige.
(grunden til at han kunne gendanne alle data var at det helt i starten
af disken at der var sket fejl, så det var MBR og ikke dokumenter der
var forsvundet - heldigt nok).

Med hensyn til tastaturet så synes jeg at Dell Inspiron serien har
nogle virkeligt gode tastaturer. Jeg går selv på universitetet og
bruger min bærbare til både at programmere og skrive rapporter i LaTeX
og jeg har på intet tidspunkt haft lyst til at sætte et eksternt
tastatur på idet det på den bærbare var glimrende.

Med hensyn til skærmene kan man efterhånden få mange forskellige. Min
(og min kærestes) har begge TFT XGA skærme - hendes er en 14.1" og min
er en 15. " og de er begge helt kanon at arbejde på.

Angående andre mærker, så synes jeg generelt at IBM leverer varen
inden for både design, lethed og hurtighed - til gengæld er en IBM
typisk noget dyrere end en tilsvarende Dell. (man kan også købe Dell
bærbare i Lattitude serien, de er lidt lettere/tyndere og lidt tættere
på IBM-priser.)
Til privat brug har jeg absolut ingen betænkeligheder ved at købe Dell
frem for IBM, mest pga. prisforskellen. Til firmabrug vil jeg sikkert
ikke tænke så meget på prisen og så bare købe den letteste/tyndeste der
kan det jeg har brug for - så der vil det sikkert blive en IBM.

Flemming

Fra : Martin K

Dato : 15-05-02 08:54

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> og jeg har på intet tidspunkt haft lyst til at sætte et eksternt
> tastatur på idet det på den bærbare var glimrende.

Når man ser på tastaturer, vil jeg mene at IBM med deres tænkepader og HP
med deres Omnibooks er langt foran Dell. Dem jeg har prøvet (både Inspiron
og Latitude), kan slet ikke være med et HP Omnibook keyboard, der virker
mere 'fast' og kvalitetsagtigt, til gengæld får du det fedeste hardware i en
Dell, og nej, jeg ville heller ikke betænke mig på at købe en Dell, men
deres keyboards er bestemt ikke i den bedste klasse - men hvad kan man
forlange til den ellers yders fordelagtige pris som Dell ofte har på deres
produkter!

Blot min holdning...

--
Martin K

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-05-02 23:42

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote in

> [...]
> ikke i den bedste klasse - men hvad kan man forlange til den ellers
> yders fordelagtige pris som Dell ofte har på deres produkter!

Hmm - det kan da være at hele den flok personer jeg kender der har en
Dell bare har været heldige med deres tastaturer. Der er ikke noget der
virker 'løst' eller ikke føles som kvalitet på dem. Og jeg har også
prøvet et par IBMs som føles anderledes, men ikke noget jeg ville
definere som hverken værre eller bedre.

Men det er jo en subjektiv vurdering foretaget af os begge, så ens
foretrukne tastatur har nok lige så meget at gøre med hvad man er vant
til at skrive på derhjemme på den stationære.

Flemming

Fra : Martin K

Dato : 16-05-02 09:22

Flemming Joensson wrote:
> Men det er jo en subjektiv vurdering foretaget af os begge, så ens
> foretrukne tastatur har nok lige så meget at gøre med hvad man er vant
> til at skrive på derhjemme på den stationære.

Jeg er helt enig - det er en subjektiv vurdering. Jeg bruger på arbejdet et
Microsoft keyboard som jeg synes vældig godt om, til gengæld har jeg en
Logitech keyboard hjemme, der føles slasket, efter jeg har fået Microsoft
boardet. Med Microsoft keyboardet skal man bruge en anelse flere kræfter
(hvis man kan kalde det det i denne sammenhæng) end hos Logitech (dog uden
at man skal bruge en klaphammer), og det kan jeg tilfældigvis godt lide -
men også dette er en smagssag.

Desuden har jeg også bemærket ved en Dell Latitude at keyboarden 'bøjer'
lidt ned, når man går hårdt til den. Men her får jeg så at vide af ejeren at
jeg blot er for voldsom, og at han selv ingen problemer har. Måske bunder
det hele i, at jeg blot trykker lidt hårdere end de fleste...

Men jeg ville altså stadig købe en Dell, hvis jeg skulle ud og have een
nu... Det er på ingen måde en dårlig maskine!

--
Martin K

Fra : Christian Catu

Dato : 17-05-02 23:07

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> deres keyboards er bestemt ikke i den bedste klasse - men hvad kan man
> forlange til den ellers yders fordelagtige pris som Dell ofte har på deres

Jeg har selv en OmniBook 6100 som jeg er meget glad for. Den er rigtigt god
at skrive på, og tastaturet har præcis den føling jeg godt kan lide. Dog
havde jeg et irriterende problem for et par uger siden. Lige pludselig sad
min 'F' tast løs, og jeg brugte næsten 1½ time på at få den på igen (jeg har
enorme hænder).

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 14-05-02 12:30

Eivind Andreassen skrev:

> [...]
> lille og <= 15.000 for den strore...
>
> Jeg har hørt at HP har gode skærme og tastaturer?

Dell vil jeg altid anbefale, men hvorfor skal du havde to, hvorfor ikke
lægge pengene sammen og få en rigtig fed bærbar?

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-05-02 13:29

> Dell vil jeg altid anbefale, men hvorfor skal du havde to, hvorfor ikke
> lægge pengene sammen og få en rigtig fed bærbar?

Det kan jo være, at den ene er til hans
kæreste/kone/lillebror/søn/datter/fætter/nabo eller lign. :)

IBM er også rare, men der skal man også punge ud med lidt mere. Jeg har dog
selv gode erfaringer med en X20 købt for ca. 10.000,- hos laptops.dk. Lækker
og meget bærbar lille spand, dog uden diskette og cd/dvd-drev.. Men hvem
bruger også det :p

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-05-02 15:17

"Eivind Andreassen" <_nospam_eivind@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Erfaringer søges :)

Jeg er ekstremt glad for min IBM Tænkepadde 600X
Med de erfaringer mine bekendte har gjort med diverse andre mærker
sammenholdt med de erfaringer jeg og mange af mine kolleger har haft med
Tænkepadderne, kunne jeg aldrig drømme om at købe andet end IBM

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 14-05-02 16:27

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> sammenholdt med de erfaringer jeg og mange af mine kolleger har haft med
> Tænkepadderne, kunne jeg aldrig drømme om at købe andet end IBM

Jeg må også indrømme at det er den konklusion jeg er nået efter nu at have
været thinkpad ejer i nogle måneder...

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 15-05-02 19:53

> [...]
> sammenholdt med de erfaringer jeg og mange af mine kolleger har haft med
> Tænkepadderne, kunne jeg aldrig drømme om at købe andet end IBM

Det kan jeg kun tilslutte mig. Min Thinkpad 600X har kørt stabilt, dvs. uden
systemnedbrud i noget der ligner et halvt år nu. Jeg kører Windows XP på
den. Den bliver kun genstartet når en program-installation kræver det,
ellers bliver den bare sat på standby når jeg ikke bruger den.
Den form for stabilitet har jeg aldrig oplevet med andre computere, så
derfor er jeg tilbøjelig til at købe en Thinkpad igen når det engang bliver
aktuelt.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-02 12:59

>Jeg har hørt at HP har gode skærme og tastaturer?
>Erfaringer søges :)

Så lige, at Computer city har en HP kaldet noget med omnibook XT6050,
der i mistænkelig grad minder om min omnibook 6000 (der for 1 år siden
kostede 26.000 kr) - forskellen er bare, at denne XT6050 kun koster
sølle 14.000 kr.

Tastaturet virkede fast som på min omnibook 6000 - og skærmen fin.

Tjek den ud.

Mener den havde en PIII 1 Ghz processor.

Ellers er der altid IBM thinkpads - men det bliver svært at finde en
Thinkpad til under 18.000 kr- hvis ikke umuligt.

Alle IBM Thinkpads har trackpoint mus, så du skal gøre op med dig selv
om du er til trackpoint mus eller touchpad - eller er til begge dele.

Min Omnibook 6000 har begge dele - som de fleste Dell har det - så kan
man selv vælge, hvad man kan lide anvende.

Kan ikke lige huske, om den HP XT6050 jeg så havde begge dele eller
kun touchpad.

Jeg vil sige, at hvis du kun vil bruge op til 15.000 kr - så gå efter
en Dell, en Compaq (i Persario 700 serien) eller den HP XT6050.

Har iøvrigt lige set, at mutimedia world sælger en Sony med celeron
procesor, 64 Mb ram og 10 GB harddisk til kun 7995 kr incl moms -
denne kunne du overveje som den anden løsning. Selv om det ikke er en
stærk konfiguration - så er det sgu' stærkt gået til sølle 8000 kr.

Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk