DX 8.1 kompatibelt lydkort???
Fra : Arcana

Dato : 13-05-02 17:41

Jeg har et SB128PCI-kort, som jeg ellers er ret godt tilfreds med - bortset
fra, at lyden "skratter" ind imellem. Jeg har netop i en anden gruppe fået
at vide, at mit kort ikke er DirectX 8.1 kompatibelt, men hvad skal jeg så
have fat i?

Jeg spiller Morrowind, som kræver en jysk bryggerhest af en computer, og har
haft problemer med desktop-crashes, som menes at være på grund af lydkortets
manglende DX8.1-kompatibilitet.

arc@na

Fra : nevermind

Dato : 13-05-02 19:26

On Mon, 13 May 2002 18:40:36 +0200, "Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov>
wrote:

> [...]
>haft problemer med desktop-crashes, som menes at være på grund af lydkortets

haha du er løbet ind i Creativelabs: "end of life" problematik, har
selv været der så jeg ved det kan være rigtig sjovt!
Dit kort er nok næppe Directsound kompatibelt under andet end 98!!!!!
men hvis du negraderer til win9x så virker det stadig..

Måske det kan lære dig at lade være at investere i et mærke der bruger
deres penge i marketing afdelingen, frem for
produktudvikling/driversupport.

kig her:
www.3dss.com

og her:

http://www.pcavtech.com/soundcards/compare/index.htm -men kun hvis
lydkvailtet betyder noget for dig.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-05-02 20:37

"nevermind" <bulk-email@spamhosting.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dit kort er nok næppe Directsound kompatibelt under andet end 98!!!!!
> men hvis du negraderer til win9x så virker det stadig..

Jeg har brugt et tilsvarende kort under 98se & XP uden problemer.

> Måske det kan lære dig at lade være at investere i et mærke der bruger
> deres penge i marketing afdelingen, frem for
> produktudvikling/driversupport.

Det lyder som du er gået i Jihad over creative ? Jeg er helt tilfreds
med de lyd/gfx kort jeg har brugt fra dem. Man får ret meget ydelse for
de ~80 kr sådan et kort koster

Driversupporten er da iøvrigt helt i top !?
Det er klart at de fokuserer mest på de nye produkter, det er trods alt
dem der skal give $ i kassen, men deres knowledge & driver database på
ældre kort er imho ganske glimrende.

Hvilke kort mangler du XP drivere til ?
http://www.soundblaster.com/support/winxp/

/Sune

Fra : nevermind

Dato : 13-05-02 22:01

On Mon, 13 May 2002 21:37:08 +0200, "Sune Storgaard"
<speg-fjern-@mail.dk> wrote:

>"nevermind" <bulk-email@spamhosting.com> skrev i en meddelelse
>
>Jeg har brugt et tilsvarende kort under 98se & XP uden problemer.

se så kunne det være spændende at høre præcis hvad du havde brugt det
til af programmer osv..

>Det lyder som du er gået i Jihad over creative ? Jeg er helt tilfreds
>med de lyd/gfx kort jeg har brugt fra dem. Man får ret meget ydelse for
>de ~80 kr sådan et kort koster

Jep korrekt jeg er gået i jihad, åbenbar den eneste der har noget
kedeligt at sige om firmaet.

Uagtet at de klasker lidt ekstra funktionalitet på deres gamle chips
lader coren stå urørt og så kører det ud som et "nyt" "nyudviklet"
produkt.

At selvsamme chip internt arbejder med en meget lav bitrate generer
heller ikke nogen sålænge at der står på pakken at det er 24-bit
output.

Men ok til 80,- er det virkeligt hårdt at slå; hvor køber man sådanne
SB128 henne? der blev jeg nysgerrig ;)

>Driversupporten er da iøvrigt helt i top !?

ahæm det var det da ihvertfald ikke dengang jeg prøvede at bruge et
AWE64 under NT4

>Det er klart at de fokuserer mest på de nye produkter, det er trods alt
>dem der skal give $ i kassen, men deres knowledge & driver database på
>ældre kort er imho ganske glimrende.

