Tortie han???
Fra : Birgitte

Dato : 13-05-02 08:22

HJÆLP.....
Er der nogen her der kender til Blimish?
Jeg har en Maine Coon han som har farven sortsilver blotchedtabby hvid altså
MCO ns 09 22
Begge hans forældre er samme farve. Kig gerne på vores hjemmeside hvor hans
stamtavle findes.
Theilund's Happy Lover kig under hans pedigree.
Da han blev ca. 3 mdr. kom der rød farve her og der og alle vegne, altså i
pletter, så det er ikke Rufism.
Jeg har tilmeldt Happy i Skive og må igennem en farvebedømning, så jeg kan
udelukke at det er en TORTIE han.
Ja I læste rigitig.
Han har nu fået røde pletter og creme pletter både i hovede, mave og poter
og det er ikke små pletter.
Hårene er gennemfarvet, altså fra rod til spids, og hvid det ikke var fordi
han havde 2 store kugler mellem benene, ville jeg sige TORTIE.
En anden opdrætter fortalte mig om Blimish, men jeg fik aldrig en uddybende
forklaring, derfor spørger jeg her.
Dem som gerne vil se billeder af det røde, kan skrive til mig privat, og jeg
sender gerne billeder.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Pernille Scharff

Dato : 13-05-02 08:40

Hej Birgitte,

jeg har siddet med en dejlig genetik-bog i weekenden og er helt sikker
på at der stod noget om blemish og rød farve hos sølvkatte - jeg kigger
på det når jeg kommer hjem

Hils Tortie-missen *fnis*

/Pernille

Fra : Grit Wessel

Dato : 13-05-02 11:32

> jeg har siddet med en dejlig genetik-bog i weekenden og er helt sikker
> på at der stod noget om blemish og rød farve hos sølvkatte - jeg kigger
> på det når jeg kommer hjem

Jeg kommer dig lige i forkøbet, Pernille Her er afskrift fra RR's
Genetics for Cat Breeders 3rd Edition, side 166, fra afsnittet "Silver"

"The silver looks its best when devoid of any suggestion of a tawny or
yellow suffusion. This often appears in cross-bred silvers, indicating how
successful breeders have been in eliminating the blemish by careful
selective breeding."

Og sådan som jeg forstår ovenstående, så er blemish det vi normalt kalder
dårlig sølv, altså rødligt eller brunligt skær eller områder i pelsen på en
sølvkat.

Som det lyder på din beskrivelse, Birgitte, så er det ikke bare dårligt
sølv, men *rigtige* røde områder, så jeg ville nok ikke satse på "blemish"?
Du må meget gerne sende billeder af Happy Lovers røde områder til mig

Hvis det er *rigtigt* rødt, så er mit gæt (GÆT!! nothing more :

Happy Lovers (HL) mormors morfar (Blueblaze Robicheauz of Cooncreole) er
rød, derfor ved vi at HLs mormors mor (Cooncreole Honeysuckle) er tortie
(under det hvide).
Der er så 50% chance for, at HLs mormor (Sara of Amerrykoon) også er tortie
(under det hvide). Lad os antage at hun er det...
Nu kommer det sjove ... Det sker en sjælden gang imellem, at en hunkat,
der genetisk er tortie (Oo) ser sort ud. Det er så vidt jeg har forstået
fordi det er tilfældig om en celle giver udtryk for det røde (O) eller det
sorte (o). Og så hvis lodtrækningen i alle cellerne falder på sort, så
bliver den genetisk tortie hunkat fenotypisk til en sort hunkat. Det er
desværre ikke noget, jeg har den vilde dokumentation på, men min logik siger
mig, at hun så må alve som en tortie. Kunne HLs mor (Amerrykoon Sadie Sue)
være genetisk fs0922 og fenotypisk ns0922?
HLs tortie kunne så være grundet enten XXY, mosaik (XY/XY) eller en somatisk
mutation. Den sidste tror jeg ikke på, da det normalt er en rød, hvor nogen
af cellerne spontant muterer til sort.
(En XXY er normalt steril, mens en XY/XY mosaik normalt er fertil).

Glæder mig til at se billeder af HLs farve

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 13-05-02 11:45

Hej Grit,

> [...]
nogen
> af cellerne spontant muterer til sort.
> (En XXY er normalt steril, mens en XY/XY mosaik normalt er fertil).

Det havde jeg ikke tænkt på - der er da i hvertfald en temmelig logisk
forklaring hvis han er mosaik eller XXY...

Tak for hjælpen - så slipper jeg for at sidde og citere Robinson *G*

/Pernille

Fra : Birgitte

Dato : 13-05-02 12:22

Hej Gritt
Jeg har lige sendt dig nogle billeder, er nu spændt på hvad du siger
Og jeg håber da sandelig at han uanset farve er fertil, det er jo min nye
avlskat.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 14-05-02 09:40

> Jeg har lige sendt dig nogle billeder, er nu spændt på hvad du siger

Hej Birgitte

Jeg vil lige starte med at understrege at jeg har ikke nogen erfaring med
sølvkatte, så lad være med at lægge for meget i min vurdering
Jeg synes ikke, at det ligner røde pletter, jeg synes mere at det ligner det
brunlige farve nogen sølvkatte får. Jeg vil give dig ret i, at Happy Lover
har en virkelig flot ren sølv, så han burde ikke få den brunfarvning, men
det er alligevel hvad jeg tror, det er.
Men det bliver spændende at høre hvad dommerne siger, når du får ham
farvebedømt.

MVH Grit

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-05-02 18:48

Hej Birgitte

Det hænder en gang imellem, at torti hanner er fertile.

"
det finns en hane som är sköldpadda som bor i karlstadområdet som går i avel
och som har fått bebisar. Här kan du titta om du vill :
http://w1.548.telia.com/~u54809388/ "

I øvrigt kan jeg anbefale denne side om helse og genetik:
http://disc.server.com/Indices/176393.html

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats