Tilføj poster til tabel i database, fejl
Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-05-02 21:39

Det var selvfølgelig ikke den kode jeg mente, men den her:

Den giver fejl i koden strSQL = "INSERT INTO Medlemmere(Fornavn, Efternavn)
values('" & Fornavn &
"', '" & Efternavn & "')"

Forstår det ikke.

<title>Tilfoej data i databasen</title>
<head>
</head>
<%

' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
Conn.Open DSN

'Udskifter ' med ''

Fornavn = Request.Form( "Fornavn" )
Fornavn = Replace( Fornavn, "'", "''")

Efternavn = Request.Form( "Efternavn " )
Efternavn = Replace( Efternavn , "'", "''")

Email = Request.Form( "Email " )
Email = Replace( Email , "'", "''")

Addresse = Request.Form( "Addresse " )
Addresse = Replace( Addresse , "'", "''")

Postnrby = Request.Form( "Postnrby " )
Postnrby = Replace( Postnrby , "'", "''")

' SQL sætning opbygges
strSQL = "INSERT INTO Medlemmere(Fornavn, Efternavn) values('" & Fornavn &
"', '" & Efternavn & "')"

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close

Set Conn = Nothing
%>

<h1>Databasen er opdateret!</h1>

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-05-02 21:49

"Flemming Jensen" <CyberOrc@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Den giver fejl i koden strSQL = "INSERT INTO Medlemmere(Fornavn,
Efternavn)
> values('" & Fornavn &
> "', '" & Efternavn & "')"

Ovenstående står på en linie i din kode ikke?

Det ville hjælpe æidt hvis du fortalte hvilken fejl du får.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-05-02 21:53

$4f4.172564@news000.worldonline.dk...
> Efternavn)
>
> Ovenstående står på en linie i din kode ikke?

Jo, de står på samme linje. Nu i hvert fald :)

> Det ville hjælpe æidt hvis du fortalte hvilken fejl du får.

Men selvom jeg har rettet det får jeg fejl. Den laver fejl, når den kommer
til linjen:

Conn.Execute(strSQL)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-05-02 22:28

> Men selvom jeg har rettet det får jeg fejl. Den laver fejl, når den kommer
> til linjen:
>
> Conn.Execute(strSQL)

Hvilken fejl? Prøv evt. at skrive SQL strengen ud sådan her:

Response.Write(strSQL)
Response.End

Lige før

Conn.Execute(strSQL)

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-05-02 22:00

Jeg kom lige til at tænke på noget. Det er nok fordi jeg ikke har
skriverettigheder i den mappe filen ligger. Jeg havde slået skrivebeskyttet
fra, men den slår den selv til igen. Det må være derfor. Jeg har brugt IIS i
XP til at sætte min egen computer op som en server med, for at tjekke de
sider jeg laver. Men jeg kan ikke slå skrivebeskyttet fra i nogle af
mapperne i c:\ipubnet :(

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-05-02 22:27

> [...]
> XP til at sætte min egen computer op som en server med, for at tjekke de
> sider jeg laver. Men jeg kan ikke slå skrivebeskyttet fra i nogle af

Prøv at se her:

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-05-02 22:07

Fejlen jeg får:

a.. Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Feltet "Medlemmere.Efternavn" kan
ikke indeholde en streng af længden nul.
/database/tilfoej.asp, line 36

Nu stopper jeg med at pille mere ved siden selv. Det bliver vist bare værre
og værre.

Siden ser sådan her ud:

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-05-02 22:29

> [...]
kan
> ikke indeholde en streng af længden nul.

Denne fejl skyldes at der er sneget sig et mellemrum ind i nedenstående
linie efter efternavn og før " dette gælder også for email og adresse.

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-05-02 22:39

> Efternavn = Request.Form( "efternavn " )
^
Hvorfor har du sat et space her?

^
Hvorfor har du sat et space her?

> [...]

Ja, jeg er ked af at udpensle det. Men min pointe er, at når man
programmerer - uanset sproget - skal man være meget mere omhyggelig end det
du præsterer. Din computer er dum - den kan ikke lige sådan regne ud, hvad
du mener.

Når du støder på fejl, så prøv at fjerne alt det der ikke giver fejl, og
fjern mere og mere indtil du får elimineret fejlen. Vær minutiøs og
omhyggelig.

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-05-02 22:46

> [...]

> Når du støder på fejl, så prøv at fjerne alt det der ikke giver fejl, og
> fjern mere og mere indtil du får elimineret fejlen. Vær minutiøs og

Ja, det var en dum fejl. Burde også kunne regne ud, at der var derfor den
gav den fejl. Men jeg er stadig total newbie. Begyndte på at lære asp i
lørdags. Det ser ud til at virke nu. Tak for hjælpen alle sammen. Jeg vender
sikkert tilbage snart med nye og mere kompliseret problemer

Flemming Jensen