Telnet login
Fra : Donati

Dato : 06-02-01 20:22

Hej
Er det ikke meningen at jeg skal kunne logge på min linux som root
fra min windows, via Telnet?
Jeg kan sagtens logge på som brugeren "donati", men..
ja se selv en gang hvad Telnet siger:

<Citat>
Red Hat Linux release 7.0 (Guinness)
Kernel 2.2.16-22 on an i586
login: root
Password:
Login incorrect

login: root
Password:
Login incorrect

login: donati
Password:
[donati@Server-1 donati]$
<Citat slut>

Login incorrect? hvorfor nu det mon?

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Donati

Dato : 06-02-01 20:30

Donati <donati@scooter-racing.dk> skrev:

[om telnet login]

Fandt måske ud af noget..
Se lige på dette:

<Citat>
Red Hat Linux release 7.0 (Guinness)
Kernel 2.2.16-22 on an i586
login: donati
Password:
Last login: Tue Feb 6 20:14:12 from 10.0.0.2
[donati@Server-1 donati]$ su root
Password:
[root@Server-1 donati]#
<Citat slut>

er jeg inde som root i dette tilfælde?

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 20:34

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> login: donati
> Password:
> Last login: Tue Feb 6 20:14:12 from 10.0.0.2

ja, og hvis det ikke er godt nok - så kan root logge ind via SSH (som
du skal installere så...)

Fra : Mr. Funny

Dato : 06-02-01 22:59

On Tue, 6 Feb 2001 20:34:06 +0100, Mickey <news001@susie.dyndns.dk> wrote:
>ja, og hvis det ikke er godt nok - så kan root logge ind via SSH (som
>du skal installere så...)

SSH er en del af RedHat 7 installationen, så hvis den ikke er slået fra
under instal, så skulle den være der.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-02-01 20:36

On Tue, 06 Feb 2001 19:29:35 GMT, Donati <donati@scooter-racing.dk> wrote:
> [donati@Server-1 donati]$ su root
> Password:
> [root@Server-1 donati]#
> <Citat slut>
>
> er jeg inde som root i dette tilfælde?

Ikke helt, men med:
'su -'
så er du.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 20:55

"Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt, men med:
> 'su -'
> så er du.

ikke på min maskine, der virker det med su

Fra : Lars

Dato : 06-02-01 23:21

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> skrev i en meddelelse

> ikke på min maskine, der virker det med su

Forskellen på "su" og "su -" er svjv at "su" beholder brugerens environment,
mens "su -" benytter sig af root's ditto.

Tror jeg nok....

/Lars

Fra : Mickey

Dato : 07-02-01 01:06

"Lars" <lars@linuxnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Forskellen på "su" og "su -" er svjv at "su" beholder brugerens
environment,
> mens "su -" benytter sig af root's ditto.

øhh, hvad ?

når jeg f.eks. er logget på med brugeren mickey, og derfor står i
/home/mickey og så skriver 'su', så blir root brugeren i /home/mickey
- er det det samme som det du prøver at forklare ? *GG*

--
Mickey

Fra : Jakob Færch

Dato : 07-02-01 02:39

In article <Vk0g6.32339$l57.1422328@news000.worldonline.dk>, "Mickey"
> [...]

> /home/mickey og så skriver 'su', så blir root brugeren i /home/mickey
> - er det det samme som det du prøver at forklare ? *GG*

Det er så vidt jeg ved blandt andet det, han prøver at forklare.
Der er nu også andre, mere vigtige dele af environmentet, hvor det
gør en forskel om man har root's environment eller sin egen,
upriviligerede brugers, især path hvor root typisk vil have fx /sbin/ i
sin path, men ikke . (dvs. det aktuelle directory).
At have '.' i path er en kendt sikkerhedsfejl - hvis en hacker sniger en
trojansk hest ind i dit system og lægger den i /home/root eller
/home/mickey er du på røven i to forskellige tilfælde:
- ved "su" er du på røven, hvis /home/mickey/ls er et ondt program
- ved "su -" er du på røven, hvis /home/root/ls er et ondt
program, og root har '.' i sin path

Hvis du altid su'er med "su -" og root _ikke_ har '.' i sin path er du
lidt mere sikker.

