Tilgå en variabel via en variabel
Fra : Jacob Frølund Peders~

Dato : 13-05-02 16:51

Hejsa

Jeg har et lille spørgsmål, som jeg håber det er noget som kan hjælpe med.

Jeg vil gerne kunne tilgå en variabel via det som ligger i en anden
variabel, noget lig følgende

$foo = 9;
$9 = 'det vil jeg gerne have fat i';
echo "$'$foo' ";

som så gerne skulle skrive "det vil jeg gerne have fat i", nogen som ved om
det kan lade sig gøre??

vh. Jacob Frølund

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-05-02 17:14

"Jacob Frølund Pedersen" <frolund@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> echo "$'$foo' ";
>
> som så gerne skulle skrive "det vil jeg gerne have fat i", nogen som ved om

Det kan godt lade sig gøre:

$foo = 9;
$bar = 'foo';
print($$bar . "\n");

Vær opmærksom på at det kan give tvetydighed, så jeg bruger som regel
$($bar). Så slipper man for at skulle finde ud af hvad der menes med:

$$bar."1"

.... som jo ellers kan tolkes som $($bar."1") eller som ($$bar)."1".

Så vidt jeg husker vil den sidste tolkning blive brugt, men jeg synes
ikke den er klar, så jeg (mis)bruger gerne et par parenteser for at
gøre det hele lidt mere læsevenligt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Trouble always comes at the wrong time.

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-05-02 17:20

Jacob Frølund Pedersen wrote in <abon8v$r34$1@news.net.uni-c.dk>:
> Jeg vil gerne kunne tilgå en variabel via det som ligger i en anden
> variabel, noget lig følgende
>
> $foo = 9;
> $9 = 'det vil jeg gerne have fat i';
> echo "$'$foo' ";

Måske det egentlig er arrays du burde bruge?

$foo[9] = 'det vil du gerne have fat i';
$bar = 9;
echo $foo[$bar];

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 13-05-02 19:40

D. Mon, 13 May 2002 18:20:01 +0200 syntes Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> at dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
skulle vide at <RIRD8.2244$4f4.159008@news000.worldonline.dk>.

>Måske det egentlig er arrays du burde bruge?
>
>$foo[9] = 'det vil du gerne have fat i';
>$bar = 9;
>echo $foo[$bar];

Jeg vil i hvert fald mene at

$foo = 9;
$bar = 'foo';
print($$bar . "\n");

kan være ret uforståelig hvis man ikke lige kender til denne feature i PHP.
Hvis man bruger en array vil koden kunne forstås næsten uanset hvilket
programmeringssprog man kan.

Det skulle da lige være hvis der var en en speciel optimering forbundet med
at burger $$bar?

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

Vil du være med til at klargøre første freeware-udgave af
ZIP Stat www.zipstat.dk, skrevet i Perl, så send mig en mail.

Fra : [9000] Rasmus Vester~

Dato : 17-05-02 00:37

"Simon Mikkelsen" <div-master@zip.dk> wrote in message news:jf00eus69dp670hh0ubmih8r6c8kh5eimv@4ax.com...

> Det skulle da lige være hvis der var en en speciel optimering forbundet med
> at burger $$bar?

BurgerBar?? Hvad har det med sagen at gøre...

Sorry.. det er sent og ku ikke la' være..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-05-02 00:54

"[9000] Rasmus Vestergaard Hansen" <gasjack@stofanet.dk> writes:

> BurgerBar?? Hvad har det med sagen at gøre...

Det er den specielle optimering - som Simon skriver om - af en metode
til at fremskaffe mad. Den er ganske udbredt blandt kodere der
arbejder sent i pressede situationer.

> Sorry.. det er sent og ku ikke la' være..

Ditto.

--
Jacob - www.bunk.cc
I will always love the false image I had of you.