CPU'en bliver meget varm
Fra : Tom.

Dato : 12-05-02 19:46

Hej.

Jeg har en gammel HP Computer som køre med en Celeron 266 MHz. CPU.

Mit problem er at den ikke vil starte op, den køre indtil harddisken er
fundet

men så sker der heller ikke mere. CPU'en bliver MEGET varm. Er der en som

har en ide om det er CPU'en der er defekt eller om det er mit motherboard
den

er gal med?

På forhånd tak.

Tom Johansen
København SV

Fra : Leony

Dato : 13-05-02 08:36

"Tom." <last2cu@pc.dk> skrev i en meddelelse

> men så sker der heller ikke mere. CPU'en bliver MEGET varm. Er der en som

Måske en defekt blæser. Ved dog ikke om det er nødvendigt på en 266 Celly,
men det skader i hvert fald ikke.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Tom.

Dato : 13-05-02 19:39

Hej.
Og tak for dit svar men, der er ikke blæser på, så det er ikke det der
er galt :.-(...
Jeg er bange for at det er M/B der giver for meget strøm

Tom Johansen
København SV

Fra : Leony

Dato : 14-05-02 09:06

> Og tak for dit svar men, der er ikke blæser på, så det er ikke det der
> er galt :.-(...

Det kan være at overførslen fra cpu kerne til profil er blevet meget dårlig
som følge af alder.
Prøv at tage profilet af og smør en ny gang kølepasta på.
Du kan også prøve at tage kabinettet af så får det mere luft. Hvis det
hjælper så er det et varmeproblem.
Du kan evt rette en blæser af en art (hvis du ikke har andet kan du bruge en
bordblæser) mod cpu.

> Jeg er bange for at det er M/B der giver for meget strøm

Tror snarere det er din strømforsyning der leverer for meget strøm. Prøv med
en anden hvis du vil vide besked.

Fra : Tom.

Dato : 14-05-02 19:34

Hej.
Jeg har prøvet en anden strømforsyning men uden held. Det er heller ikke
fordi der ikke bliver overført varme til køleprofilen da den inden for 1
minut bliver så varm at man ikke kan holde på den. Jeg ved sgu snart ikk'
jeg må nok prøve et andet M/B men så skal jeg til at sætte andre stik på, da
HP bruger et andet stik fra kabinet til M/B

Tom Johansen
København SV

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-05-02 23:02

Tom. wrote:
> [...]
> fordi der ikke bliver overført varme til køleprofilen da den inden for 1
> minut bliver så varm at man ikke kan holde på den.

Det var voldsomt, og det er meget mærkeligt når det er en Celeron 266 -
den burde overhovedet ikke blive så varm på 1 minut, selv uden blæser på.

> jeg må nok prøve et andet M/B men så skal jeg til at sætte andre stik på, da
> HP bruger et andet stik fra kabinet til M/B

Er du sikker på at den anden strømforsyning havde samme stik som den gamle?

Anyway, mit gæt er at bundkortet giver for høj spænding fra
strømforsyningen til cpu'en og sandsynligvis har futtet den af, når
køleprofilet bliver så varmt så hurtigt.
Har den været over 100°, så er den død eller defekt.

Fra : Leony

Dato : 16-05-02 09:20

> [...]
> minut bliver så varm at man ikke kan holde på den. Jeg ved sgu snart ikk'

Har du en blæser på Profilet.
Tjek evt cpu spændingen i BIOS kan være den får for meget strøm der.
Hvor meget strøm den skal have står på Intel's hjemmeside.

Fra : Tom.

Dato : 16-05-02 17:08

Hej Leony.
Jeg kan slet ikke komme ind i bios, den går død inden da.

Tom Johansen
København SV

Fra : Leony

Dato : 19-05-02 10:39

> Jeg kan slet ikke komme ind i bios, den går død inden da.

Så var det jo et dårligt forslag jeg kom med.
Har du prøvet at køle den ned, evt med en bord blæser eller lignende.
Hjælper det?
Prøv at tage profilet af cpu og smør noget nyt kølepasta på.