Ja når den fortæller dig at dit kort kan virke men ikke mere end
rudimentært og at al directsound support kan man skyde en pind
efter....

>Hvilke kort mangler du XP drivere til ?
>http://www.soundblaster.com/support/winxp/

Jeg mangler bestemt ikke XP drivere til noget; ikke før den rodekasse
de kalder XP begynder at blive overvejet som en mulig platform for
seriøse brugere.
Jeg kan komme i tanke om mindst een ikke løst bug i XP der på det
kraftigste umuliggør seriøs brug af OpenGL under XP.

Og så igen hvorfor "opgradere" hvis det man har kan tweakes til at
være stabilt?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 14-05-02 00:23

> se så kunne det være spændende at høre præcis hvad du havde brugt det
> til af programmer osv..

Winamp ,kazaa?, et par spil ,windows mediaplayer.

> [...]
>
> Uagtet at de klasker lidt ekstra funktionalitet på deres gamle chips
> lader coren stå urørt og så kører det ud som et "nyt" "nyudviklet"

Nok en ide de har nakket fra M$ :)

> [...]
> output.
>
> Men ok til 80,- er det virkeligt hårdt at slå; hvor køber man sådanne

Ok træerne voksede vist ind i himlen, det billigste på edbpriser er
129,-. De 80,- var nok nærmere prisen for et brugt. Men igen, det er jo
ikke en formue.

> ahæm det var det da ihvertfald ikke dengang jeg prøvede at bruge et
> AWE64 under NT4

Jeg kender 0 til det kort og cirka ligeså lidt til lyd/gfx kort under
NT4, så det lader jeg stå istedet for at llege kloge åge :)
Driveren er der da, men hvordan den virker lader jeg stå i det uvisse.
<
http://uk.europe.creative.com/support/drivers/search.asp?langID=1&file=a
went40.exe >

> [...]
> kraftigste umuliggør seriøs brug af OpenGL under XP.
>
> Og så igen hvorfor "opgradere" hvis det man har kan tweakes til at

Rørende enig, bruger selv win98 SE & Debian af samme årsag :)

/Sune

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-05-02 10:19

Sune Storgaard wrote:

> [...]

Jeg er heller ikke glad for dem og kan ikke anbefale nogen af deres
produkter.
Primært pga. deres SB Live kort, alverdens kompatibilitetsproblemer med
bundkort & sharing af irq.
Jeg grinte engang højt af en som ville sælge mig sit næsten nye SB Live
kort til 800 kr. Som jeg sagde bagefter: "jeg skal have penge for at
sætte det i min comp.."
Jeg har dog et 5x DVD fra dem siddende i min comp, som jeg ikke har
noget at udsætte på, bortset fra at det ikke var kodefrit fra starten
af. Det er også langsomt, men det er vel at forvente.

> Nok en ide de har nakket fra M$ :)

Hehe, ja, påfaldende lighed.

Nu er NT4 jo absolut ikke et Multimedia-OS, det er udviklet mest til
Server-OS og lidt som Workstation-OS.
Endvidere er AWE64 svjv et Plug'n'Pray-kort og det har NT4 da aldrig
været glad for?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 14-05-02 12:24

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> produkter.
> Primært pga. deres SB Live kort, alverdens kompatibilitetsproblemer

Jeg erstattede mit sbpci128 med netop et sblive! og det røg lige i
spanden uden dikkedarer, om jeg har været heldig eller du har været det
modsatte kan man jo diskutere længe :)

På baggrund af mine egne erfaringer har jeg ikke noget problem med at
anbefale et creative produkt, men jeg kan se at der er andre der har
været knap så heldige ..

/Sune

Fra : MJ

Dato : 14-05-02 14:56

> [...]
> Server-OS og lidt som Workstation-OS.
> Endvidere er AWE64 svjv et Plug'n'Pray-kort og det har NT4 da aldrig

Jeg har et SBLive Player 5.1 og sikke en masse problemer jeg havde på et
tidspunkt.
Jeg forsøgte at parre et SBLive Player 5.1 med et Abit KT-7 Raid med via
chipset.

UhaUhaUha det blev nok samlet til 10 driveropdateringer, 6 biosopdateringer
og 2 forskellige OS.
Tror også at kortet har siddet i alle mine PCI slots mindst en gang.

Og Creatives driver udvikling er altså ikke noget at råbe hurra for, har de
overhovedet nogen???

Nå tilbage til problemet jeg havde ikke det problem mange havde med at
compen. frøs eller gik ned med et hyl. Nææh skratten og dårlig lyd var hvad
jeg havde.
Diverse bios indstillinger og lappe løsninger hjalp ikke. Men til sidst lige
før jeg var ved at give op og blive rigtig sur fandt jeg en driver der på
mirakuløs vis, parret sammen med den bios jeg kørte/kører med, kurerede mine
skrat problemer. Juhuu og det var ikke takket være creative jeg fik det
løst.
Det foregik for øvrigt under Windows 2000.
Nu kører jeg Win XP og der har overhovedet ikke været det mindste problem,
sjovt nok???

Derudover synes jeg at det er tåbeligt at de vil tage penge for en driver
opdaterings cd ?4 eller deromkring. Det sjove er så at på den cd (som jeg
ikke har købt) ligger der ikke noget der har bare den mindste nytte.

Og deres "nye" audigy har også samme problemer med visse chipsets.
Det siges forresten at det også er noget med at creative ikke helt
overholder PCI standarden.
Og deres kort kan da slet ikke lide IRQ-sharing.
Det største problem med creative herhjemme er nok at der ikke rigtigt er
nogen konkurrenrende mærker i samme prisklasse.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-05-02 22:36

"nevermind" <bulk-email@spamhosting.com> wrote in message
> Jep korrekt jeg er gået i jihad, åbenbar den eneste der har noget
> kedeligt at sige om firmaet.

Jeg har en kammerat der er indehave af et SB-et-eller-andet. Creative kunne
bare ikke finde ud af at lave noget support til Win2000...

Mit eget Creative gfx bruger ikke Creative-driver men derimod
chipset-producentens generic driver.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 16-05-02 21:37

On Mon, 13 May 2002 23:00:40 +0200, nevermind
<bulk-email@spamhosting.com> wrote:

>Jep korrekt jeg er gået i jihad, åbenbar den eneste der har noget
>kedeligt at sige om firmaet.

Nix, jeg er heller ikke så meget for deres lydkort.
Jeg havde et SB Live! Platinum sæt. Det brændte bare af helt af sig
selv lige pludselig, kun 15 måneder gammelt.

Det ville gerne lade sig Plug'n'play detecte, men så snart driverne
var installeret og begyndte at initialisere.... så frøs Windows bare
helt op.
Og det var præcis de samme problemer på flere forskellige PC'ere (med
forskellige Windows-versioner).

Efter min mening var AWE 64 Gold det sidste ordentlige lydkort, de
lavede. Herefter gik det over i ren marketing og popsmarte programmer
og utilities, på bekostning af selve lydkortenes kvalitet.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Arcana

Dato : 14-05-02 15:25

"nevermind" <bulk-email@spamhosting.com> skrev i en meddelelse

> Måske det kan lære dig at lade være at investere i et mærke der bruger
> deres penge i marketing afdelingen, frem for
> produktudvikling/driversupport.

Jeg gik efter et seperat lydkort frem for det, der sidder på mit MB for at
frigive en IRQ, Dr. Overklog. Og derfor tog jeg det billigste, nogenlunde
fornuftige kort på markedet. Jeg laver ikke sampling etc., så jeg har ikke
brug for et kort til x tusinde kroner.

