Linux, LVM og NFSv3 mod FreeBSD
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 06-02-01 22:46

Hejsa,

Vi har en sjat web-servere, som alle kører FreeBSD. Så langt, så godt.
Imidlertid er jeg ved at være lidt træt af at tilføje diske til
forskellige servere og flytte data rundt hele tiden, så derfor har jeg
overvejet følgende:

En Linux-maskine af passende dimensioner (P3, ½gig RAM, GBIC), som
kunne sættes op med software-RAID og LVM, og så bruges som central
"storage" for alle vore webservere.
Idéen var, at sætte den her box op med kerne 2.4.x, LVM, Software-RAID
og ReiserFS, montere diske parvist, spejle dem (med software-RAID),
tilføje spejlene til mine logical volumes og smide et ReiserFS ovenpå.
Så vidt jeg husker, er der på nuværende tidspunkt NFSv3 server-support
i kernen - eller tager jeg fejl? -Og hvis jeg ikke gør, er denne kode
så moden nok til at blive brugt i produktion?

Webserverne har ikke det helt vilde load på nuværende tidspunkt - og
da vi kun har 4Mbit til resten af verden er det jo under alle
omstændigheder begrænset, hvor mange data, der kan være brug for at
læse. Jeg mener dog på et tidspunkt at have hørt nogen snakke om, at
exports fra en Linux-maskine mountet på FreeBSD performer ret dårligt,
men er det en saga blot? -Og hvis ikke, kan man så forvente, at de
problemer er løst med NFSv3?

Iøvrigt, nogen af serverne kører også en MySQL-database - hvordan
kringler jeg den?
En løsning er selvfølgelig at lave en central databaseserver - men den
er ikke, på nuværende tidspunkt, mulig at implementere i praksis (til
dels politiske årsager).
Kan jeg få MySQL-databaser til at køre nogenlunde anstændigt fra et
NFS-mount?
Der vil ikke blive problemer med locking mv., da hver server skal have
adgang til sit eget område - altså ingen "deling" af databaser mellem
flere maskiner. Det er kun PHP-kode, diverse billeder (som folk nu har
liggende) og mail (i maildirs...), der skal deles.

Med hensyn til det hardware, jeg har overvejet til serveren kan siges:
P3-733EB, 256/512MB RAM, 2 (4?) IBM Deskstar 75GXP 30GB IDE-diske (i
første omgang - spejlet to og to), et godt GB-netkort (hvad kan
anbefales?), som skal i et GB-modul i vores Intel 460T-switch (som
webserverne så kommer til at sidde direkte på).
Jeg er godt klar over, at IDE-diske ikke performer så godt som SCSI,
men sætter man dem én pr. kanal og sørger for at enable DMA mv. er det
nu min erfaring, at de kan køre ganske tilfredsstillende. Ydermere kan
det vel forventes, at serveren kan holde en stor del af de mest brugte
filer i cache.
På nuværende tidspunkt snakker vi iøvrigt om cirka 15GB data i alt -
men der sker jo ikke noget ved at overdimensionere lidt... Der skal
nok blive brug for det.

Puha, det var noget af en smøre. Nu til det egentlige spørgsmål: Er
jeg rablende gal for at oveveje det? Er der nogen af Jer, der har
erfaring med lignende setups?

Med venlig hilsen / Kind regards
Tommy Eriksen
Microsoft is not the answer. Microsoft is the question,
the answer is no. -Unknown

Fra : Lars Josephsen

Dato : 07-02-01 18:07

tommy@fatbastards.dk (Tommy Eriksen) writes:

> En Linux-maskine af passende dimensioner (P3, ½gig RAM, GBIC), som
> kunne sættes op med software-RAID og LVM, og så bruges som central
> "storage" for alle vore webservere.

Genrelt er hardware-RAID nok at foretrække a.h.t. oppetid. Hvis den boks
ryger er alle jeres webservere nede.

> Idéen var, at sætte den her box op med kerne 2.4.x, LVM, Software-RAID
> og ReiserFS, montere diske parvist, spejle dem (med software-RAID),
> tilføje spejlene til mine logical volumes og smide et ReiserFS ovenpå.

Har du overvejet i stedet at bruge FreeBSD, med hardware-RAID, Vinum og
soft updates?

> Så vidt jeg husker, er der på nuværende tidspunkt NFSv3 server-support
> i kernen - eller tager jeg fejl? -Og hvis jeg ikke gør, er denne kode
> så moden nok til at blive brugt i produktion?