Mvh
Jakob

Fra : Lars

Dato : 07-02-01 10:46

> [...]
> /home/mickey og så skriver 'su', så blir root brugeren i /home/mickey
> - er det det samme som det du prøver at forklare ? *GG*

Nå ja, det var godt nok sidst på aftenen, da jeg skrev det...og det lød
ovenikøbet logisk.
I dag kan jeg godt se, at jeg lige så godt kunne have skrevet det på
hebræisk

Det svar Jacob Færch gav dig, er lige nøjagtigt det jeg mente. Han kunne så
bare finde ud af at formulere det

/Lars

Fra : Troels Arvin

Dato : 06-02-01 20:30

On <c9Yf6.18635$zw.393402@twister.sunsite.dk>, "Donati"
<donati@scooter-racing.dk> wrote:

> Er det ikke meningen at jeg skal kunne logge på min linux som root
> fra min windows, via Telnet?

Som udgangspunkt er de fleste netservices skruet sammen, således at root
ikke kan logge ind.

I dit tilfælde løser du det ved
1. At logge ind som en alm. bruger.
2. At benytte "su" kommandoen til at blive root:
su -
(hvorefter du bliver bedt om password)

Det kan naturligvis ændres, således at root godt kan logge ind direkte -
hvis du virkelig ønsker det således.

Fra : Donati

Dato : 06-02-01 20:36

Troels Arvin <troels@arvin.dk> skrev:

> [...]
> (hvorefter du bliver bedt om password)
>
> Det kan naturligvis ændres, således at root godt kan logge ind direkte -

Tak for svaret..
Jeg fandt lidt info om det her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/telnet.html
Så jeg håber det går

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-02-01 20:39

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> writes:

> Er det ikke meningen at jeg skal kunne logge på min linux som root
> fra min windows, via Telnet?

Nej, det er formodentligt ikke meningen at du som standard skal kunne
logge ind som root. /etc/securetty indenholder hvilke terminaler root
må kunne logge ind på. Formodentligt kan du komme over problemet ved
at skrive en masse pty??'er ind.

Alternativt, og mere sikkert, kan du vende dig til at logge ind som di
normale bruger for så at skifte til root ved at bruge su(1).

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Martin A

Dato : 06-02-01 20:43

Donati wrote:

> [...]
> fra min windows, via Telnet?
> Jeg kan sagtens logge på som brugeren "donati", men..

Det er vidst ikke tilladt at logge ind som root.
Som nævnt før, er det ikke klogt at bruge Telnet. Brug heller
en sikker forbindelse (ssh).

Ellers kan du logge ind som
almindelig bruger og lave en su root.

Martin

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 06-02-01 21:53

In <c9Yf6.18635$zw.393402@twister.sunsite.dk> "Donati" <donati@scooter-racing.dk> writes:

> [...]
>fra min windows, via Telnet?
>Jeg kan sagtens logge på som brugeren "donati", men..

Jeg kender ikke lige RH7.0, men
har du en fejl, der hedder noget med /etc/securetty ?

Der skal evt. staa de tty, som root kan loggin ind paa.
f.x.
tty1
tty2
tty3
tty4

Mvh
/Martin

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-02-01 22:27

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> wrote in message
> Er det ikke meningen at jeg skal kunne logge på min linux som root
> fra min windows, via Telnet?

Nej.

> Login incorrect? hvorfor nu det mon?

Sikkerhed.

Jeg har aldrig fået noget til at virke ved at tilføje noget i
/etc/securetty - til gengæld har du fri adgang som root hvis du simpelthen
sletter eller omdøber denne fil.

Husk - det er aldrig noget jeg har anbefalet.

mvh Steffen