Tak for ingen hjælp...

arc@na

Fra : nevermind

Dato : 14-05-02 19:20

On Tue, 14 May 2002 16:24:42 +0200, "Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov>
wrote:

> [...]
>fornuftige kort på markedet. Jeg laver ikke sampling etc., så jeg har ikke

jeg lød måske lidt pervers der, men det var bestemt med noget in
mente:

at man ikke skal tage marketing for gode varer.

og iøvrigt spænder du ben for dig selv der, du vil gerne have et
lydkort til at spille forholdsvis nye spil på og så investerer du i et
aldrende SB128?

helt enig i det der med separate lydkort, men frigive en IRQ? det var
måske en speciel IRQ som den satte sig på?

Fra : Arcana

Dato : 18-05-02 15:57

> lydkort til at spille forholdsvis nye spil på og så investerer du i et
> aldrende SB128?

Det er nu et par år siden jeg fik det, da jeg skiftede til et motherboard
uden ISA-slots (havde en AWE32 før).
Men lad nu det ligge. Jeg ville hellere have, at du evt. anbefalede nogle
gode mærker lydkort i stedet, hvis du er kender.

arc@na

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-02 19:21

On Sat, 18 May 2002 16:57:05 +0200,
> [...]
> Men lad nu det ligge. Jeg ville hellere have, at du evt. anbefalede nogle
> gode mærker lydkort i stedet, hvis du er kender.

Mit Soundblaster Audigy har fuld hardware support i Windows.
Jeg har diverse skodkort liggende som ikke er gode nok.

Eneste problem er, at lyd ind ikke virker i Linux.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : nevermind

Dato : 19-05-02 22:58

On Sat, 18 May 2002 16:57:05 +0200, "Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov>
wrote:

> [...]
>Men lad nu det ligge. Jeg ville hellere have, at du evt. anbefalede nogle
>gode mærker lydkort i stedet, hvis du er kender.

Det gjorde jeg før og nu gør jeg det igen.

Hercules Game Theater XP understøtter stort set alt og fungerer
upåklageligt, samme kan siges for SantaCruz/SonicFury. Phillips dyrere
kort skulle også være på højde med dem jeg lige nævnte.

Men igen www.3dss.com burde give dig de detaljere svar du er ude
efter.

Hvis man har lyst til at fuske sig igennem drivere og har hang til
nogle lidt ældre spil kan man jo investere i et Vortex2 kort, der
stadigvæk kan nogle ting som nyere kort ikke kan eller kommer til
fordi standarden blev smadret af vores allesammens CL.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-05-02 13:40

"MJ" <martin.johansson[FJERN]@12move.dk> skrev:

> Det største problem med creative herhjemme er nok at der ikke
> rigtigt er nogen konkurrenrende mærker i samme prisklasse.

Hercules eksempelvis. Jeg udskiftede selv mit LivePlayer 1024 med et
Fortissimo II, hvilket iøvrigt viste sig at være et godt valg.

Til at starte med havde jeg ogå skrattende lyd med Hercules kortet men
det forsvandt ved en opdatering af grafikkortdriveren. Noget, der
aldrig lykkedes med Creative kortet.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Arcana

Dato : 18-05-02 16:00

> Hercules eksempelvis. Jeg udskiftede selv mit LivePlayer 1024 med et
> Fortissimo II, hvilket iøvrigt viste sig at være et godt valg.

Se DER var noget jeg kunne bruge, Morten! Jeg vil fluks kigge på
Hercules-kortet [husker ellers mest Hercules som producent af grafikkort i
PC'ens barndom - 16 farver i 320*200 - WOW! ]

arc@na

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-05-02 19:40

Arcana wrote:

> [...]
> at vide, at mit kort ikke er DirectX 8.1 kompatibelt, men hvad skal jeg så

Ned og kigge på selve kortet, og find CTXXXX nr.
Tjek så driver siden, og du vil "forhåbentlige" opleve,
at til dit nr er der ny driver, til det styresystem du bruger.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-05-02 22:32

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> wrote in message
> Jeg har et SB128PCI-kort, som jeg ellers er ret godt tilfreds med -
bortset
> at vide, at mit kort ikke er DirectX 8.1 kompatibelt, men hvad skal jeg så

Lyder sært... Mit æld-gamle SB16 er fint understøttet.