sortering!
Fra : -Martin-

Dato : 13-05-02 22:34

Jeg har et lille problem, lige nu sorterer jeg på id, MEN nu vil jeg
gerne have smidt noget ind i mellem dem så id'en bliver "ødelagt"

Hvordan kan jeg så sortere det så det står som nederst

(sortering på ID)
< 15
16-22
23-25
--> her vil jeg gerne have 26-29 indsat! (som får ID 10)
29-32
33-40
41-48
49-55
56-65
66 >

Hvordan kan man så sortere det?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-02 23:40

-Martin- <admin@DELETEnatten-i.dk> skrev:

> Jeg har et lille problem, lige nu sorterer jeg på id, MEN nu
> vil jeg gerne have smidt noget ind i mellem dem så id'en
> bliver "ødelagt"
>
> Hvordan kan man så sortere det?

Hvis du ikke har et felt du kan sortere efter så opret et.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : -Martin-

Dato : 14-05-02 16:28

On Mon, 13 May 2002 22:39:43 +0000 (UTC), "Jens Gyldenkærne Clausen"
<gyros@email.dk> wrote:

>Hvis du ikke har et felt du kan sortere efter så opret et.

Jeg har et ID felt (med auto increment)
og et tekst felt med fx <15 og 22-26

Er det et helt 3. felt du mener jeg skal have? i så fald hvilket og
hvilket indhold ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-05-02 21:59

-Martin- <admin@DELETEnatten-i.dk> skrev:

> Jeg har et ID felt (med auto increment)

Som du ikke længere kan bruge til sorteringen.

> og et tekst felt med fx <15 og 22-26

Har du prøvet at sortere på det? Det er sikkert ikke godt nok - men
det kunne jo være. Jeg er ikke sikker på hvordan "<" sorteres,
resten af rækkerne skulle være o.k. Hvis du på et senere tidspunkt
tilføjer værdier som "8-15" eller "100-140" vil det til gengæld gå
galt.

> Er det et helt 3. felt du mener jeg skal have?

Ja - hvis du ikke har et felt der kan give dig den ønskede
sorteringsrækkefølge må du lave et.

> i så fald hvilket og hvilket indhold ?

Det er helt op til dig. Det er nok mest oplagt at lave et int-felt,
men hvad som helst der kan sorteres på kan bruges.

Du kan enten have et helt "løst" felt hvor der ikke ligger nogen
som helst anden information end en sorteringsnøgle, eller du kan
basere din nøgle på noget af den reelle information du vil sortere
efter. Du har et tekstfelt der angiver intervaller mellem to heltal
- hvis du f.eks. havde et felt til minimumsværdien for disse
intervaller ville det være fint til at sortere på (du kan også
skippe det eksisterende tekstfelt og erstatte det med to
talfelter).

Fra : Pia Holsting

Dato : 16-05-02 11:48

"-Martin-" <admin@DELETEnatten-i.dk> wrote in message

> Jeg har et ID felt (med auto increment)
> og et tekst felt med fx <15 og 22-26

Det nemmeste er at lave ID feltet om til et integer-felt - og derefter gå
ind og rette ID'erne manuelt så du får den rette sortering. Hvis du gør
dette så behøver du ikke at rette noget i din søgestreng.
--
Pia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-02 12:13

"Pia Holsting" <pho@oss.dk> skrev:

> [...]
> derefter gå ind og rette ID'erne manuelt så du får den rette
> sortering. Hvis du gør dette så behøver du ikke at rette noget

Generelt er det en meget dårlig ide at ændre i primærnøgler. Hvis
der ikke er referencer til andre felter kan det godt gøres, men man
risikerer en masse bøvl. Hvis man vil have mulighed for at indsætte
værdier forskellige steder skal man IMO ikke benytte et
autonummerfelt.