FreeBSDs NFSv3 kode er meget mere moden. Det eneste problem er at FreeBSD
ikke understøtter NFSv3 file locking, men det har du alligevel ikke brug
for, til det formål.

> [...]
> webserverne så kommer til at sidde direkte på).
> Jeg er godt klar over, at IDE-diske ikke performer så godt som SCSI,

Det største problem er oppetid: For at sikre maksimal oppetid, er du
nødt til at bruge hardware-RAID, og det vil i praksis sige SCSI.

> Puha, det var noget af en smøre. Nu til det egentlige spørgsmål: Er
> jeg rablende gal for at oveveje det? Er der nogen af Jer, der har
> erfaring med lignende setups?

I december satte jeg en FreeBSD NFS server op, med følgende hardware:
Intel STL2 motherboard
2 styk P3-800EB
512MB PC133 reg. ECC SDRAM
Adaptec SCSI RAID 3400S 4 kanals Ultra160 RAID adapter.
2 styk IBM Ultrastar 36LZX 9GB SCA diske.
Et serverkabinet fra Zitech med 2x400W redundant strømforsyning.
UPS

De to 9GB diske er spejlede og maskinen kører FreeBSD 4.2-STABLE.

Data ligger på en ekstern RAID boks, der har 8 IBM Deskstar 75GXP 75GB
IDE diske, i en RAID 5 konfiguration, og snakker Ultra2/LVD SCSI med
serveren.

Det eneste problem, jeg har haft, med den maskine, er det manglende
NFSv3 file locking, som du alligevel ikke har brug for.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 13-02-01 14:37

"Lars Josephsen" <blade@dina.kvl.dk> wrote in message
> tommy@fatbastards.dk (Tommy Eriksen) writes:
>
> Genrelt er hardware-RAID nok at foretrække a.h.t. oppetid. Hvis den
boks
> ryger er alle jeres webservere nede.

Det er der nok ingen tvivl om. Idéen om at eksportere fra en NFS-box til
alle webserverne er også droppet igen - af flere årsager.

> Har du overvejet i stedet at bruge FreeBSD, med hardware-RAID, Vinum
og
> soft updates?

Ja. Men ingen af delene er aktuelt lige pt. alligevel.
Derudover forekommer det mig, at sidste gang jeg forsøgte sådan et setup
(dog uden Vinum, men med 4*Quantum Atlas 10K diske i RAID0+1 på en dual
P3-800 med 1GB RAM - hvor filerne blev mountet af en dual P3-800, som
også kørte FreeBSD over et 100Mbit link) var performance langt fra
tilfredsstillende. Det er dog meget muligt, der var en fejl i
konfigurationen dengang - og på grund af tidspres var der ikke meget tid
til at eksperimentere.

> [...]
FreeBSD
> ikke understøtter NFSv3 file locking, men det har du alligevel ikke

Okay. Det vil jeg skrive bag øret. Derudover - kan det passe, at Linux'
NFS server-kode _kun_ er kompatibel med Linux-klienter?

> Data ligger på en ekstern RAID boks, der har 8 IBM Deskstar 75GXP 75GB
> IDE diske, i en RAID 5 konfiguration, og snakker Ultra2/LVD SCSI med
> serveren.

Lige et hurtigt spørgsmål: Hvem forhandler sådanne IDE->SCSI RAID-bokse?

/Tommy

Fra : Lars Josephsen

Dato : 14-02-01 18:22

"Tommy Eriksen" <tommy@fatbastards.dk> writes:

> [...]
> tilfredsstillende. Det er dog meget muligt, der var en fejl i
> konfigurationen dengang - og på grund af tidspres var der ikke meget tid

Hvilken RAID adapter brugte du?

> Lige et hurtigt spørgsmål: Hvem forhandler sådanne IDE->SCSI RAID-bokse?

Vi købte den hos SCT tlf: 43 42 47 00 email: salg@sct.dk.
Den hedder G-Force I og koster nu 64.995 kr. med 8 75GB diske.

Specs findes her:
http://www.zero-d.com/ide-scsi4.htm

M.v.h.

Lars

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 14-02-01 23:45

> Hvilken RAID adapter brugte du?

Snip fra dmesg:
scsi2 : AMI MegaRAID H795 254 commands 16 targs 1 chans 8 luns

/Tommy

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-02-01 16:45

Tommy Eriksen wrote:

> [...]
>
> En Linux-maskine af passende dimensioner (P3, ½gig RAM, GBIC), som
> kunne sættes op med software-RAID og LVM, og så bruges som central

Benyt rsync til at spejle kopier fra din Linuxmaskine til hver enkelt
webserver.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear